علائم بیماری کرون و روش های تشخیص آن

علائم بیماری کرون از خفیف تا شدید متغیر است و این علائم بسته به اینکه در کدام بخش از دستگاه گوارش (GI) رخ میدهد و کدام بخش را ملتهب میکند در افراد مختلف متفاوت است. بسیاری از افراد دارای گرفتگی معده، مبتلا به اسهال یا یبوست هستند که بسیار ناراحت کننده است، اما افراد معمولا آن را فراموش میکنند و بیماری بهبود می یابد، درصورتیکه این علائم شدید باشد احتمال بیماری کرون وجود دارد. بیماری کرون یکی از بیماریهای التهابی روده (IBD) است که می تواند بر تمام دستگاه گوارش از دهان تا مقعد تاثیر بگذارد. شما باید در مورد علائم بیماری خود مشورت جدی و صادقانه با پزشک داشته باشید، زیرا پزشک از این اطلاعات برای کمک به تعیین بهترین برنامه برای درمان شما استفاده خواهد کرد. هنگامی که دستگاه گوارش به طور مداوم التهاب می یابد، بدن نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن را جذب کند که این موضوع منجر به انواع مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت می شود. بیماری کرون (CD) می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، اما راه هایی وجود دارد که شما می توانید این بیماری را مدیریت کنید و یک شیوه زندگی سالم و فعال داشته باشید. در این مقاله از سایت آسان طب به بررسی دقیق علت و علائم بیماری کرون و عوارضی ناشی از آن میپردازیم و نحوه تشخیص بیماری های التهابی روده را برای شما تشریح خواهیم کرد.

علائم بیماری کرون

علائم بیماری کرون عبارتند از:

  • درد شکم، گرفتگی و حساسیت به لمس (اغلب در سمت راست پایین شکم)، تورم شکم که معمولا پس از غذا بدتر می شود.
  • اسهال مداوم
  • احساس تخلیه ناقص
  • مدفوع خونی
  • یبوست (می تواند منجر به انسداد روده شود) و نفخ ناشی از انسداد روده
  • کاهش اشتها و کاهش وزن نامعلوم به علت عدم جذب مواد مغذی
  • خستگی شدید و احساس انرژی کم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خونریزی از رکتوم
  • تب بدون دلیل

علائم بیماری کرون معمولا زمانی ظاهر می شود که زخم های گوارشی ملتهب شوند. التهاب می تواند در هر ناحیه از دستگاه گوارش رخ دهد، بیماری کرون باعث علائم و نشانه های مختلفی می شود، برخی از آنها در دستگاه گوارش و بعضی از آنها خارج از دستگاه گوارش رخ میدهد، علائم بیماری کرون اغلب به تدریج گسترش می یابد. برخی علائم ممکن است در طول زمان بدتر شود، اسهال جزو شایع ترین علائم بیماری کرون است اما در صورتیکه بیماری در روده کوچک باشد ممکن است به جای اسهال یبوست رخ دهد.

علائم بیماری کرون بسته به این که در کدام بخش از دستگاه گوارش رخ میدهد متفاوت است، شما ممکن است تمام یا فقط یکی از موارد فوق را تجربه کنید. برخی از افراد، علائم شدید را تجربه می کنند، اما بعضی دیگر فقط مشکلات خفیف دارند.

عوارض بیماری کرون

علائم بیماری کرون

بیماری کرون می تواند به علت فعالیت های التهابی مزمن دستگاه گوارش باعث آسیب به سایر قسمت های بدن شود که در ادامه به تفصیل شرح خواهیم داد.

عوارض بیماری کرون:

♦ کم خونی: بیماری کرون می تواند به قسمت پایین روده کوچک، که در آن ویتامین B جذب می شود آسیب برساند. کم خونی ناشی از کمبود فولات یا ویتامین B12 و همچنین کمبود آهن است. علائم کم خونی عبارتند از: خستگی، ضعف، تنگی نفس و سردرد.

سرطان کولون (سرطان روده بزرگ): در برخی از افراد دارای بیماری کرون، ابتلا به سرطان کولون افزایش می یابد، شما باید آزمایش های مرتب را انجام دهید که این تست ها معمولا شامل کولونوسکوپی و بیوپسی می باشد.

درد مفاصل و تورم (آرتریت): افراد مبتلا به بیماری کرون دارای بیماری مفصلی دژنراتیو هستند که معمولا درد در قسمت های مفصل زانو، مچ پا، کمر، دست و شانه میباشد.

زخم های دهان: ۲۰درصد از بیمارانی که دچار اختلال التهاب روده هستند دچار زخم های دهانی میشوند. به گفته دندان پزشکان، برخی از افرادی که به دندانپزشک مراجعه میکنند لب های متورم و زخم هایی به اندازه سکه در داخل لپ ها و لب هایشان دیده میشود که توده سفید با هاله قرمز در اطراف آن میباشد، در صورت مشکوک بودن به بیماری کرون، از لثه ها عکس گرفته می شود تا از نبود بیماری لثه مطمئن شوند، سپس پزشک درباره سابقه بیماری و مصرف دارو سوال می کند و در صورت پیدا نکردن توضیح قانع کننده برای علایم، بیمار رو به پزشک متخصص ارجاع می دهد.

بیماری های پوستی: Pyoderma gangrenosum پیودرما گانگرنوزوم، یک واکنش پوستی نادر است که باعث زخم های پوستی دردناک می شود این زخم های دردناک اغلب در پاهای شما رشد خواهد کرد و در افراد مبتلا به بیماری کرون شیوع بیشتری دارد و مناطقی از پوست دردناک، قرمز و متورم میشود.

التهاب، تحریک و قرمزی چشم ها: در صورت مشاهده هر کدام از این علائم تحت نظر پزشک قرار بگیرید، با بهبود بیماری کرون مشکلات چشمی نیز برطرف میشود.

سوء تغذیه به دلیل سوء جذب مواد مغذی

پوکی استخوان: عدم جذب مواد مغذی توسط روده کوچک در بیماری کرون باعث تضعیف استخوان ها شده و همچنین استفاده از داروهای استروئید برای درمان بیماری کرون باعث پوکی استخوان ( استئوپروز ) میشود.

سنگ های صفراوی: سنگ های صفراوی در اثر آسیب به روده کوچک به وجود می آید در این صورت بیمار درد ناگهانی را در بالای شکم خود احساس کرده و دچار حالت تهوع میشود.

♦ التهاب کبد: در برخی از افراد مبتلا به بیماری کرون التهاب کبد به وجود می آید که شامل علائمی مانند خارش و زردی پوست و احساس درد در بالای شکم میباشد.

تاخیر در رشد جنسی کودکان: کودکان مبتلا به بیماری کرون ممکن است رشد کافی نداشته باشند و به میزان کمتر از حد انتظار رشد کنند زیرا بدن آنها مواد مغذی کافی را جذب نمی کند.

♦ در موارد نادر، IBD شدید ممکن است موجب شوک شما شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. شوک معمولا به علت خونریزی ناشی از یک دوره طولانی مدت روده و یا اسهال خونی است.

8 عامل تشدید کننده بیماری کرون که پنهان است

علائم بیماری کرون

علت دقیق IBD مشخص نیست، احتمالا ترکیبی از ژنتیک، سیستم ایمنی بدن و عوامل محیطی است که موجب التهاب در دستگاه گوارش می شود. رژیم غذایی و استرس ممکن است علائم بیماری کرون را بدتر کند، اما این موارد باعث ایجاد بیماری التهابی روده نمی شود. در ادامه به بررسی دقیق علت بیماری کرون میپردازیم علت ایجاد بیماری کرون نیز شبیه کولیت اولسراتیو می باشد.

علت ایجاد بیماری کرون:

  1. ژنتیک: اگر خواهر و برادر یا والدین مبتلا به بیماری کرون دارید احتمال ابتلا به IBD در شما نیز بیشتر است، به همین دلیل پزشکان بر این باورند که ژنتیک میتواند در ایجاد بیماری های التهابی روده و علائم بیماری کرون نقش داشته باشد، اما ذکر این نکته قابل توجه است که همه افراد مبتلا به IBD سابقه خانوادگی بیماری التهابی روده را ندارند. پیدا کردن جهش در ژن به معنی تشخیص بیماری کرون نیست. این تنها نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به بیماری است. اگر شما علاقه مند به آزمایش قبل از زایمان هستید، با پزشک حرفه ای ژنتیک صحبت کنید.
  2. سیستم ایمنی بدن: سیستم ایمنی بدن همچنین ممکن است نقش مهمی در IBD داشته باشد. سیستم ایمنی، بدن را از پاتوژن ها (ارگانیسم هایی که باعث بیماری و عفونت می شوند) محافظت می کند. عفونت، باکتری یا ویروسی دستگاه گوارش می تواند پاسخ ایمنی را ایجاد کند. وقتی که بدن سعی دارد با مهاجمان مقابله کند، دستگاه گوارش ملتهب می شود.
  3. سیگار کشیدن: سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر اصلی برای ایجاد بیماری کرون است. سیگار کشیدن درد و سایر علائم بیماری کرون را تشدید می کند و خطر عوارض را افزایش می دهد. با این حال، کولیت اولسراتیو در درجه اول بر افراد غیر سیگاری  تاثیر می گذارد.
  4. جنسیت: به طور کلی، بیماری های التهابی روده بر روی هر دو جنس زن و مرد به طور مساوی تاثیر می گذارد اما کولیت زخمی در میان مردان شایع تر بوده در حالی که بیماری کرون در زنان بیشتر است.
  5. منطقه جغرافیایی: افرادی که در مناطق شهری و کشورهای صنعتی زندگی می کنند در معرض خطر بیشتری هستند چون اینگونه افراد تمایل دارند غذاهای چرب و فرآوری بیشتری مصرف کنند که خطر ابتلا به IBD را بالا می برند. در افراد سفید پوست نیز شیوع بیماری کرون بیشتر است.
  6. مواد افزودنی خوراکی مورد استفاده در غذاهای فرآوری شده، ممکن است تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری کرون را افزایش دهد و باعث تشدید علائم بیماری کرون شود.
  7. طبق تحقیقات انجام شده نه تنها ویروس ها و باکتری ها در ایجاد بیماری های التهابی روده در برخی از بیماران نقش دارند، بلکه ممکن است قارچ ها نیز نقش داشته باشند، در حال حاضر تیم تحقیقاتی بین المللی یک پیوند بین قارچ و بیماری التهابی روده را یافته است که ممکن است راه را برای درمان های جدید باز کند.
  8. عفونت ها: به نظر میرسد انواع مختلفی از عفونتها، به ویژه عفونتهای روده، سبب ایجاد عود علائم بیماری کرون شود اما به نظر نمیرسد که عفونت باعث ایجاد بیماری های التهابی روده شود، تحقیقات بیشتری لازم است تا مطمئن شویم که چگونه عفونت بر افراد مبتلا به IBD تاثیر می گذارد.

10 روش تشخیص بیماری کرون

علائم بیماری کرون

دو نوع بیماری التهابی روده (IBD) وجود دارد: بیماری کرون و کولیت اولسراتیو. این بیماری ها در خیلی از موارد مشترک هستند اما تفاوت های مهمی بین این دو بیماری وجود دارد: بیماری کرون می تواند بر روی هر بخشی از دستگاه گوارش از دهان تا مقعد تاثیر بگذارد و همچنین التهاب بیماری کرون به تمام دیواره روده صدمه می زند. کولیت اولسراتیو فقط در روده بزرگ رخ می دهد که باعث زخم هایی میشود که بر روی جدار داخلی کولون تاثیر می گذارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت های بیماری کرون و کولیت اولسراتیو به این مقاله مراجعه کنید»» بیماری کرون و تفاوت آن با کولیت اولسراتیو.

تشخیص به موقع می تواند به شما در اجتناب از عوارض شدید کمک کند، دکتر سابقه پزشکی خانوادگی شما را بررسی خواهد کرد، همچنین پزشک ممکن است بیماری کرون را براساس سابقه علائم بیماری کرون مانند درد، اسهال، کاهش وزن ناخواسته، و خون در مدفوع دسته بندی کند، تشخیص زودهنگام و درمان بیماری کرون در بارداری بسیار اهمیت دارد، افراد نباید در زمانی که بیماری کرون فعال دارند، اقدام به بارداری کنند.

تشخیص بیماری کرون (CD) معمولا از دیگر بیماری التهابی روده، به نام کولیت اولسراتیو (UC) مشکل تر است. به این دلیل که کرون به هیچ یک از بخش های دستگاه گوارش (GI) محدود نمی شود و علائم بیماری کرون می توانند متنوع تر باشند اما UC در کولون واقع شده است.

علائم بیماری کرون

بیماری التهابی روده می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما معمولا در نوجوانان و جوانان و قبل از 35 سالگی تشخیص داده می شود، متخصص گوارش یک معاینه فیزیکی را انجام می دهد و دستورالعمل های تشخیصی را برای تأیید IBD تجویز میکند، اکثر پزشکان از ترکیبی از آزمایشات و روش ها برای تایید یک مورد مشکوک بیماری کرون استفاده می کنند. این تست ها و روش ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

√ نمونه مدفوع برای تشخیص عفونت و خون در مدفوع و همچنین آزمایش خون برای بررسی عفونت و کم خونی ناشی از خونریزی و عدم جذب مواد مغذی در روده کوچک انجام میشود، سایر آزمایش های خون می تواند سطوح الکترولیت، مانند سدیم و پتاسیم را اندازه گیری کند تا از اسهال طولانی جلوگیری شود.

√ کولونوسکوپی، در کلونوسکوپی یک لوله ی نازک، انعطاف پذیر با دوربین متصل از طریق مقعد وارد روده بزرگ میشود و اجازه میدهد که پزشک التهاب، خونریزی یا زخم بر روی دیواره روده بزرگ را ببیند. در طی این روش، پزشک شما همچنین می تواند بیوپسی را برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی انجام دهد. سلول های التهابی به نام گرانولوم ها، در صورت وجود، به تشخیص کرون کمک می کنند.

√ آندوسکوپی فوقانی، در این روش از یک لوله انعطاف پذیر که از طریق دهان وارد میشود برای نگاه کردن به مری، معده و قسمت اول روده کوچک و دوازدهه استفاده میشود، آندوسکوپی فوقانی در صورت وجود بیماری در دستگاه گوارش فوقانی (مانند مری، معده یا روده کوچک) ممکن است مفید باشد. سپس یک قطعه از بافت مناطق آسیب دیده تهیه میشود و مورد بررسی قرار میگیرد.

√ سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، از یک دوربین مخصوص برای بررسی آخرین بخش کولون برای التهاب استفاده می کند این روش به پزشک اجازه می دهد تا زخم، فیستول، و دیگر آسیب ها را مشاهده کند. کولونوسکوپی می تواند کل طول روده بزرگ را بررسی کند اما سیگموئیدوسکوپی فقط 20 دسیلیون روده بزرگ را بررسی می کند.

√ آندوسکوپی کپسول، این تست، روده کوچک را بررسی می کند، که بسیار سخت تر از روده بزرگ است، این روش شامل بلع یک کپسول با یک دوربین در آن است، دوربین عکس هایی از روده کوچک شما را می گیرد و به یک ضبط کننده که روی کمربند شما متصل شده منتقل می شود. سپس تصاویر به یک کامپیوتر فرستاده می شود، پزشک شما تصاویر را جمع آوری کرده و آنها را برای علائم بیماری کرون بررسی می کند. دوربین بدون دردسر از مدفوع شما خارج میشود. اما برای تأیید تشخیص بیماری کرون، ممکن است هنوز نیاز به آندوسکوپی با بیوپسی باشد. این روش تنها زمانی استفاده می شود که سایر آزمایشات برای پیدا کردن علت علائم بیماری کرون بدون نتیجه باشد. در افردای که انسداد روده دارند نباید از آندوسکوپی کپسول استفاده شود چون ممکن است باعث تشدید انسداد شود.

√ دابل بالن آندوسکوپی، در این روش از دستگاه آندوسکوپی بلندتری استفاده میشود برای مواقعی که آندوسکوپ های استاندارد به آن مناطق نمی توانند برسند، این تکنیک زمانی مفید است که آندوسکوپی کپسول ناهنجاری هایی را نشان میدهد، اما تشخیص هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

√ توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)، یک اشعه ایکس تخصصی و بسیار دقیق است که برای بررسی بافت روده برای تحریک استفاده می شود. در مواردی که علائم بیماری کرون در مکان هایی رخ می دهد که نمی تواند از طریق آندوسکوپی تجسم شود از سی تی اسکن استفاده میشود و تصاویر بهتر روده کوچک را فراهم می کند. این روش برای بررسی روده کوچک بسیار مفید است و همچنین سی تی اسکن می تواند عوارض IBD را تشخیص دهد.

√ تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، این روش اسکن بدن است که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از بافتها و اندام استفاده می کند. MRI برای ارزیابی فیستول در اطراف ناحیه مقعدی (MRI لگن) یا روده کوچک (MR Enterography) مفید است، وجود یا عدم وجود آبسه های مقعدی و پروینال را بررسی میکند این روش خطر کمتری نسبت به اشعه ایکس دارد، MRI ها به ویژه در بررسی بافت نرم و تشخیص فیستول مفید هستند. در این روش تصویربرداری از روده کوچک ابتدا یک مایع حاوی عنصر تصویربرداری به نام باریم را مینوشید.

√ باریم انما، این آزمایش یک نوع اشعه ایکس است که از کنتراست برای بهتر دیدن ساختارهای دستگاه گوارش استفاده می کند. باریم انما یک معاینه اشعه ایکس روده بزرگ و روده کوچک است. در گذشته، این نوع تست اغلب مورد استفاده قرار میگرفت، اما در حال حاضر آزمایش های دیگر تا حد زیادی جایگزین آن شده است.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا