خواص پونه و فواید آن را بدانید

خواص پونه برای سلامتی انسان قابل بحث است . پونه گیاهی شبیه نعناع است که ساقه ای کوتاه با گلهای ریز دارد . ارتفاع ان بین ده تا سی سانتی متر است . بوی آن با نعناع فرق دارد .طعم ان ابتدا گرم و کمی تلخ است اما به مرور دهان را خنک می کند . خانم های خانه دار میتوانند این گیاه را از ریشه چیده و در گلدان های کوچک در بالکن قرار دهند . در صورت نیاز کمی از آن را بچینند و مصرف کنند .

خواص پونه برای سلامتی

برای اینکه حشرات از اطرافتان دور شوند، کمی پونه کوبیده شده را در محلی بگذارید تا بوی آن در فضا پخش شود . بوی پونه قلب را تقویت میکند . البته مصرف زیاد پونه برای معده ضرر دارد . برای درمان کرم کدو مقداری پونه ، عسل و نمک را ترکیب کرده و قبل از غذا مصرف کنید .

اگر دستگاه تناسلی تان میخارد ، محل را با پونه دم کرده شست و شو دهید . کافیست سی گرم پونه را در یک لیوان اب بریزید و دم کنید . برای تقویت اعصاب از پونه استفاده می شود . برای این کار 100 گرم پونه در در یک لیتر اب بجوشانید و با اسفنج به بدن خود بمالید . پونه عادت ماهانه را تنظیم می کند . بوییدن پونه درمان تنگی نفس است . یاداوری میکنیم مصرف زیاد پونه سبب سقط جنین می شود . ( خواص و فواید پونه ) همچنین برای رفع چین و چروک صورت از روغن پونه استفاده کنید . برای تهیه روغن پونه مقداری پونه تازه را در روغن مایع بخیسانید و مقابل نور افتاب قرار دهید . اجازه دهید آب ان تبخیر شود .

اگر قاعدگی دردناکی دارید پونه دم کرده بخورید . به گزارش آسان طب برای درمان سرفه های پی در پی از دمنوش پونه استفاده میکنند . اگر پوستتان میخارد یا سیاه شده ، مقداری روغن پونه بمالید . از دیگر خواص پونه اینست که از ان برای درمان بی اشتهایی استفاده می کنند . برای این کار کافیست 10 گرم پونه کوهی را در 500 سی سی آب جوش به مدت بیست دقیقه دم کنید و با عسل میل کنید .

در مقابله با زنبور گزیدگی یا عقرب گزیدگی پونه کوبیده را سریعا روی محل نیش بگذارید و سپس به پزشک مراجعه کنید .برای تسکین درد سیاتیک – درمان رنگ زرد رخسار – کشتن کرم باغچه – تقویت قوای جنسی و رفع لکه های پوست از پونه استفاده می کنند. از دیگر خواص پونه میتوان به رفع تهوع و استفراغ – مشکلات گوارشی – ترش کردن – رفع سکسکه – رفع تشنج – درمان اسهال – درمان آنفولانزا و آسم – گرفتگی بینی – تقویت لثه – درمان سینوزیت و سرماخوردگی  و .. اشاره کرد .

منبع : https://mag.asanteb.com

 

‫3/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا