دانستنی های درد در ناحیه لگن

درد در ناحیه لگن دلایل مختلفی دارد. مثلا ممکن است شما جسم سنگینی را بلند کرده باشید. همچنین بیماری های التهابی لگن ممکنست علت درد لگن باشد. عفونت های ادرار هم باعث درد لگن می شوند. پس این موضوع را پیگیری کنید. جالب است بدانید که سیگار نکشیدن موجب جلوگیری و یا کاهش درد لگن می شود. در این بخش درباره بیماری های التهابی لگن و درد در ناحیه لگن اطلاعاتی را جمع آوری کرده ایم که تقدیم می کنیم.

 بیماریهای التهابی لگن و درد در ناحیه لگن
بیماریهای التهابی لگن و درد در ناحیه لگن

درد در ناحیه لگن یا درد لگن

در این قسمت علایم مشکلات لگنی و درد در ناحیه لگن تقدیم می کنیم :

علایم درد در ناحیه لگن

با کمال تاصف برخی از شرایط که رحم بانوان را به محیطی مناسب برای رشد جنین تبدیل می کنند، یعنی گرما و رطوبت ، زمینه را برای رشد باکتریها نیز فراهم می آورند . عفونت های باکتریایی رحم می توانند موجب درد شدید لگن گردند . عفونت های ادراری از دیگر عوامل درد لگن در هر دو جنس مرد و زن می باشند . البته بانوان بیشتر در معرض ابتلا به این عفونت ها قرار دارند .

از دیگر علل اصلی دردهای لگن ، بیماری های التهابی لگن (PID) می باشد . در این بیماری التهاب لوله های فالوپ رخ می دهد . گر چه عفونت های دیگری نیز در ایجاد بیماری التهابی لگن نقش دارند ، اما بیماریهای مقاربتی جزو اصلی ترین عوامل به وجود آورنده ضایعه هستند .

در بیشتر موارد چنانچه ماهیت درد و محل آن را توضیح دهید ، پزشک می تواند علت را تشخیص دهد . به طور مثال در بیماری های التهابی لگن ، در هر دو طرف درد لگن دارید . در مقابل ، درد ناشی از پاره شدن کیست تخمدانی به طور ناگهانی آغاز می شود و در یک طرف بیش از طرف دیگر است . به گزارش آسان طب آندومتریوز (رشد مخاط رحم در محلی خارج از رحم) می تواند موجب دردهای مزمن لگنی ، قاعدگی و یا مقاربت های دردناک شود . حاملگی های خارج رحمی از دیگر علل دردهای لگن است .

در صورت ابتلا به آپاندیسیت ، احتمالا در ابتدا کاهش اشتها خواهید داشت ، سپس درد از اطراف ناف شروع شده به سوی ربع تحتانی و راست شکم منتقل می شود . البته تمامی موارد درد لگن نگران کننده نیستند . دکتر دیوید سوپر متخصص بیماری های زنان و مامایی در دانشگاه ویرجینیا می گوید : اگر همیشه در میان چرخه ی قاعدگی خود درد خفیفی دارید نگران نباشید . برخی از بانوان در طول تخمک گذاری چنین دردی را که بی خطر و طبیعی است احساس می کنند .

تسکین درد در ناحیه لگن

خوشبختانه برای رفع تمامی مشکلات لگن راهی وجود دارد. در اینجا بهتر است نگاهی به آنچه می توانید برای کمک به خود انجام دهید بیندازید. برای معاینه کامل باید به پزشک خود مراجعه کنید .

برای تسکین درد در ناحیه لگن در ابتدا عفونت فعلی را پاک کنید . اگر پزشک مشکل را عفونت ادراری تشخیص دهد، داروهای ضد میکروبی تجویز خواهد نمود . شما می توانید با ادرار نمودن مکرر و مرتب از عود مجدد ضایعه جلوگیری کنید. ادرار نمودن بلافاصله پس از نزدیکی نیز می تواند در پیشگیری از عفونت های ادراری نقش مهمی داشته باشد . درد لگن

استفاده از مسکن برای تسکین درد در ناحیه لگن . اگر درد شما ناشی از پارگی کیست تخمدان باشد ، تنها درمانی که احتمالا به ان نیاز دارید ، مصرف مسکن است . پروفسور دیوید شن باخ در ادامه می گویند : در موارد نادر ، در اثر خونریزی زیاد جراحی الزامی می شود . پزشکان هم چنین مسکن ها یی نظیر ایبوپروفن را در تسکین دردهای لگن ناشی از دیگر عوامل تجویز می کنند.

برای تسکین درد در ناحیه لگن آندومتریوز را درمان کنید . بر حسب شدت درد و گسترش بافتی ، راه های درمانی مختلفی در درمان اندومتریوز وجود دارند . با مصرف قرص های ضد بارداری ، به آسانی می توان درد ناشی از اندومتریوز وجود دارند . با مصرف قرص های ضد بارداری ، به اسانی میتوان درد ناشی از اندومتریوز را مهار نمود.

داروهای آگونیستGnRh، که در برخی از موارد تجویز می شوند ، با قطع چرخه قاعدگی و ایجاد یائسگی موقت موجب ریزش بافت های نابجا می شوند . این داروها برای کوتاه مدت مصرف داشته و حداکثر برای مدت 6 ماه تجویز می شوند.

اگر اندومتریوز با دارو درمان نشود ممکن است پزشکتان یک روش جراحی به نام لاپاروسکوپی را به کار برد . در طی این عمل یک وسیله مجهز به فیبر نوری و لیزر از طریق یک برش در زیر شکم وارد بدن می شود . پزشکان با این وسیله بافت های آزاردهنده را تبخیر می کنند . در برخی از موارد برداشتن رحم (هیسترکتومی) توصیه می شود . البته این کار آخرین راه حل است و پس از شکست راه کارهای دیگر انجام می گیرند .

 بیماریهای التهابی لگن و درد در ناحیه لگن

اگر بیماری التهابی لگن در شما همراه با درد لگن باشد، به نوعی می توان گفت که خوش شانس هستید . در تعداد زیادی از بانوان این بیماریها بدون درد می باشند و بدین ترتیب فرد را بدون آن که متوجه وجود مشکل شود در معرض خطر بالای نازایی و یا حاملگی های خارج رحمی قرار می دهند. بنابراین نباید این بیماری ها را دست کم گرفت . درمان ، معمولا موجب تخفیف درد می شود ، اما در نهایت ده درصد از بانوان مبتلا نازا می شوند . بیماری های التهابی لگن معمولا با آنتی بیوتیک درمانی بهبود می یابد . در موارد شدید ممکن است نیاز به بستری نمودن بیمار در بیمارستان و درمان وریدی با آنتی بیوتیک باشد .

.

درد لگن بیماریهای التهابی لگن و درد در ناحیه لگن
بیماریهای التهابی لگن و درد در ناحیه لگن

پیشگیری از بیماریهای التهابی لگن و درد در ناحیه لگن

پیشگیری از عود مجدد بیماری های التهابی لگن تا حد زیادی در اختیار شما است . پس این گونه عمل کنید. درد لگن

از مصرف سیگار بپرهیزید . دکتر پولی مارچ بانک میگوید : قطع مصرف سیگار یکی از کمک هایی است که می توانید برای درد در ناحیه لگن به خود بکنید . تقریبا هر کسی می داند که سیگار خطر ابتلا به سرطان های گلو و ریه را افزایش می دهد . ممکن است عده کمتری از ارتباط استعمال دخانیات و سرطان های مثانه، پانکراس و گردن رحم آگاهی داشته باشند . وی می گوید : پژوهشگران مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا دریافته اند که بین مصرف سیگار و ابتلا به بیماری التهابی لگن نیز ارتباط وجود دارد .

از دوش واژینال استفاده نکنید . دوش واژینال از طریق راندن عفونت به سوی بالا و داخل رحم و یا اختلال در بستر میکروبی واژن میتواند موجب بروز بیماریهای التهابی لگن شود . به گزارش آسان طب واژن از طریق ترشحات طبیعی می تواند به خوبی خود را پاکیزه نگه دارد .

عوامل خطر ساز را بشناسید . از آنجا که بیماری های مقاربتی از علل اولیه بیماری های التهابی لگن و درد در ناحیه لگن  هستند محافظت از خود در مقابل این بیماری ها بسیار مهم است . پژوهشگران مرکز بهداشت تولید مثل دانشگاه کالیفرنیا می گویند بهترین وضعیت ، داشتن تنها یک شریک جنسی است (تک همسری برای هر زوج) . وجود هر همبستر دیگر خطر ابتلا را افزایش مید هد . درد لگن

خود جلوگیری کنید . استفاده از روش های ایجاد مانع ، چه از نوع مکانیکی و چه از نوع شیمیایی در پیشگیری از بیماری التهابی لگن موثر است . این ها شامل کاندوم های لاتکس دار و یا دیافراگم ومواد از بین برنده اسپرم هستند.

از عفونت چشم پوشی نکنید . درمان به هنگام عفونت های لگنی یکی از طرق مهم در مقابله با بیماری های التهابی لگن است .
به یاد داشته باشید در خلال درمان از فعالیت جنسی اجتناب کنید . اگر پزشک عفونت شما را از انواع بیماریهای مقاربتی دانست ، همسر خود را نیز برای درمان به پزشک معرفی کنید .

زمان مراجعه به پزشک

• به طور ناگهانی دردی تیز در لگن خود حس می کنید .

درد لگن برای مدتی بیش از دو روز به طور بیانجامد ویا آن که عود کند . درد لگن

• سوزش ادرار ، تکرار ادرار ، تهوع ، استفراغ و یا اسهال نیز داشته باشد .

• باردار باشید .

• بیشتر کاهش اشتها داشته اید و حال به درد لگنی نیز دچار شده اید .

• به بیماریهای مقاربتی مبتلا بوده اید و یا آنکه شریک های جنسی متعددی دارید .

درد لگن بیماریهای التهابی لگن و درد در ناحیه لگن
بیماریهای التهابی لگن و درد در ناحیه لگن

درد لگن دلایل مختلفی دارد. گاهی این درد بخاطر پریودی است. گاهی عفونت ادرار گرفته ایم. گاهی یبوست گرفته ایم . گاهی هم بیماری استخوانی مثل دیسک کمر و … گرفته ایم.

اگر درد لگن در شما مشکوک بود لطفا سریعا به پزشک مراجعه کنید. شاید دیر رفتن خطرات بدی برای سلامتی شما و حتی راه رفتن شما داشته باشید.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از اسان طب تقدیمتان کردیم بهره کافی را برده باشید.

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا