آنفولانزای خوکی H1N1 و بیماران دیابتی

آنفولانزای خوکی H1N1 یکی از بیماری هایی است که برخی افراد دچار آن می شوند و اگر به موقع آن را درمان نکنند سلامتی شان را از دست خواهند داد. در صورتی که به این بیماری مبتلا شدید باید مایعات گرم و ویتامین c موجود در مرکبات را فراموش نکنید. گلودرد، کوفتگی، تهوع، عطسه و … از علایم آنفولانزای خوکی H1N1 هستند. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره آنفولانزای خوکی H1N1 اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

آنفولانزای خوکی H1N1

آنفولانزای خوکی H1N1 چیست؟

آنفولانزای خوکی H1N1 چند سالی است که در جهان همه گیر شدن آن شروع شده و تا کنون صدها هزار نفر از مردم 200 کشور جهان به بیماری آنفولانزای خوکی H1N1 مبتلا شده اند. هر چند آنفولانزای خوکی H1N1 از نظر بالینی کاملاً شبیه آنفولانزای معمولی است و شدتی ندارد به طوری که حتی بدون داروی خاصی هم در اغلب موارد به طور کامل بهبود می یابد ولی در بعضی از افراد که بیماری زمینه ای خاص داشته و در شرایط ویژه ای به سر می برند، ممکن است شدت یابد و حتی منجر به تهدید جان آنها شود.

چرا پیشگیری از آنفولانزای خوکی H1N1 در بیماران دیابتی اهمیت دارد؟

وجود هر نوع عفونت در بدن افراد دیابتی کنترل قند خون او را با مشکل مواجه می کند و احتمال داشتن قند خون بالا را در طول روز افزایش می دهد. در دیابتی های نوع 1 می تواند خطر بروز کتواسیدوز را به وجود آورد. به همین دلیل برای کنترل مناسب قند خون و پیشگیری از عوارض توصیه می شود از ابتلا به هرگونه عفونت از جمله آنفولانزای خوکی H1N1 پیشگیری به عمل آید. با توجه به این مسئله به تمامی افراد مبتلا به بیماری های مزمن نظیر دیابت، قلبی و بیماری های تنفسی توصیه می شود چنانچه علایم بیمرای آنفولانزای خوکی را در خود مشاهده کردند (تب، سرفه، گلودرد، سردرد) بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنند.

علائم و نشانه های آنفولانزای خوکی H1N1

نشانه های قابل انتظار آنفولانزای خوکی H1N1 در انسان ها مانند نشانه های آنفولانزای فصلی است. حمله ناگهانی تب، بی حالی، بی اشتهایی و سرفه کردن، همچنین تعدادی از افراد آلوده به آنفولانزای خوکی دچار سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کوفتگی و درد مفاصل، عطسه، ناراحتی تنفسی و آب ریزش بینی می گردند. در مواردی نیز تهوع و استفراغ و اسهال نیز گزارش شده است.

راه های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای نوع A (خوکی)

ویروس H1N1 آنفولانزای خوکی بسیار متفاوت با ویروس های H1N1 انسان است. بنابراین واکسن های آنفولانزای موجود ( influvac و…) تنها جهت کنترل بیماری آنفولانزای انسانی مناسب می باشند و اثری بر کنترل آنفولانزای خوکی ندارند. بنابراین سازمان بهداشت جهانی لزوم رفتار ایمن و پیشگیرانه را در کنترل این بیماری بسیار موثر می داند.

رفتار ایمن در اماکن عمومی:

  1. ویروس آنفولانزای خوکی H1N1 در اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و صفحه کلید کامپیوتر به راحتی شما را آلوده می کند. اگر دستان خود را به دستگیره در یا اتوبوس زده اید، آن را به دهان وبینی خود نزنید و در اسرع وقت دستتان را بشویید.
  2. هنگام سلام و احوالپرسی از بوسیدن و در آغوش گرفتن یکدیگر پرهیز کنید.
  3. بیهوده به صورت خود دست نزنید. دست های خود را از غشاهای مخاطی (چشم،دهان و بینی) دور نگه دارید چون ویروس از این راه ها وارد بدن می شود.
  4. اگر با کسی در تماس هستید که سرماخوردگی دارد، با او دست ندهید و روبوسی نکنید.
  5. در صورت مشاهده ی علایمی شبیه آنفولانزا، دست کم یک متر از سایرین فاصله بگیرید.
  6. دست های خود را پیش از غذا خوردن، بعد از دستشویی رفتن، بعد از استفاده کردن از حوله یا پوشاندن دهان بعد از سرفه یا عطسه بشویید.
  7. اگر آب و صابون در دسترس نیست، میتوانید از ژل های تمیز کننده ی دست استفاده کنید.

توصیه های جهانی بهداشت در صورت ابتلا 

  1. در خانه بمانید: اگر مبتلا به آنفولانزای خوکی H1N1 هستید در خانه بمانید و استراحت فراوان داشته باشید، مایعات فراوان مصرف کنید و مرتب دستهای خود را با آب و صابون بشویید تا دیگران را آلوده نکنید.
  2. از مایعات گرم، آب پرتقال، آب هویج، سوپ های مغذی و… استفاده نمایید.
  3. وقتی عطسه یا سرفه می کنید دهان خود را بپوشانید. اگر دستمال ندارید از شانه یا گودی آرنج خود استفاده کنید تا دستانتان آلوده نشود. (به یاد داشته باشید که دست آلوده به عنوان یک منبع انتشار بیمرای عمل می کند) اگر این ذرات به لباس یا یقه ی شما منتقل شوند خیلی بهتر است از اینکه در هوا و بین افراد دیگر انتشار یابند.
  4. افراد خانواده و فامیل را از بیماری آنفولانزای خوکی H1N1 خود آگاه نمایید.
  5. در صورت بروز علایم زیر به پزشک مراجعه کنید: تنگی نفس، ضعف و خستگی شدید، سردرد و سرگیجه ی شدید، استفراغ و تهوع غیر قابل کنترل.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره درمان آنفولانزای خوکی H1N1 نیاز دارید به اینجا ( درمان آنفولانزای خوکی ) مراجعه کنید.

آنفولانزای خوکی

آنفولانزای خوکی H1N1 موضوع این بخش از اسان طب بود. امیدواریم از مطالعه این بخش بهره مند شده باشید.

سعی کنید همیشه بهداشت را رعایت کنید و قبل از خوردن چیزی دست هایتان را با اب و صابون بشویید.

همچنین یادتان باشد نزدیک کسی که علایم سرماخوردگی را دارد نشوید.

 منبع :

ASANTEB.COM

دیابت ( دکتر ریحانه سازمند )

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35