علت پوسیدگی دندان در چیست ؟

علت پوسیدگی دندان مساله بسیار مهمی است که باید برای پیشگیری از خرابی دندان ان را شناخت .  پوسیدگی دندان به دلایل مختلف اتفاق می افتد که در این مقاله برخی از انان را بیان می کنیم . پوسیدگى دندان یکى از رایج ترین بیمارى هاى عفونى استو بر اساس گزارشات ارائه شده 5 برابر رایج تر از بیماری آسم است. بررسى علت پوسیدگی دندان ها نشان مى دهد که بچه هایى که والدین آنها حداقل تا لیسانس تحصیل کرده اند،کمتر ازبچه هایى که والدین آنها کمتر از لیسانس هستند به پوسیدگى دندان ها مبتلا هستند.

علت پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان و عوامل موثر بر آن

 ایجاد پوسیدگى به عوامل زیر بستگى دارد:

*عوامل ژنتیکی: یعنی جنس دندانها و ترکیبات مینا و عاج دندان، محل قرارگیرى دندان ها، ترکیبات و میزان ترشح بزاق و جنس بزاق (میزان اسیدی آن) وجود شیارها و حفرات در تاج دندان.

 * رژیم غذایی و روش زندگى

*رعایت بهداشت دهان و دندان

به گزارش بخش سلامت سایت اسان طب ، در مورد علت پوسیدگی دندان باید یاد اوری کرد که هر فرد باید دندانی داشته، میکروبی موجود باشد و قندی را مصرف کند و در کنار این موارد باید زمان کافی به میکروب و قند داده شود تا میکروب بتواند قند را تبدیل به اسید کرده و در دندان ایجاد پوسیدگی کند.هنگامی که ما مسواک می زنیم، زمان را عقب می بریم، یعنی اگر احتیاج است زمانی طول بکشد تا میکروب به طور کافی قندها را مصرف کند و اسید تولید شود، با مسواک زدن ، قند و میکروب از بین می رود و زمان کافی نیزاز این دو گرفته می شود. ولی پوسیدگی دندان نمی تواند بدون این دلایل باشد.

علت پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان را بشناسید

اکنون به بررسی علت پوسیدگی دندان می پردازیم . علت پوسیدگی دندان  تشکیل یک لایه چسبنده اسیدی به نام پلاک بر روی دندان ها می باشد که باعث از بین رفتن سطح دندان ها می شود. دهان شما پر از باکتری است و با ترکیب این باکتری ها با ذرات ریز مواد غذایی و بزاق دهان امکان تشکیل پلاک بر روی دندان ها وجود دارد. هنگامی که شما غذاها یا نوشیدنی های دارای سطح بالای کربو هیدرات مصرف می کنند (به خصوص غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر) باکتری های موجود در پلاک، کربو هیدرات های موجود در مواد غذایی را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل می کنند و به این ترتیب بطور همزمان در دهان اسید ترشح می کنند که می تواند از جمله علل پوسیدگی دندان باشد.

برای مقابله و پیشگیری از ایجاد علت پوسیدگی دندان باید این نکته را بیان کنیم که تمیز کردن منظم دندان ها می تواند باعث پاک شدن دندان از پلاک ها در صورت ایجاد آنها شود، اما اگر شما به پلاک اجازه تشکیل بدهید، آنگاه فرآیند پوسیدگی دندان شما شروع خواهد شد. پلاک که از  علت پوسیدگی دندان است ، در ابتدا مینای دندان (لایه خارجی سخت یک دندان) را با از بین بردن مواد معدنی آن نرم می کند. با گذشت زمان، یک سوراخ کوچک به نام کرم خوردگی در سطح دندان ایجاد می شود که در نهایت این فرآیند می تواند باعث ایجاد درد دندان شود. هنگامی که پوسیدگی در سطح مینای دندان تشکیل شد، پلاک و باکتری می تواند به عاج دندان (لایه نرم تر تشکیل شده از مواد شبیه استخوان در زیر مینای دندان) دسترسی پیدا کند.

با توجه به اینکه عاج دندان نرم تر از لایه مینا است، با نفوذ پوسیدگی به عاج دندان سرعت گسترش آن افزایش پیدا می کند. در این حالت بدون درمان مناسب، پلاک و باکتری می تواند به پالپ دندان وارد شود (مرکز نرم دندان که حاوی اعصاب و رگ های خونی است). در این مرحله، اعصاب دندان در معرض باکتری ها قرار می گیرد و به این ترتیب پوسیدگی دندان شما بسیار دردناک می شود. علاوه بر این باکتری ها می توانند باعث عفونت بافت نرم پالپ دندان و تشکیل آبسه در محل شود. درمان کرم خوردگی دندان در منزل  چیست ؟

به گزارش بخش دهان و دندان سایت اسان طب ، خرابی دندان معمولاً در دندان های عقب دهان ایجاد می شود که به عنوان دندان های آسیاب یا دندان های پیش آسیاب شناخته می شوند. به خاطر اندازه و ظاهر این دندان ها، به سادگی امکان چسبیدن مواد غذایی به آنها و در فضای بین این دندان ها وجود دارد. علاوه بر این امکان تمیز کردن مناسب این دندان ها به سختی وجود دارد. به احتمال زیاد پوسیدگی دندان های جلو زمانی ایجاد می شود، که پوسیدگی ایجاد شده در سایر دندان ها به آنها سرایت پیدا کند.

عوامل تغذیه اى جزو علت پوسیدگی دندان

عوامل تغذیه ای می تواند از علت پوسیدگی دندان باشد . عوامل تغذیه اى موثر بر پوسیدگى دندان عبارتند از : دفعات مصرف مواد کربوهیدراتی یا قندی، نوع تغذیه، دفعات غذا خوردن، ترکیبات مواد غذایى و آشامیدنى، مدت زمان تماس دندان با مواد غذایى و آشامیدنى. تمایز بین مواد مولد پوسیدگى دندان،و مواد ضد پوسیدگى بسیار مهم است.

علت پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان میتواند مسواک نزدن ، نخ دندان نکشیدن ، خوردن مواد خیلی شیرین ، شکستن اجیل با دندان ، کمبود کلسیم و … باشد.

اگر از دندانهایتان مراقبت نکنید در اینده ای نزدیک یا باید هزینه خیلی زیادی برای ترمیم بدهید یا باید کل دندان هایتان را کنده و دندان مصنوعی بگذارید. انتخاب با خود شماست.

گردآورنده : https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا