میوه ی انار را به عنوان دسر میل نکنید

این طلب از سایت آسان طب به میوه ی انار اختصاص دارد.خواص و مضرات این میوه را برای شما شرح می دهیم.با ما همراه باشید :

 

 

فواید میوه ی انار :

میوه انار دو نوع است: شیرین و ترش و هریک خواص و آثار ویژه خود را دارد. قسمتهای مورد استفاده میوه انار، گل انار، پوست و ریشه آن میباشد. معروفترین انارهای ایران عبارتند از انار ساوه، یزد، فارس و دامغان. دانشمندان برای انار خواص زیادی برشمردهاند. انار یکی از میوه هایی است که از قدیم وجود داشته چندین بار در کتاب مقدسی از آن نام برده شده است.

 

انار علاوه بر لذیذ بودن در حفظ سلامتی انسان و جلوگیری از بروز برخی بیماریها مثل سرماخوردگی نقش مهمی دارد.این میوه بهشتی دارای ویتامین هایی نظیر( آ- ب ۱ – ب ۲- با ۶ – پ پ و ث) می باشد و بنابراین ارزش آن را چندین برابر می کند.

 

این میوه نشاط آور، دافع سموم بدن و اوره و کاهش دهنده کلسترولو بیماری ها افزایش می دهد، همچنین به خاطر داشتن آهن، منگنز و
فسفر امکان شفابخشی آن را زیاد و موجب تعادل مایعات بدن به خصوصی خون می شود. نگه داشتن و مزمزه کردن آب انار ترش در دهان برفک و جوش های دهان را رفع کرده و موجب تقویت لثه ها میگردد.

 

میوه شیرین انار صفرا را دفع کرده و موجب تقویت کبد و معده می شود و در درمان امراضی جلدی، یرقان و تب های صفراوی اثر مثبتی دارد. انار به علت داشتن ویتامین (آ) به رشد اطفال کمک کرده و به خاطر داشتن ویتامین با اعصاب را تقویت و به دلیل داشتن ویتامین ب ۶ مانع استفراغ شده و در نتیجه میوه بسیار خوبی برای رفع و یار بانوان آبستن محسوب می شود.

 

آب این میوه دارای قند و تانن و چند ماده مفید دیگر بوده و به همین خاطر موجب تقویت کبد شده و آن را پاک و در نتیجه رنگ چهره را روشن تر می کند. این میوه ادرار را زیاد کرده و موجب تقویت نیروی جنسی شده و در زیاد کردن اسپرم نقش مؤثری دارد و همچنین برای درمان اسهال نافع است.

 

انار اشتها اور است و بهتر ان است که قبل از غذا میل شسود و مصرف این میوه بوی بد دهان را از بین میبرد. این میوه در دفع اوره و کلسترول خون و دفع سموم بدن بسیار مؤثر است.

 

رب این میوه سرد و خشک است و یبوست ایجاد می کند ولی برای رفع التهاب و تشنگی مفرط و تب های تند و ویار زنان حامله مفید است. رنگ رخسار را باز، غم و دلتنگی را برطرف می کند. رب انبار بهترین چاشنی برای غذای فسنجان و خورش بامیه، آش های مختلف و خوراکی های دیگر است. و به علت داشتن «تانن»و آهن» رنگ آن را سیاه می کند.

 

دم کرده یا جوشانده گل انار اسهال ساده را برطرف می کند و از خونریزی معده و سینه و ترشحات زنانه جلوگیری می کند. از جوشانده گل انار به صورت غرغره برای معالجه ورم گلو، و به صورت تنقیه برای معالجه اسهال و جلوگیری از خون ریزی می توان استفاده کرد و بسیار مؤثر است. جوشانده گل انبار برای پیوره دندان و خونریزی لثه تجویز شده است.

 

انار شیرین برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند: الرژی، کم خونی، احتقان کبد، طپشی قلب، تلخی دهان، خارش پوست، زخم دهان، التهاب معده، اسم، خون ادراری، غلظت خون، مسمومیت، گرفتگی صدا، جوش دهان، تب صفراوی، خونریزی رحم، کم اشتهایی، آبریزش چشم، خارش مقعد، استفراغ، اسهال خونی، سرماخوردگی، اسکوربوت، زخم رودهها و انعقاد خون مفید و شفابخش میباشد.

 

از پوست میوه این میوه بیشتر در تقویت لثه و محکم کردن ریشه دندان ها، همچنین از جوشانده پوست ریشه درخت انار جهت دفع کرم کدو استفاده می شود، در این موارد مقداری از پوست ریشه درخت را در ۱/۵ لیتر آب ریخته و به مدت ۴۵ دقیقه میجوشانند و بعد آن را از صافی گذرانده و دوباره می جوشانند تا به یک دوم حجم اولیه خود برسد، سپس نیم استکان از آب آن را غرغره و یا مصرف می کنند.

 

بهترین موقع خوردن این میوه صبح ناشتا میباشد، آب انار سنگین تر از خوردن دانه های هسته دار آن میباشد

 

 

مضرات میوه انار :

خوردن این میوه ترش برای مبتلایان به زخم معده و روده جایز نبوده و برای افراد سرد مزاج زیان بخش می باشد و همچنین موجب کاهش جاذبه کبد میگردد.

 

افراط در خوردن انار باعث یبوست، ناراحتی معده و زیر شدن گلو می شود، در ضمن برای افرادی که مبتلا به ناراحتیهای ریوی می باشند زیاد خوب نمیباشد.

 

خوردن این میوه به عنوان دسر خوب نیست. زیاده روی در مصرف انار ترشی، ایجاد زخم معده می کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا