درمان کیست تخمدان با قرص ال دی ؛ 4 علت ایجاد آن (ویدیو)

کیست تخمدان ساختاری به شکل کیسه پر از مایع بوده و به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علائم کیست تخمدان، درد در ناحیه شکم یا لگن می‌باشد. کیست تخمدان یکی از بیماری‌های رایج در بین خانم‌ها بوده و معمولا ضرری ندارند، اما در صورتی که اندازه آن‌ها بزرگ شود، می‌توانند خطرناک باشند. بیشتر کیست‌ها به وسیله سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند. در این مقاله به درمان کیست تخمدان با قرص ال دی خواهیم پرداخت.

درمان کیست تخمدان با قرص ال دی

توضیحات مفید در مورد کیست تخمدان

 

درمان کیست تخمدان با قرص ال دی

همانطور که گفته شد کیست تخمدان عبارت است از توده‌های تخمدانی معمولا خوش‌خیم که در اکثر موارد از فولیکول‌های سطح تخمدان نشات می‌گیرند. دلایل مختلفی برای بروز کیست تخمدان وجود دارد، اما در اغلب موارد علت آن به عدم تخمک گذاری مربوط می‌شود. به گزارش مجله پزشکی آسان طب برخی از این کیست‌ها علائم خاصی نداشته و به خودی خود برطرف می‌شوند، اما گاهی اندازه آن‌ها بزرگ شده و علائمی مانند درد زیر شکم و اختلال در دوره قاعدگی را به همراه دارد. افراد مبتلا به کیست تخمدان گاهی دچار لکه بینی می‌شوند که این وضعیت با مصرف برخی داروها به راحتی برطرف می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند کمتر به کیست تخمدان مبتلا شده و در دوران بارداری و شیردهی نیز به علت مهار فعالیت تخمدان‌ها، کمتر ظاهر می‌گردند. به طور کلی ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای درمان کیست تخمدان، استفاده از قرص‌های ضد بارداری یا ال دی می‌باشد، اما این کار باید حتما تحت نظارت پزشک انجام شود، بنابراین هیچگاه آن را به صورت خودسرانه مصرف نکنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کیست تخمدان، بر روی این لینک کلیک کنید: کیست تخمدان

3 نوع مختلف کیست‌های تخمدان

انواع مختلفی از کیست‌های تخمدان وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1. کیست هموراژیک

این نوع از کیست به دلیل خونریزی داخلی به وجود آمده و به کیست خونی معروف است. کیست هموراژیک معمولا در خانم‌های جوان و پیش از رسیدن به سن یائسگی ایجاد می‌شود و نشانه آن درد در ناحیه شکم می‌باشد.

2. کیست درموئید

این نوع کیست در حقیقت یک تومور خوش خیم بوده و بر اثر بقایای مواد ژنتیک یا همان سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شود. منشا کیست درموئید به دوران جنینی برگشته و به کیست مویی معروف است. این کیست می‌تواند سایر بافت‌های بدن را نیز درگیر کند.

3. کیست فولیکولی

این کیست ساده بوده و زمانی که تخمک آزاد نشده باشد یا فولیکول بالغ به وجود آید، شکل خواهد گرفت.

یک عدد پیشنهاد:

مطالعه مطلب دانستنی‌های درد در ناحیه لگن به شما پیشنهاد می‌شود.

4 علت ایجاد کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان با قرص ال دی

شایع‌ترین علل ایجاد کیست تخمدان در زیر آورده شده‌اند که به آن‌ها خواهیم پرداخت:

1. مشکلات هورمونی

کیست ممکن است به علت مشکلات هورمونی و داروهایی که برای کمک به تخمک گذاری استفاده می‌شود، ایجاد گردد.

2. آندومتریوز

زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است یک نوع کیست تخمدان به نام اندومتریوم ایجاد کنند. این کیست‌ها معمولا در طول رابطه جنسی و دوران قاعدگی، با درد همراه هستند.

3. بارداری

کیست تخمدان به طور معمول در بارداری اولیه برای کمک به حاملگی‌، پیشرفت خواهد کرد.

4. عفونت شدید لگن

عفونت‌ها می‌توانند به تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ گسترش یابند و باعث تشکیل کیست شوند.

همانطور که اشاره شد، یکی از علل ایجاد کیست در تخمدان‌ها ، به هم خوردن تنظیم هورمون‌های بدن زنان می‌باشد. یکی از مشکلات حاصله از عدم تنظیم هورمون‌های بدن زنان، ایجاد کیست تخمدان می‌باشد. از آنجا که قرص ال دی خاصیت تنظیم هورمون‌های بدن زنان را دارد به همین دلیل از قرص ال دی جهت رفع کیست تخمدان استفاده می‌شود و این قرص به عنوان داروی درمان کیست تخمدان برای زنان تجویز می‌گردد. افرادی که کیست تخمدان دارند، باید از فعالیت زیاد، حرکات ورزشی جهشی و کششی، دویدن، شنا، یوگا، بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌هایی مشابه این موارد پرهیز کنند، زیرا در این صورت احتمال پارگی و پیچ خوردگی تخمدان وجود دارد. این وضعیت با درد شدیدی همراه بوده و اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه پیچ خوردگی تخمدان، می‌توانید مطلب ارائه اطلاعاتی در رابطه با پیچ خوردگی تخمدان را بخوانید.

پیشگیری از ایجاد کیست تخمدان

پزشکان برای پیشگیری از ایجاد کیست تخمدان موارد زیر را توصیه می‌کنند:

  • پرهیز یا محدود کردن مصرف انواع شیرینی‌جات، کیک، کلوچه، ماکارونی، پاستا، آبمیوه‌های شیرین شرکتی، نوشابه و نان‌های سفید و بدون سبوس
  • افزایش مصرف میوه و سبزیجاتی مانند کاهو، هویج، فلفل، کلم و اسفناج

امکان درمان کیست تخمدان با قرص ال دی وجود دارد و بسیاری افراد با خوردن این قرص و داروهای مشابه آن که قرص ضد بارداری محسوب می‌شوند، کیست خود را درمان می‌کنند، اما این درمان در همه انواع کیست و تمامی افراد جواب نمی‌دهد. قرص‌های ضد بارداری بیشتر در مواقعی که کیست تخمدان منشا هورمونی داشته باشد، جواب می‌دهند. نتیجه درمان یا عدم درمان کیست تخمدان با قرص‌های ال دی پس از مصرف آن‌ها مشخص خواهد شد، اما به هر حال مصرف این قرص‌ها باد زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. درصورتی که شما هم در این رابطه نظری دارید، لطفا آن را برای ما ارسال نمایید.

در چه مواردی به جراحی نیاز است؟

در صورتی که علائم غیرعادی رخ دهد، ممکن است کار فرد به جراحی بکشد. پارگی کیست، درد‌های حاد شکم و لگن و خونریزی داخل شکم از جمله این موارد هستند. در صورتی که کیست دچار پیچ خوردگی شود و علائم با استراحت کردن بهبود نیابد و درد و استفراغ ادامه پیدا کند، نیاز به جراحی می‌باشد. در صورتی که کیست با مصرف داروهای ضد بارداری درمان نشود و به مرور شروع به بزرگتر شدن نماید نیز باید جراحی انجام شود. توجه داشته باشید که نحوه مصرف این قرص‌ها باید به تجویز پزشک انجام شود.

کاربران گرامی، چنانچه پیرامون مقاله درمان کیست تخمدان با قرص ال دی نظراتی دارید، لطفا آن را در قسمت دیدگاه برای ما ارسال نمایید. برای انجام این کار، شما می‌توانید به انتهای مقاله رفته و اگر با موبایل و تبلت هستید، نظر، نام و ایمیل را یادداشت کرده و با زدن تیک I’m not a robot پیام خود را ارسال کنید و چنانچه با کامپیوتر و یا لپ تاپ هستید در قسمت دیدگاه (انتهای صفحه) نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا