گرفتگی دست و بررسی عوامل ایجاد‌کننده این مشکل رنج‌آور

یکی از معضلاتی که برخی از افراد با آن مواجه هستند، گرفتگی دست می‌باشد. معمولا عوامل بسیاری برای آن وجود داشته و موجب ناراحتی‌های قابل توجهی در برخی افراد خواهد شد.

گرفتگی دست و بررسی عوامل آن

علاقه‌مندان به مجله پزشکی آسان طب؛ این نوع گرفتگی‌ها اغلب توسط اسپاسم عضلانی ایجاد شده و به عنوان یک انقباض عضلانی غیر قابل کنترل یا غیر دائمی توصیف می‌شود.‌ در حقیقت، اسپاسم‌ها یا انقباضات موجود، به عضله اجازه راحتی و آرامش نداده و در برخی موارد مشکلات جدی را به وجود خواهد آورد.

گرفتگی دست

حقایقی در رابطه با گرفتگی دست

شرایط متفاوتی می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد. استفاده بیش از حد، (فعالیت بسیار) از دستان، انگشتان و یا ساعد ممکن است سبب ایجاد گرفتگی و درد شود، اما در بسیاری از موارد گرفتگی دست را می‌توان با داروهای خانگی درمان کرد. اگرچه معمولا این نوع از مشکلات کوتاه مدت است، اما منجر به دردهای بسیار شدید عضلانی خواهد شد.

چه چیزی باعث عضله شدن به اسپاسم یا گرفتگی عضلات می‌شود؟

در شرایط معمول، انقباض عضلانی ناشی از فرآیندهای طبیعی در بدن بوده که شامل ارتباط بین مغز، نخاع و ماهیچه‌ها است، برخی از مواد شیمیایی و پروتئین‌ها نیز در انقباض ماهیچه‌های بدن دخیل بوده و وظیفه کاهش یا آرام‌سازی بافت‌های عضلانی را بر عهده دارند.

در طی روند انقباض عضلانی، سیگنال‌های مغز از طریق نخاع و به طور مستقیم به عضله فرستاده می‌شود، پس از آن، مواد شیمیایی و پروتئین در داخل عضله با هم تعامل کرده و موجب کاهش یا آرام شدن عضلات خواهند شد. لازم به ذکر است هنگامی که در طول این روند انقباضات ماهیچه‌ای و اختلالات غیرطبیعی رخ دهد، اسپاسم عضلانی و گرفتگی عضلانی ایجاد خواهد شد که اغلب این درد در عرض چند دقیقه از بین خواهد رفت.

همچنین کشش عضلانی، ممکن است با اسپاسم عضلات یا گرفتگی عضلانی همراه باشد و حتی می‌تواند در طول دوره استراحت یا در زمان انقباض عضلانی به وجود بیاید.

چه چیزی باعث گرفتگی عضلات دست می‌شود؟

عوامل زیادی در این نوع مشکلات دخیل هستند که به برخی از عوامل گرفتگی عضلات دست اشاره کرده‌ایم:

عدم تعادل الکترولیتی

کمبود آب

ورزش در دماهای بالا

آسیب دیدگی بیش از حد

آرتریت

عدم تعادل الکترولیتی

الکترولیت‌ها، مواد داخلی بدن بوده که وظیفه آن‌ها حفظ عملکرد طبیعی بدن مانند فعالیت عصبی و عضلانی، هیدراتاسیون، PH خون، فشار خون و تعمیر بافت‌ها می‌باشد. همراهان آسان طب، ماهیچه‌ها برای داشتن عملکردی صحیح، نیاز به تعادل الکترولیتی هماهنگ داشته و تغییر در این سطوح می‌تواند منجر به انقباض عضلات و گرفتگی دست شود.

گرفتگی دست

به عنوان مثال، الکترولیت‌های حیاتی برای ایجاد یک عملکرد صحیح توسط عضلات شامل کلسیم، سدیم، منیزیم و پتاسیم هستند. تغییرات در این الکترولیت‌ها نه تنها می‌تواند موجب گرفتگی دردناک دست ناشی از اسپاسم عضلانی شود، بلکه حتی در بعضی شرایط بسیار خطرناک خواهد بود. عدم تعادل الکترولیت‌ها می‌تواند ناشی از عوامل بسیاری باشد، که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بیماری کلیوی

کمبود آب شدید

استفراغ طولانی مدت، بارداری یا سایر علل

گرمای بیش از حد

بی اختیاری pH

نارسایی احتقانی قلب

داروهایی خاص برای فشار خون یا احتباس آب

لازم به ذکر است که درمان اختلالات الکترولیتی به عوامل متعددی از جمله علت و شدت بیماری بستگی دارد. پزشکان نیز در مورد یافتن یک برنامه دقیق برای مراقبت از این وضعیت بارها به بحث نشستند.

آسیب‌های بیش از حد

آسیب بیش از حد، به منظور انجام حرکاتی خاص یا حرکات کلی عضلات بوده که موجب آسیب‌دیدگی‌های جدی خواهد شد. فعالیت هایی که ممکن است خطر ابتلا به آسیب‌های بیش از حد را افزایش دهد شامل موارد زیر است:

نوشتن یا تایپ کردن برای یک دوره طولانی

انجام فعالیت در یک ابزار موسیقی

دستکاری بیش از حد روی چیزهایی مانند قلم، ظروف، بیل، ابزار یا گوشی‌های هوشمند

خم شدن بیش از حد مچ دست

بلندی و برآمدگی آرنج

کشش انگشت

آرتریت روماتوئید

(RA) یک نوع از آرتریت بوده که بدن به سلول‌های سالم خود حمله کرده و موجب درد در مفاصل آسیب دیده و سایر قسمت‌های بدن خواهد شد که در این بین معمولا، مفاصل دست تحت تاثیر قرار گرفته و می‌توانند منجر به علائمی مانند:

درد مفاصل

سفت شدن مفصل، رطوبت و تورم

کاهش وزن

تب، خستگی، ضعف

برای درمان بیماری RA ممکن است داروهای ضد رماتیسم اصلاح کننده بیماری (DMARDs) یا اصلاح کننده‌های واکنش زیست شناسی به نام بیولوژیکی به کار برده شود. علاوه بر این، تمرینات سبک و کم‌فشار همچون شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیز می‌تواند برای افرادی که مبتلا به RA هستند، مفید باشد.

گرفتگی دست

درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی نیز می‌تواند به کاهش علائم گرفتگی دست کمک کرده و تاثیرات بسیار چشمگیری داشته باشد که در زیر به برخی از موارد و تاثیرات آن اشاره خواهیم کرد:

متوقف کردن هر فعالیتی که موجب تحریک دستان شود.

کشش عضلات

ماساژ دادن یا مالیدن عضلات

اعمال حرارت یا سرما

مصرف برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیز ممکن است مفید باشد، گرچه این به طور دقیق به علت و تاریخچه پزشکی شخصی افراد بستگی دارد. البته برای درمان علت اصلی بیماری باید وضعیت پزشکی ارزیابی شده و درمان توسط پزشک انجام شود. همچنین یک پزشک می‌تواند توصیه‌هایی را برای درمان، براساس تاریخچه پزشکی و سلامتی شخصی‌اش ارائه دهد.

در اغلب موارد گرفتگی دست، علت جزئی داشته و زندگی افراد را تهدید نخواهد کرد. با این حال، برخی موارد وجود دارد که در آن گرفتگی دست به علت عوامل شدیدتری مانند بیماری Lou Gehrig، تحریک عصبی یا سایر بیماری‌ها ایجاد خواهد شد.

آیا شما تاکنون با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌اید؟

Source: https://mag.asanteb.com

‫4/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا