رشد باکتری ها در غذا

باکتری ها موجوداتی تک سلولی هستند. آن ها موجودات زنده کوچکی هستند که به صورت کوکسی یا گرد – میله ای یا با سیل – اسپریل یا مارپیچی وجود دارند . فکر کردن به اندازه باکتری ها مشکل است ولی 10 به توان 13 عدد از انها وزن ان به اندازه یک گرم می شود . باکتریها  و اسپورشان گسترش زیادی دارند در خاک – هوا – روی سطح بدن – داخل بدن انسان و جانوران موجودند . غذای خام به وسیله ی باکتریها آلوده است در حقیقت باکتری ها جهانی هستند و فرار کردن از انها مشکل است .

باکتری ها موجوداتی تک سلولی

باکتری ها با موادی که از اطرافشان جذب می کنند ، رشد می نمایند و وقتی به اندازه مشخص رسیدند سلول والدین به 2 سلول جدید مثل خودش تقسیم می شود . در حالت مطلوب هر 20 دقیقه این تقسیم انجام می شود و در هر 12 ساعت یک باکتری به یک کلنی از 10 به توان10 باکتری تبدیل می شود .

وقتی رشد باکتریها در غذا به صورت چند تایی انجام می شود و هنگامی که به 10^6-10^7 (^ توان )عدد برسند در هر گرم ماده غذایی وجودشان مضر می شود . باکتری ها موجوداتی تک سلولی تقریبا خطی رشد می کنند در شرایط مساعد و رشد به وسیله ی اسید متوقف می شود . بعضی از باکتری ها PH پایین را تحمل می کنند . برای مثال لاکتو باسیل روی شیر به وسیله ی تولید اسید لاکتیک اثر می گذارد و استوباکتر که اتیل الکل را به اسید استیک تبدیل می کند و محلول را اسیدی می کند . به گزارش اسان طب  بعضی باکتریها فقط با وجود اکسیژن رشد می کنند و بعضی دیگر که غیر هوازی نامیده می شوند فقط در غیاب هوا رشد می کنند .

3464578

سایر دانستنی ها درباره رشد باکتری ها در غذا

باکتریها در یک درجه حرارت خاصی بهترین رشد را دارند و همه انها در حرارت نزدیک 100 درجه سانتی گراد کشته می شوند و در این حرارت انها کاملا از بین می روند . باکتریها شبیه کپک ها می توانند اسپور تولید کنند . مقاومت اسپور آن ها به گرما از نوعی به نوع دیگر متفاوت است و به PH هم بستگی دارد .

باکتریها الزاما برای بشر مضر نیستند و نوع اشریشیا کلی در مقیاس زیادی در انسان وجود دارد . بعضی از باکتری ها مفیدند زیرا عامل سنتز بعضی از ویتامین های گروه B قابل جذب و ویتامین K از دیواره روده بزرگ هستند . باکتری هایی که ممکن است هیچ ضرری برای بدن نداشته باشند ، باعث فساد غذا می شوند .

مخمر ها موجودات تک سلولی  را بشناسید .

رشد باکتری ها در غذا

رشد باکتریها در غذا موضوع این بخش از اسان طب بود. امیدواریم از مطالعه این بخش بهره مند شده باشید.

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا