بیماری اورمیا (Uremia) و بررسی خطرات آن برای انسان

بیماری اورمیا یکی از وضعیت‌های خطرناک پزشکی بوده و ناشی از تجمع مقادیر زیادی از اوره در خون می‌باشد. اوره در حقیقت مواد زائدیست که معمولا کلیه‌ها وظیفه فیلتر آنان را بر عهده دارد. بیماری اورمیا را می‌توان علائم نارسایی کلیه نیز دانست، این اتفاق زمانی اتفاق خواهد اُفتاد که کلیه‌ها نتوانند وظیفه فیلتر آن را به خوبی انجام دهند و در نتیجه آن‌ها وارد جریان خون خواهند شد.

بیماری اورمیا

بررسی کامل بیماری اورمیا

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی اثرات اوره و روش‌هایی که می‌توان در جهت درمان آن به کار برد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. علاوه بر این موضوعات به علائم و نشانه‌های مختلف اوره نیز خواهیم پرداخت.

بیماری اورمیا چیست؟

می‌توان اورمیا را به ادرار در خون نیز ترجمه کرد. کلیه‌ها در بدن به عنوان فیلترهای آن شناخته می‌شوند و از حرکت مواد زائد و همچنین مواد بالقوه خطرناک جلوگیری به عمل خواهند آورد، هنگامی که کلیه‌ها این وظیفه خطیر را به خوبی انجام ندهند، این مواد زائد به جریان خون باز خواهند گشت. در حقیقت بیماری اورمیا یک اثر جانبی نارسایی کلیه به حساب آمده و افرادی که دچار آن هستند ابتدا باید به درمان کلیه بپردازند، زیرا اگر کلیه وظایفش را به خوبی انجام دهد چنین اخلالی ایجاد نخواهد شد. افرادی که دچار مشکل اوره هستند معمولا پروتئین، کراتین و سایر مواد را در خون خود دارند، این آلودگی‌ها می‌تواند در هر سیستم بدن تاثیرگذار باشد. اکثر افرادی که به مشکل اوره دچار شده‌اند علائم آن را نیز تجربه کرده‌اند، با این‌حال افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی ممکن است نشانه‌ای را مشاهده نکنند تا زمانی که بیماری به میزان قابل توجهی پیشرفت کند.

بیماری اورمیا در برابر استئوتومی

استئوتمی یکی دیگر از مشکلاتی است که در زمان درست عمل نکردن کلیه به وجود خواهد آمد. اورمیا به دلیل تجمع اوره در خون است اما استئوتمی به دلیل تجمع مواد زائد مرتبط با نیتروژن شکل خواهد گرفت. بیماری اورمیا نیازمند درمان فوری و اورژانسی است، افراد مبتلا به این مشکل ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند، توجه داشته باشید که امکان درمان خودسرانه و یا در خانه اوره وجود ندارد. همواره و در همه حال درمان بر علت اصلی بیماری تمرکز خواهد داشت، در وضعیت اوره نیز همینگونه است. اکثر افرادی که مبتلا به بیماری اورمیا هستند به دیالیز نیاز دارند، در حقیقت دیالیز همانند یک کلیه مصنوعی عمل کرده و خون را فیلتر خواهد کرد. برخی از افراد مبتلا نیز ممکن است نیازمند پیوند کلیه باشند، افرادی که به دنبال این عمل پیوند هستند معمولا هر کدام چند سال باید منتظر باشند و در این مدت به سوی دیالیز کشیده خواهند شد.

معرفی علائم مربوط به این بیماری

بیماری مزمن کلیوی نیز دارای علائمی همچون اورمیا خواهد بود. افراد مبتلا به بیماری کلیوی بایستی به طور مرتب مورد آزمایشات خون و ادرار قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که کلیه آن‌ها به خوبی کار می‌کند. توجه داشته باشید که علائم در بین افراد مختلف متفاوت خواهد بود، در مراحل اولیه بهبودی را نشان داده و به یکباره بدتر خواهند شد. بیماری کلیه یکی از بیماری‌هایی است که موجب تهدید زندگی خواهد شد، هر گاه افرادی، تنها شک کردند که دچار این بیماری و یا بیماری اورمیا هستند باید هر چه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه نمایند. برخی از علائم عبارتند از:

  • آسیب‌های عصبی ناشی از نارسایی‌های کلیه یا نوروپاتی قادر است موجب سوزش، بی حسی یا احساس لمس شدن به ویژه در دست و پا شود.
  • ضعف، خستگی و سردرگمی، این علائم ممکن است با گذشت زمان بدتر شود و با استراحت یا تغذیه بهبود نخواهد یافت.
  • تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتهاء، برخی از افراد به دنبال این علائم دچار کاهش وزن خواهند شد.
  • تغییرات در آزمایش خون ابتدا با روشن شدن تجمع اوره در خون ایجاد خواهد شد.
  • افرادی که به بیماری اورمیا مبتلا هستند ممکن است علائم متابولیک اسیدوز را نشان دهند که به دنبال آن بدن بیش از حد به تولید اسید خواهد پرداخت.
  • فشار خون بالا
  • ایجاد تورم در بخش‌هایی از بدن به ویژه در اطراف پا و مچ آن
  • خشک شدن پوست و ایجاد خارش در آن
  • ادرار مکرر، این به دلیل کار سخت کلیه جهت خلاص شدن از این مواد زائد یا همان اوره می‌باشد

عوارض جانبی بیماری اورمیا

بیماری اورمیا

بیماری اورمیا قادر است منجر به ایجاد نارسایی‌های کلیوی شود، این فرد مبتلا احتمال دارد تشنج، از دست دادن هوشیاری، حملات قلبی و سایر علائم تهدید‌کننده زندگی را نیز داشته باشد، برخی از این افراد نیازمند پیوند کلیه خواهند بود. این مشکلات کلیوی در ادامه به اندام‌های دیگری همچون کبد و قلب آسیب وارد خواهد کرد.

بررسی کامل علت‌های ایجادکننده بیماری اورمیا

بیماری مزمن کلیه یا CKD می‌تواند سبب نارسایی در کلیه شود. بیماری‌های متعددی امکان دارد که به وجود آورنده CKD باشند، اما بنا به آزمایشات صورت گرفته احتمال اینکه دیابت و فشار خون بالا تاثیرات بیشتری داشته باشند، وجود دارد. بیماری دیابت سبب ایجاد سطح بالای قند خون شده و همین دلیل می‌تواند به کلیه‌ها، رگ‌های خونی، قلب و سایر اعضای بدن آسیب وارد کند. فشار خون بالا قادر است تا آسیب‌های بسیار جدی را به کلیه و عملکرد آن وارد نماید، باید به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید. سایر علائم کلیوی که منجر به اوره خواهند شد:

  • بیماری‌های کلیوی ژنتیکی همانند بیماری کلیوی پلی کیستیک
  • مشکلات مربوط به شکل یا ساختار کلیه، این مشکل زمانی رخ خواهد داد که کودک هنوز در رحم مادر در حال طی کردن مراحل رشد می‌باشد
  • بیماری‌های خود ایمنی همانند لوپوس
  • بیماری‌هایی همچون گلومرولونفریت که به کلیه‌ها آسیب رسانده و سبب ایجاد التهاب مزمن خواهند شد و برای کلیه‌ها در جهت دفع اوره مشکل آفرین خواهند بود
  • مسدود شدن کلیه‌ها و اطراف آن، این ممکن است به دلیل سنگ کلیه و یا تومورهای کلیه و همچنین پروستات اتفاق اُفتاده باشد
  • عفونت‌های مزمن کلیوی یا ادراری

بیماری مزمن کلیوی یکی از عوامل اصلی مبتلا شدن به بیماری اورمیا می‌باشد. شرایط افزایش‌دهنده خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی:

  • داشتن سابقه خانوادگی این بیماری
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی

مشکلاتی همچون نارسایی کلیه و اوره در بزرگسالان به مراتب بیشتر از افراد جوان دیده شده است.  افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه که از دیالیز استفاده نمی‌کنند و یا قادر نیستند از توصیه‌های درمانی پزشک تبعیت داشته باشند، به احتمال قوی دچار نارسایی کلیه و اوره خواهند شد، این ابتلا به نسبت دیگران بیشتر است.

شیوه‌های پیشگیری از بیماری اورمیا

اشخاصی که به بیماری کلیوی دچار هستند، معمولا جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات عدیده از دستورات پزشک پیروی خواهند کرد. با این‌حال بهترین راه‌حل برای جلوگیری از ایجاد اوره رسیدگی به وضعیت و مشکلات کلیه است. خطراتی همچون فشار خون بالا و بیماری دیابت با ایجاد یک روش زندگی صحیح تا حد بسیار زیادی کنترل شده و حتی از بین خواهند رفت. حفظ یک شاخص بدنی سالم یا همان BMI و خوردن یک رژیم غذایی متعادل یقینا بسیار مفید به فایده خواهد بود.

چشم‌انداز و اثرات بلند‌‌مدت

بیماری اورمیا

بیماری کلیوی یک بیماری مزمن بوده که قادر است بسیاری از مشکلات بالقوه دیگر را نیز به وجود آورد. افرادی که دچار بیماری اورمیا شوند و پیگیری نکنند ممکن است جانشان را به خطر اندازند، بنابراین باید آن را پیگیری کرد. افرادی که پیوند کلیه را به عنوان یک راه‌حل و درمان به انجام می‌رسانند، از کسانی که تنها دیالیز می‌شوند احتمال زنده ماندن و طول عمرشان بیشتر است، بنابراین کسانی که مبتلا به این بیماری هستند و شرایطشان بهبود نیافت باید حتما به فکر پیوند کلیه نیز باشند. برخی از افراد نیز به دلیل مشکلاتی همچون انسداد در کلیه و یا پروستات رشد یافته دچار بیماری اورمیا خواهند شد، چشم‌انداز آن‌ها بستگی به آن دارد که آیا کلیه‌ها به طور دائمی آسیب می‌بینند یا خیر، آیا این بیماری به اندام‌های دیگر آسیب وارد می‌کند یا خیر، نتیجه آن است که باید تحت نظر و درمان یک پزشک قرار گیرند. در مجموع این بیماری ممکن است بسیار سخت باشد و به طور منظم فرد مبتلا باید مورد آزمایش قرار گیرد تا از میزان پیشرفت آن اطلاع حاصل شود و یک پزشک بتواند نظر قطعی و یا روش درمانی صحیح را برگزیند، در صورتی که این بیماری مورد پیگیری قرار نگیرد، یقینا خطرات بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت و حتی امکان دارد زندگی فرد مبتلا نیز به صورت جدی تهدید شود.

منبع: http://asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا