عوارض کمبود آهن و مصرف قرص آهن

قرص آهن یکی از داروهای رایج برای درمان کمبود آهن یا کم خونی است . متاسفانه یکی از بیماری های شایعی که افراد دچار آن می شوند کمخونی ناشی از فقر آهن است . در نتیجه این کمبود هموگلبین بدن که اکسیژن را به بافت ها انتقال می دهد کم می شود. در این مقاله به بررسی علایم کمخونی یا عوارض کمبود آهن و همچنین نکاتی درباره مصرف قرص آهن اشاره میکنیم .

عوارض کمبود آهن

عوارض کمبود آهن و علایم کمخونی

از علایم کمخونی و عوارض کمبود آهن میتوان به خستگی زیاد، کسل بودن، بی حوصلگی و ضعف اشاره کرد. کمبود آهن در زنان باردار در رشد جنین اثرات بدی خواهد گذاشت. ممکن است زایمان زودتر انجام شود یا وزن نوزاد غیر عادی باشد. باید حدودا از چهار ماهگی به بعد تا سه ماه بعد از دنیا امدن بچه قرص آهن مصرف کنند. البته با پزشک باز هم مشورت شود .

برخی میگویند قرص آهن عواضی مثل تهوع دارد. به گزارش آسان طب  اگر پزشک اجازه مصرف را داد بخورید. این حالت تهوع به مرور کم تر و عادی تر می شود. عوارض کمبودآهن برای دانش اموزان میتواند شامل افت تحصیلی و کاهش یادگیری باشد. دانش آموزان باید از 13 سالگی به بعد قرص آهن و مکمل های آهن و همچنین گوشت مصرف کنند.

اگر شخص شیرخوار دچار کمبوداهن بود باید با مشورت پزشک قطره آهن مصرف کند. از دیگر عوارض کمبودآهن در بانوان کم شدن خونریزی دوران قاعدگی یا حتی قطع شدن خونریزی است. دختران بعد از رسیدن به سن بلوغ باید مدام قرص آهن بخورند.

از علایم و عوارض کمبود آهن یا کمخونی میتوان به بی حالی و رنگ پریدگی و در موارد حاد سردرد ٬ تنگی نفس و تپش قلب ٬ سوزش و قرمزی زبان ٬ ترک خوردن گوشه لبها ٬ ایجاد فرو رفتگی ( ناخن های قاشقی ) و یا شیار هایی بر روی ناخن اشاره کرد .

عوارض کمبود آهن

نکاتی درباره مصرف قرص آهن

نکته مهمی که درباره قرص آهن بیان میکنیم اینست که خانم های باردار به دلیل عوارض ان را ترک نکنند. این عوارض به مرور عادی می شود. مگر پزشک بگوید که نخورید. چون در این دوره اهن خونتان پایین می اید و به بچه اسیب میرسد.

قرص آهن قبل از خواب مصرف شود تا عوارض ان کمتر شود. از عوارض قرص آهن میتوان به یبوست – تهوع و اسهال اشاره کرد. دختران بعد از سن بلوغ و حتی اقایان سعی کنند هر شب یک عدد قرص آهن میل کنند. برخی فکر می کنند قرص آهن فقط مخصوص خانم هاست. در صورتی که آقایان هم کم خون می شوند .

نکته دیگر اینکه مکمل های آهن و یا منابع غذایی دارای مقدار زیاد آهن مانند گوشت قرمز ٬ زرده تخم مرغ ٬ جگر ٬ اسفناج تازه ٬ عدس و لوبیا ٬ آجیل را نباید همراه با منابع غذایی ( پنیر و شیر و … ) و یا مکملهای کلسیم استفاده کرد. چون در جذب آهن توسط روده ها اختلال  پیدا می شود .

منبع : https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا