کد :15254 15 مرداد 1394 185 دسته : خانواده , سبک زندگی همیار آسان طب

چادر برای دختران مانند صدفی می ماند که مروارید بسیار ارزشمندی را در خود محفوظ می دارد.دختران می توانند با پوشیدن چادر با پوشش مناسب تری در جامعه خود حظور پیدا کنندو با احساس امنیّت بیشتری در خیابان ها رفت و آمد کنند.

چادر

چادر

چادر نوعی پوشش سنتی ایرانی است و به صورت پارچه نیم دایره‌ای شکل و معمولاً به رنگ‌های سیاه یا سفید است. چادر پارچه‌ای بلند است و سر تا روی پای زنان رامی‌پوشاند. اغلب چادرها آستین ندارند و برای نگه داشتن آن از دست یا کش کمک می‌گیرند.

آن گونه که از فیلم‌ها و عکس‌های پیش از سال‌های ۱۳۴۹ روشن است چادر سیاه بسیار کم بوده و زنان ایرانی بیشتر چادرهای رنگی به غیر از سیاه و با رنگ‌های روشن به سر می کرده‌اند.

hejab

تاریخچه چادر

پلوتارک مورخ یونانی در مورد ایران در زمان هخامنشیان می‌نویسد که «هر گاه لازم است زنان ایران به سفر روند، درون چادرهای در بسته‌ای می‌نشینند و چادر را بر روی گردونه‌ای قرار می‌دهند و حمل می‌نمایند.» احمد کسروی نتیجه می‌گیرد که استفاده از چنین چادری ویژه توانگران بوده و افراد عادی جهت رفت‌وآمد مشابه کوچکتر آن را بر سر می‌گرفته‌اند و به تدریج ظاهر آن تغییر کرده و به صورت امروز در آمده ولی نام چادر همچنان بر آن باقی‌مانده‌است.

hejabp

انواع چادر

    • چادر عربی

    • چادر ملی

    • چادر رنگی

    • چادر نماز

    • چادر طرح‌دار

    • چادر قجری

    • چادر شالدار

    • چادر امارانی

    • چادر دانشجویی

فلسفه و علت حجاب چادر در زنان ايراني چيست؟

چرا چادر؟ در صورتي كه با انواع لباس هاي ديگر نيز مي توان حجاب كاملي داشت!

حجاب دو فلسفه اساسى دارد كه با يكديگر ارتباط تام دارند: 1) مصونيت زن در برابر طمع‏ورزى‏هاى هوس‏بازان. 2) پيشگيرى از تحريكات شهوانى خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و تأمين سلامت و بهداشت معنوى جامعه. حجاب با چنين نقش و كاركرد مهم و اساسى پيامى قاطع و كوبنده با خود دارد، و آن اين است كه در برابر همه مردان اجنبى نوعى هشدار و اعلام «دور باش!» مى‏دهد، اكنون بايد ديد چه عواملى در رساندن اين پيام و اثرگذارى آن مؤثر است:

1) حدود و ميزان پوشش: بدون شك هر اندازه بدن زن پوشيده‏تر باشد نقش نيرومندترى در دورسازى ديگران نظاره‏گر اين مى‏كند. اگر نگاه‏هاى آلوده را همچنان كه در روايات آمده است تيرهاى زهرآلود شيطان بدانيم، پوشش زن همانند قوسى است كه تير از آن كمانه مى‏كند و منحرف مى‏شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز مى‏ماند. بر عكس هر اندازه بدن زن برهنه‏تر باشد تيرهاى شيطانى را بيشتر متوجه خود ساخته و از آن آسيب خواهد ديد. و از همين روست كه چادر را حجاب برتر شناخته‏اند، زيرا با وجود شرايط ديگر بيشترين پوشش و مطمئن‏ترين مصونيت را فراچنگ مى‏آورد. بنابراين حجاب منحصر به چادر نيست و مانتوى كامل نيز مى‏تواند حجاب زن را تأمين كند، ليكن چادر حجاب برتر است.

2) كيفيت پوشش: ميزان ضخامت و حتى كيفيت دوخت لباس خود بخش مهمى از حجاب را تشكيل مى‏دهد بدون شك لباس‏هاى نازك و تنگ و بدن‏نما فرودگاه پيكان مسموم شيطان و موجب خيره شدن چشم‏هاى هرزه و آلوده و به فساد كشاننده جامعه است. در مقابل لباس‏هاى غيربدن‏نما، ديده‏ها را از خود دور مى‏سازد، و سلامت معنوى نفوس را تأمين مى‏كند.

3) رنگ‏ها: ترديدى نيست كه برخى از رنگ‏ها ديده‏ها را خيره مى‏سازد، و پاره‏اى ديگر نگاه‏ها را از خود مى‏راند و دور مى‏سازد. در عين حال علماى دين نسبت به خصوص رنگ‏ها تأكيد چندانى نكرده ولى بر اين مسأله پاى مى‏فشارند كه لباس نبايد موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشى از آن باشد. ازاين‏رو است كه در طول تاريخ زنان مسلمان به ميل خود لباس مشكى را براى حجاب برگزيدند و اين سنت حسنه مورد تقرير و پذيرش پيامبر(ص) و امامان(ع) قرار گرفت، زيرا آنان به اين وسيله احساس امنيت و مصونيت بيشترى مى‏كردند، (ر.ك: حجاب در اديان الهى، محمدى آشنانى).

دانشجوي ارجمند! تبليغاتى كه نسبت به چادر مشكى مدتى است توسط بعضى روزنامه‏ها دنبال مى‏شود هيچ‏كدام مبناى علمى ندارد، اكثراً مصاحبه‏هاى حساب شده‏اى است كه براى اهداف مخصوصى تنظيم مى‏گردد. گاهى مى‏گويند لباس مشكى از نظر اسلام مكروه است، حال آن كه هيچ فقيهى به كراهت چادر و عباى مشكى فتوا نداده است، بلكه در خود روايت چادر و كفش مشكى استثناء شده است. گاهى از جهات ديگر وارد شده‏اند كه پوكى استخوان مى‏آورد و آرامش روانى را بر هم مى‏زند. اگر چنين بود خانم‏هايى كه 80 سال از چادر مشكى استفاده كرده‏اند هم بايد از پاى درآمده باشند. هيچ آمار علمى كه گواه بر گفته‏هاى آنان باشد در دسترس نيست. نكته ديگر آن كه هيچ فكر كرده‏ايد كه چرا و براى احياء آن سرمايه‏گذارى مى‏كنند با چادر كه لباس ايرانيان است اين قدر مخالفت مى‏نمايند؟ به نظر مى‏رسد كه دشمن متوجه شده است تا زنان ايرانى از سنگر حجاب خود نگهبانى نمايند نمى‏توان آنها را به راحتى فريب داد و براى نابود كردن ايران اسلامى همان راهى را پيش گرفته‏اند كه در اندلس طى گرديد، كثرت فحشاء و منكرات و تشويق مردان و زنان به اختلاط و رفع پوشش و حجاب.
اميد است زنان ايرانى خصوصاً دانشجويان ارجمند فريب نيرنگ‏هاى دشمن را نخورند و در سنگر دفاع از اسلام و ارزش‏هاى اسلامى ثابت قدم بمانند.

tents

فواید پوشیدن چادر برای دختران

چادر برای دختران مانند صدفی می ماند که مروارید بسیار ارزشمندی را در خود محفوظ می دارد.دختران می توانند با پوشیدن چادر با پوشش مناسب تری در جامعه خود حظور پیدا کنندو با احساس امنیّت بیشتری در خیابان ها رفت و آمد کنند.آنان از زیبایی فراوانی بر خوردا هستند و باید از آن به نحواحسن استفاده  کنند و باید بدانند که برای سربلندی و موفقیت آنان هم در این جهان و هم در جهان ابدی با یستی که مراقب رفتار و کردارشان و همچنین مواظب حجاب اسلامی خود نیز باشند.زمانی که دختران چادر را به سر می کنند و وارد جامعه خود می شوند به همه مردم نشان میدهند که هنوز هم دخترانی پیدا می شوند که پیرو راه حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت ذینب (س) و دیگر بانو های سرشناس تاریخ جهان اسلام هستند.امیدوارم که روزی برسد که همه ی دختران کل جهان با حجاب کامل در تمام  فعالیّت ها شرکت داشته باشندو خودشان را از پیروان حضرت فاطمه و حضرت ذینب (س)و شهدای کربلا بدانندو از حجاب خود به خوبی استفاده بکنند.

حجاب ومسؤوليت پذيري‏

هر كس در برابر خود و ديگران مسؤول است. انجام موفقيت‏آميز مسؤوليت به استعداد و برخورداري از توانمندي‏هاي متناسب و ظرفيت‏هاي روان شناختي و جسمي نياز دارد. توفيق در پاره‏اي از مسؤوليت‏ها و حتّي سپردن برخي از مسؤوليت‏ها به حجاب تكيه دارد و افرادي كه بي‏حجابي پيشه مي‏كنند، توان انجام آن را ندارند.

اين گروه ناگزير بايد به خويش پردازند و – چنان كه امروزه مشاهده مي‏كنيم – چاره‏اي ندارند جز آن كه انجام آن مسؤوليت‏ها را به ديگران و حتّي مردان بسپارند18. زناني كه در پي دلربايي و جلب نظر ديگرانند و جز عرضه پيكر خود به چيزي نمي‏انديشند، هرگز نمي‏توانند غمخوار همنوع خود باشند؛ در برابر خانواده و اجتماع احساس مسؤوليت كنند و به معنويت خود و اعضاي خانواده و جامعه بينديشند. اين افراد، افزون بر آن كه خود به دليل ناتواني يا شانه خالي كردن از انجام دادن مسؤوليت‏هاي فردي باز مي‏مانند، با روحيه و وضعيت بدني خاص خويش محيط را آلوده و موقعيت را براي فعاليت مسؤوليت پذيرانه نامساعد مي‏سازند. بر اين اساس، بازدهي فعاليت‏هاي خانوادگي و اجتماعي را كاهش مي‏دهند و حتّي دقّت عمل را دچار اختلال مي‏كنند؛ به عبارت ديگر، اين افراد خود ناتوان مي‏مانند و ديگران را نيز از انجام دادن تعهدات و مسئوليت‏هاشان باز مي‏دارند. تحقيقات گسترده و به ويژه پژوهش‏هاي ميداني، حاكي از افت توليد و كاهش سطح كيفيت در مراكز آلوده به افراد بي‏حجاب، بر درستي اين سخن گواهي مي‏دهد.
اسلام كه عاطل و باطل ماندن نيروهاي عظيم انساني و غير انساني را نمي‏پسندد، براي رسيدن به موفقيت در انجام تعهدات و مسؤوليت‏هاي فردي و اجتماعي، استعداد و شرايطي را لازم مي‏داند كه رعايت پوشش خاص يكي از آن‏ها به شمار مي‏آيد. فرد بي‏حجاب با رعايت نكردن اين شرط در واقع از قبول مسؤوليت خودداري ورزيده، در پي خواسته‏هاي خود مي‏رود و حتّي ديگران را از انجام تعهدهاي پذيرفته شده باز مي‏دارد. بنابراين، حجاب هرگز به معناي محدود كردن حوزه مسؤوليت زن نيست. حجاب شرط موفقيت در انجام دادن مسؤوليت‏ها و سپردن برخي مسؤوليت‏ها است. انسان، با انتخاب بي‏حجابي از قبول مسؤوليت‏هاي حساس و سنگين شانه خالي مي‏كند؛ آزاد از هر تعهدي سر بار ديگران مي‏شود و مسؤوليت‏ها را به ديگران وا مي‏گذارد.

نظرات

*

code