بهداشت پوست و مخاط

بهداشت پوست  یک مساله مهم برای سلامتی انسان است . پوست و مخاط هم به عنوان پوشش خارجی و مرتبط با محیط بیرونی و هم به عنوان مخاط بدن از تاثیر عوامل بیماری زا ، شی ء تیز و اسیب رسان ، گرما ، سرما و به عنوان کمک به ثابت نگه داشتن دمای بدن و نیز لمس و درک اشیاء ، دفع مقدار کمی از مواد زائد به وسیله ی عرق ، ساختن ویتامین دی تحت تاثیر نور مستقیم آفتاب اهمیت خاص دارد . در این بخش درباره بهداشت پوست اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

 بهداشت پوست
بهداشت پوست

بهداشت پوست یعنی چه ؟

از آنجا که وجود رطوبت در سطح پوست و تماس دائمی پوست با گرد و غبار و آلودگی های مختلف و وجود سلولهایی که هر روز می میرند و باید با سلول های جدید ، جایگزین گردند ، موجب پیدایش کثافات در سطح پوست و گرفته شدن منافذ آن می شود ، لذا نظافت مرتب و شستشوی دائمی پوست بدن  و بهداشت پوست ضروری است ، البته آن قسمت از پوست بدن که تماس بیشتری با آلودگی ها دارد ( مثل دست) باید هر روز چند بار شسته شود . ساده ترین راه پاکیزه ساختن پوست و  بهداشت پوست، استفاده از آب و صابون و لااقل هفته ای دو بار استحمام است .

نکاتی مربوط به بهداشت پوست

نظافت مساله بسیار مهمی است که اهل ایمان به آن بسیار توصیه شده اند تا جائیکه با شعار النظافه من الایمان پاکیزگی به عنوان مظهر ، نشانه و شاید ثمره ی ایمان معرفی گردیده است و قرآن کریم براینکه خدا پاکیزگان را دوست دارد تاکید می کند .

تاکید بر پاکیزگی و  بهداشت پوست در آموزش های اسلامی بیش از ان است که به اسانی بتوان آن را فهرست وار طبقه بندی کرد . لذا یک مومن نمی تواند نسبت به نظافت و پاکیزگی بی اعتناء باشد و چهره ای ژولیده و کثیف دشاته باشد و گمان کند در خط ایمان سیر می کند . لازم به تذکر است که بعضی از مواد سمی مثل سموم آفت کش ممکن است از طریق پوست جذب شوند . به گزارش بخش پوست سایت آسان طب ،  همچنین وارد شدن آسیب به پوست توسط خراش و بریدگی ، مواد سوزاننده و له شدگی و مانند این ها راه نفوذ میکروبها را به بدن باز می کند از جمله بیماری های بسیار خطرناکی که از راه ورود آن به بدن پوست است بیماری کزاز است . میکروب این بیماری در خاک و بخ خصوص خاک های آلوده به فضولات حیوانی وجود دارد ، لذا برای افرادی که به هر دلیل گرفتار خراش ها و تماس با خاک می شوند ، توجه به این بیماری کشنده اهمیت خاص دارد .

میکروب بیماری سیاه زخم نیز از طریق پوست می تواند وارد بدن شده و سلامت پوست را به خطر اندازد، لذا کسانی که به مناسبت شغل خود در معرض این خطر هستند باید دقت نمایند زیرا وجود خراش و تماس محل خراش با این میکروب بسیار مقاوم و خطرناک که ممکن است دام ها و فرآورده های آنها به آن آلوده باشند بیماری را به انسان منتقل می نمایند .

بیماری های قارچی فراوانی وجود دارد که از طریق پوست ، انسان را گرفتار میکند و علت اصلی ابتلا انسان به این بیماریها ، استحمام در آبهای آلوده مثل استخر ، برکه ، خزینه و یا استفاده از حوله یا لباس های زیر مشترک است .علاوه بر این ها در شرایطی که امکان رعایت بهداشت و نظافت کامل میسر نیست خطر آلودگی به شپش و بیماری جرب یا گال وجود دارد .

 بهداشت پوست

بهداشت پوست موضوع مهمی است که همه باید به ان اهمیت دهند. رسیدن افتاب زیاد یا نرسیدن هیچ افتابی به پوست هر دو به بهداشت پوست و سلامت پوست اسیب می زند.

همچنین شست شوی پوست نه زیاد و نه کم در سلامت پوست تاثیر گذار است.

ماسک های گیاهی برای پوست عالیست.

همچنین سعی کنید هر چیز شیمیایی و هر کرمی را به پوست هایتان نمالید.

منبع :

ASANTEB.COM

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا