مضرات چیپس و ضررات مصرف چیپس

مصرف چیپس باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و آلرژی، بیماری‌های عفونی، سرطان، تحریک و قرمزی پوست و چشم‌ها در کودکان می‌شود. مصرف یک بسته چیپس در روز می‌تواند معادل نوشیدن 5 لیتر روغن در سال باشد. فتاحی کارشناس تغذیه گفت: حقیقت امر این است که خوردن چیپس نه تنها موجب چاقی و بیماری‌ قلبی می‌شود، بلکه مشکلات رشدی را برای جنین، بیش فعالی را در کودکان و سرطان را در بزرگسالان به همراه دارد. وی اظهار داشت: شاید باور تمامی این موارد منفی در مورد بسته‌هایی با اشکال معصومانه و خنده‌دار که در رنگهای روشن در فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کنند دشوار باشد. اما حقیقت این است که این محصولات از نظر صنعتی طوری طراحی شده است که ذائقه‌ها را تحریک کرده و به نقطه اعتیاد می‌رساند. وی در پایان گفت: خانواده‌ها باید برای جلوگیری از مصرف این خوراکی خطرناک مواد غذایی مفید مانند توت خشک، برگه‌های هلو و زرد‌آلو که هم ارزش غذایی دارند و هم حاوی پروتئین و مواد مفید برای بدن هستند را جایگزین کنند. ضررات مصرف چیپس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ضررات مصرف چیپس

بررسی ضررات مصرف چیپس

مصرف نمک به منظور خوشمزه شدن چیپس و پفک به مقادیر زیاد، سبب آسیب به کلیه‌ها، تغییر ذائقه افراد به شورخواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفک منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. همچنین استفاده از روغن‌هایی که چندین بار برای سرخ کردن استفاده می‌شوند و غالبا بوی روغن سوخته و رنگ کدر و مات به محصول می‌دهند، از جمله خطرناک‌ترین مواردی است که می‌تواند منجر به مسموم و سرطان‌زا شدن محصول خصوصا چیپس شود. گرما دیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد رادیکال‌های آزاد پراکسید می‌شود. این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلای افراد به سرطان ریه، سینه و مثانه می‌شود.

مصرف رنگ نارنجی تارترازین در پفک باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و آلرژی کودکان می‌شود.

به علت وجود هیدرات‌های کربن قابل تخمیر در چیپس و پفک فرصت برای رشد باکتری‌های دهانی فراهم می‌شود که نتیجه آن پوسیدگی دندان‌هاست. همچنین مصرف این دو محصول، چسبندگی روده را افزایش داده و عمل دفع را مشکل می‌کند.

ادامه ضررات مصرف چیپس

ضررات مصرف چیپس

در حین سرخ کردن سیب‌زمینی ماده قندی آن با آلبومین ترکیب شده و سمی به نام آکریل آمید تولید می‌کند. این ترکیب فقط در چیپس سیب‌زمینی یافت می‌شود. آکریل آمید سبب تضعیف سیستم ایمنی، افزایش بیماری‌های عفونی، سرطان، ناباروری، سقط جنین، تغییر در رفتارهای جنسی، تحریک و قرمزی پوست و چشم‌ها می‌شود.

در چیپس سیب‌زمینی معمولا لکه‌های سبزی مشاهده می‌شود که مربوط به ماده سمی سولانین است و مصرف آن باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی و عصبی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که پفک تا 9 برابر وزن خود آب جذب می‌کند، بنابراین معده کودکان را پر کرده و منجر به بی اشتهایی آنها به وعده‌های غذایی اصلی می‌شود. همچنین چیپس نیز به دلیل کالری بالای روغن آن منجر به سیری کاذب می‌شود و میل افراد را به مصرف غذاهای مغذی کاهش می‌دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا