فواید بادام زمینی و بررسی انرژی بالای آن

فواید بادام زمینی برای سلامتی بسیار است. مثلا مادران شیرده برای افزایش شیرشان میتوانند از بادام زمینی استفاده کنند. همچنین برای نرم کردن سینه بادام زمینی مفید است. این آجیل خوشمزه همچنین سیر کننده خوبی است و میتوانید از آن به عنوان میان وعده استفاده کنید. برای درمان سرفه های خشک هم بادام زمینی مفید است. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره فواید بادام زمینی و همچنین مضرات بادام زمینی اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

فواید بادام زمینی

بررسی فواید بادام زمینی

بادام زمینی گیاه بومی برزیل بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. آب و هوای گرم برای کشت این گیاه مناسب می باشد. بادام زمینی گیاهی است یکساله دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن در حدود 30 سانتیمتر می باشد.

برگهای آن مرکب از دو زوج برگچه است گلهای آن دو نوع متفاوت برنگ زرد می باشد که پس از تلقیح، دم گل خم شده و به سطح خاک می رسد و سپس بتدریج در خاک فرو رفته و میوه در داخل خاک تشکیل می شود.

میوه بادام زمینی بطول تقریبی 4 سانتیمتر است و دریا پوسته شکننده برنگ خاکستری مایل به زرد می باشد.

بر روی پوسته یک تا سه برجستگی مشاهده می شود که هر یک محل دانه ها را نشان می دهد.

دانه بادام زمینی تقریبا مانند فندق برنگ سفید مایل به زرد بوده ولی تخم مرغی شکل است .پوسته نازکی دانه را پوشانده که برنگ قرمز قهوه ای است.

بادام زمینی دارای موادی مانند آراشین Arachin، کوناراشین Conarachin، چربی، پروتئین و ویتامین های مختلف است.

ممکن است بسیاری از مردم از این مطلب آگاه نباشند، اما متخصصان تغذیه تاکید دارند، اگر بادام زمینی با پوست، مصرف شود، مقدار بیشتری از ریز مغذی‌ها را دارا خواهد بود و نسبت به نوع بدون پوست و پاک شده آن، خاصیت بیشتری دارد.

بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی،  آنتی اکسیدان پلی فنول است که نوع ابتدایی آن اسید پی ــ کوماریک نامیده می‌شود.

در بادام زمینی بو داده، مقدار این اسید افزایش می‌یابد و در نتیجه محتوای آنتی اکسیدانی آن 22 درصد بیشتر می‌شود، به طوری که مقدار آنتی اکسیدان آن حتی از توت فرنگی و تمشک هم بیشتر می‌شود.

دیگر فواید بادام زمینی

بادام زمینی بی‌نمک برای سلامت عروق و سرخرگ‌ها، بسیار مفید است.

یک چهارم فنجان بادام زمینی برابر با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون حاوی چربی اشباع نشده است.

چربی‌های اشباع نشده برای پایین آوردن کلسترول خون مفید هستند.

بادام زمینی همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی نیاسین است که به ترمیم آسیب‌های سلولی و حفاظت در برابر بیماری آلزایمر و سایر مشکلات ذهنی مربوط به بالا رفتن سن کمک می‌کند.

بادام زمینی یکی از منابع غنی از ویتامین E است که آنتی اکسیدانی قدرتمند بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ــ عروقی و سرطانی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.همچنین، بادام زمینی مقدار زیادی آهن دارد که برای بهبود و اصلاح عملکرد گلبول‌های قرمز خون بسیار مفید و ضروری است.

بادام زمینی غنی از کلسیم است که سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد.

این مغز خشکبار سرشار از بیوفلاونوئیدها است که به بهبود جریان خون در مغز تا 30 درصد کمک می‌کنند و به این ترتیب خطر سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد.

افزودن مقدار کمی بادام زمینی به رژیم روزانه، 14 درصد کلسترول خون را  کاهش می‌دهد.

بادام زمینی حاوی فیبر خوراکی است که خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد و در عین حال این خوردنی خوشمزه، رشد هورمون‌های زنانه و مردانه را تشدید می‌کند.

و باز هم فواید بادام زمینی

فواید بادام زمینی

بادام زمینی ها موجب گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل جریان خون می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می کند.

موادی مغذی در بادام زمینی وجود دارد مانند فولیک اسید، اسید فیتیک، فیتواسترولز که تاثیراتی ضد سرطان دارند.

بادام زمینی نشان داده است که بادام زمینی به دلیل داشتن نیاسین از مبتلاء شدن افراد به بیماری آلزایمر (فراموشی) جلوگیری می‌نماید. محققان شیکاگویی بر روی تغذیه 3000 نفر در رده سنی 65 سال به بالا تحقیق کردند.

کلسترول خوب خون را بالا می‌برد.

این آجیل پرخاصیت درد معده را از بین می‌برد و به عنوان نرم کننده سینه استفاده می شود.

همچنین بادام سرفه خشک را برطرف می‌کند.

شیر را در مادران شیرده زیاد می‌کند و بسیار مقوی است.

به هضم غذا کمک می‌کند و یک ملین عالی است.

به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که بهمیزان کم ار آن بخورند. بیشتر از 1 مشت بادام زمینی موجب افزایش وزن می گردد.

روغن بادام ، ملین و رفع کننده یبوست می باشد.

بادام از نظر خواص، شبیه روغن زیتون می باشد.

فایده مهم کره بادام زمینی این است که از چربی سالم بوجود آمده است. کره بادام زمینی حاوی چربی های اشباع نشده، مواد مغذی است که به کاهش سطوح کلسترول مضر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک میکند. روغن بادام زمینی ترکیبات موجود در کره در بادام زمینی از تنگ شدن عروق پیشگیری میکند.

مضرات بادام زمینی

بادام زمینی با اینکه غذای بسیار مقوی و خوبی است بعلت اینکه دارای روغن های اشباع شده می باشد کلسترول خون را بالا برده و باعث تصلب شرائین می شود. بنابراین آنهائیکه دارای بیماری قلبی بوده و یا کلسترول خونشان بالا است باید از خوردن آن خورددی کنند.

اگر کره بادام زمینی میخرید دقت کنید که تازه و از کارخانه مطمئن باشد زیرا در بعضی مواد بادام زمینی و یا کره آن در اثر عدم دقت در تولید، آلوده به قارچ سمی افلاتوکسین Aflatoxin می شود که سرطان زا بوده و باعث سرطان کبد می شود، مانند آجیل مصرف میشود.

‫5/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا