12 مورد از نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان

آلوده شدن به ویروس ایدز، ممکن است تا مدت‌ها هیچ نشانه و علائمی نداشته باشد و به طور کلی پیشرفت آن در افراد مختلف، متفاوت است. در حقیقت، بروز علائم ممکن است از چند ماه تا حدودا 10 سال طول بکشد و در این دوران ویروس در حال رشد بوده و سلول‌های ایمنی بدن را آلوده و در نهایت نابود می‌کنند. زمانی که سیستم ایمنی بدن سرکوب می‌شود، علائم ایدز به تدریج در سراسر بدن ظاهر می‌شوند که دهان هم یکی از این نواحی به شمار می‌رود.  علائم دهانی ایدز شامل برخی از آفت‌های دهانی و نشانه‌های دیگر می‌باشد که به محض مشاهده آن‌ها باید به پزشک مراجعه کرد. در این مقاله به نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان خواهیم پرداخت.

نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان

نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان

همانطور که می‌دانید، بیماری ایدز سیستم دفاعی بدن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. زمانی که ویروس ایدز وارد بدن می‌شود، به تدریج سلول‌های دفاعی بدن را از بین برده و بدین شکل بدن در برابر بیماری‌ها ضعیف می‌گردد. در این میان بدن ممکن است هیچ واکنش خاصی نشان ندهد، اما زمانی که بیشتر سلول‌های دفاعی بدن نابود شوند، نشانه‌ها بروز خواهند کرد. این وضعیت در دهان فرد نیز رخ داده و دهان فرد مبتلا به ایدز دچار آفت خواهد شد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب آفت ممکن است به دلایل مختلف در دهان هر فردی ایجاد شود، اما آفتی که مربوط به بیماری ایدز باشد، در طی یک ماه حدود 5 تا 6 بار و گاها حتی تا 7 بار رخ داده و با هیچ روشی بهبود نمی‌یابد. افراد بهتر است علائم این بیماری را جدی گرفته و پیگیری نمایند، زیرا تشخیص به موقع تا حدی موجب مدیریت بیماری خواهد شد. دندانپزشکان اولین متخصصانی بودند که متوجه علائم دهانی بیماری ایدز شدند و بدین منظور بیماران خود را جهت علت ایجاد آفت‌های دهانی به انجام آزمایش ارجاع می‌دادند. چنانچه در رابطه با این مقاله نظری دارید، لطفا به انتهای مطلب رفته و نظر خود را در قسمت دیدگاه برای ما ارسال نمایید. در زیر به معرفی و بررسی نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان خواهیم پرداخت:

1. خشکی دهان

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری ایدز، دچار خشکی دهان هستند. خشکی دهان موجب کاهش بزاق شده و در نتیجه جویدن و قورت دادن را دچار مشکل می‌کند. این افراد باید آب فراوانی بنوشند، البته خوردن آدامس و شکلات بدون شکر نیز می‌تواند موجب تشکیل بزاق شود، اما در این رابطه باید با پزشک خود مشورت نمایید.

2. پوسیدگی دندان

وجود بزاق در مقابل پوسیدگی از دندان‌ها محافظت می‌نماید، به همین خاطر کاهش بزاق و خشکی دهان می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها شود.

3. زخم‌های چرکی در دهان

این زخم‌های چرکی، کوچک و دایره‌ای شکل بوده و می‌تواند در اطراف گونه، زیر زبان و یا پشت گلو به وجود آید. زخم‌های چرکی معمولا در لبه‌ها قرمز رنگ بوده و مرکز آن‌ها به رنگ خاکستری می‌باشد و بسیار دردناک هستند.

4. کاندیدیازیس یا برفک

کاندیدیازیس یا برفک یک نوع عفونت قارچی بوده که توسط قارچ کاندیدا به وجود می‌آید. این وضعیت می‌تواند در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف مانند ایدز ایجاد شود.

مطالعه مطلب علایم و درمان برفک دهان برای شما مفید خواهد بود.

5. تبخال

تبخال ممکن است در بسیاری از افراد ایجاد شود که علت آن هم متفاوت است، اما اگر تبخال از نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان باشد، به صورت مداوم ایجاد شده و با هیچگونه داروی ضد ویروسی کنترل نمی‌شود.

6. بیماری‌های مرتبط با لثه

بیماری‌های لثه بسیار شایع هستند، اما اگر ناشی از بیماری ایدز باشند، معمولا دندان‌ها به راحتی لق می‌شوند و بدون هیچ دلیلی، لثه‌ها دچار التهاب و قرمزی می‌گردند. در این صورت بروز این شرایط حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

7. آفت‌های دهانی

نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان

یکی از علائمی که ممکن است در فرد مبتلا به بیماری ایدز به وجود آید، پیدایش آفت‌های دهانی است. همانطور که گفته شد، این آفت‌ها مداوما بر روی دهان ایجاد شده و به هیچ طریقی بهبود نمی‌یابند، بنابراین اگر به این وضعیت مبتلا شدید، حتما جهت پیگیری به پزشک مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطلب علت آفت دهان و انواع آفت دهان و درمان آن را مطالعه نمایید. 

8. لکوپلاکی مویی

لکوپلاکی مویی به نوعی تکیه‌های سفید رنگ و ضخیمی اشاره دارد که روی لثه‌ها، نواحی کناره زبان، داخل گونه‌ها، پایین دهان و گاهی روی زبان ایجاد می‌شود. علت دقیق پیدایش این وضعیت هنوز توسط پزشکان مشخص نشده است.  

9. سارکوم کاپوسی

سارکوم کاپوسی یکی دیگر از نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان است. این وضعیت یکی از سرطان‌های بدخیم مربوط به بافت پیوندی بوده و بیشتر در افراد مبتلا به ایدز و دارای سیستم ایمنی ضعیف رخ می‌دهد.

10. بزرگ شدن غدد بزاقی

التهاب غدد بزاقی از علائم دهانی بیماری ایدز به شمار می‌رود. افراد مبتلا به بیماری ایدز به دلیل آسیب به غدد بزاقی ممکن است دچار التهاب غدد بزاقی گردند.

یک عدد پیشنهاد:

بررسی کامل ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز به شما پیشنهاد می‌شود.

11. زگیل دهانی

از نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان می‌توان به زگیل دهانی نیز اشاره کرد. ایجاد زگیل در دهان می‌تواند یکی از علائم بیماری ایدز باشد، اما وجود آن صرفا به معنای این بیماری نیست.

12. بیماری عفونی زونا

زونا یک بیماری عفونی حاد است که به علت بروز برخی از بیماری‌ها مانند ایدز و سرطان رخ می‌دهد. در صورت بروز این وضعیت، حتما باید به پزشک مراجعه نمود.

نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان

توجه داشته باشید که وجود هر یک از علائم فوق به تنهایی نمی‌تواند دلیل ابتلا به بیماری ایدز باشد، زیرا این نشانه‌ها در بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند. در نظر داشته باشید که تنها راه تشخیص دقیق این بیماری، آنجام آزمایش است، اما بهتر است در صورت بروز هر یک از علائم فوق به پزشک مراجعه شود. کاربران گرامی، در صورتی که اطلاعات بیشتری درباره مقاله نشانه ‌های بیماری ایدز در دهان دارید، لطفا آن را در قسمت دیدگاه برای ما ارسال نمایید. برای انجام این کار، شما می‌توانید به انتهای مقاله رفته و اگر با موبایل و تبلت هستید، نظر، نام و ایمیل را یادداشت کرده و با زدن تیک I’m not a robot پیام خود را ارسال کنید و چنانچه با کامپیوتر و یا لپ تاپ هستید در قسمت دیدگاه (انتهای صفحه) نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا