کراتیت چشم و بهترین روش های درمان التهاب قرنیه

کراتیت Keratitis اصطلاح پزشکی برای التهاب قرنیه است و وضعیتی است که قرنیه متورم یا ملتهب شده و باعث درد، قرمزی چشم و سایر علائم میشود. این بیماری چشمی به عنوان زخم قرنیه نیز شناخته میشود و می تواند به یک یا هر دو چشم گسترش یابد. اگر کراتیت صحیح و فورا درمان شود، معمولا آسیب دائمی به چشم به وجود نمی آید. چشم بسیار حساس است و روش های مختلفی وجود دارد که خود را از آسیب محافظت می کند. پلک، چشم را پوشش می دهد و اشک، چشم را از عفونت محافظت می کند. قرنیه لایه ی خارجی چشم است و مانع خاک و غبار و میکروب میشود. از آنجا که قرنیه اولین لایه دفاعی است گاهی تحریک و ملتهب میشود، اگر قرمزی چشم یا سایر علائم کراتیت (التهاب قرنیه) دارید نزد چشم پزشک بروید، توجه سریع و تشخیص به موقع معمولا از موارد خفیف تا متوسط ​​کراتیت می تواند بدون کاهش بینایی درمان شود. اگر درمان نشود، یا اگر عفونت شدید باشد این بیماری می تواند منجر به عوارض جدی شود که ممکن است به طور چشمگیری به بینایی شما آسیب برساند. چگونگی درمان کراتیت بستگی به نوع التهاب چشم و علت بیماری دارد. در این مقاله از سایت آسان طب علائم، عوارض، انواع و علت کراتیت چشمی و التهاب قرنیه را برای شما بیان کرده و روشهای تشخیص، پیشگیری و درمان کراتیت را توضیح میدهیم.

کراتیت

علائم کراتیت

  • ورم، سوزش و قرمزی چشم
  • چشم درد
  • تغییرات دید، مانند ناتوانی در دیدن، تاری دید
  • خشکی شدید در چشم
  • اشک بیش از حد
  • حساسیت به نور ( فتوفوبیا )
  • مشکل افتادن و بسته شدن پلک ها
  • ناتوانی در باز کردن چشم، دشوار نگه داشتن پلک ها
  • احساس چیزی، مانند شن و ماسه در چشم

عوارض کراتیت

عوارض می تواند شامل زخم های دائمی، زخم بر روی قرنیه یا غالبا گلوکوم ( آب سیاه ) باشد و همچنین فشار داخل چشم می تواند مشکلات بینایی را ایجاد کند.

سایر عوارض Keratitis به شرح ذیل است:

  • التهاب مزمن قرنیه
  • عفونت های ویروسی مزمن قرنیه
  • تورم قرنیه
  • کاهش موقت یا دائمی دید شما، نابینایی

انواع کراتیتکراتیت

کراتیت را می توان با توجه به موقعیت، شدت و علت آن دسته بندی کرد:

√ کراتیت سطحی: اگر فقط لایه سطحی ( اپیتلیال ) قرنیه درگیر شود، کراتیت سطحی نامیده می شود.

√ کراتیت استرومال یا کراتیت درونی: اگر التهاب و سایر علائم بر لایه های عمیق قرنیه ( استرومای قرنیه ) تاثیر بگذارد، به آن کراتیت استرومال یا کراتیت درونی گفته میشود.

√ کراتیت ممکن است خفیف، متوسط و ​​یا شدید باشد و همچنین ممکن است با التهاب سایر نقاط چشم ارتباط داشته باشد.

√ کراتیت ممکن است حاد یا مزمن باشد. ممکن است در هر چشم یک بار یا دو بار اتفاق بیفتد یا این که این علائم مزمن باشد و تکرار شود.

نوع دیگر دسته بندی کراتیت به شرح زیر است:

کراتیت به انواع عفونی یا غیر عفونی طبقه بندی می شود:

♦ کراتیت عفونی

معمولا Keratitis عفونی با تأثیر بر لایه های بیرونی قرنیه آغاز می شود. با این حال، قادر به حرکت بیشتر به داخل قرنیه است  و خطر ابتلا به اختلال بینایی را افزایش می دهد.

کراتیت عفونی ناشی از یکی از موارد زیر است:

باکتری ها: سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس دو نوع از باکتری های رایج هستند که باعث کراتیت باکتریایی می شوند.

قارچ ها: کراتیت قارچی ناشی از Aspergillus، Candida، یا Fusarium است. همانند کراتیت باکتریایی، کراتیت قارچی به احتمال زیاد در افرادی که لنزهای تماسی را  استفاده میکنند تاثیر می گذارد.

انگل: یک ارگانیسم به نام Acanthamoeba که اغلب در افرادی که لنزهای تماسی دارند ایجاد میشود، این انگل ممکن است با شنا در استخر، راه رفتن در جنگل یا استفاده از آب آلوده به وجود آید. این نوع عفونت Acanthamoeba keratitis نام دارد.

ویروسها: کراتیت ویروسی عمدتا ناشی از ویروس دنویروس، هرپس سیمپلکس، واریسلا زوستر است که ویروس هرپس سیمپلکس بسیار شایع است.

Keratitis باکتریایی بسیار کمتر از Keratitis ویروسی است و Keratitis قارچی یا انگلی تقریبا در کشورهای توسعه یافته دیده نمی شود.

کراتیت غیر عفونی

Keratitis غیر عفونی اغلب ناشی از بیماری های خود ایمنی مانند سندرم Sjogren و آرتریت روماتوئید است که معمولا با سندرم چشم خشک و علائم خشکی چشم ارتباط دارد و همچنین موارد ذیل باعث  Keratitis غیر عفونی میشود:

  • آسیب چشم توسط خراش در چشم
  • زندگی در آب و هوای گرم، که باعث افزایش خطر ابتلا به مواد گیاهی آسیب زا به قرنیه می شود
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب شدید

تفاوت کراتیت و ورم ملتحمه چیست؟

کراتیت چشم و ورم ملتحمه شایع ترین بیماری های چشمی هستند، ورم ملتحمه (Conjunctivitis کنژنکتیویت) با عنوان التهاب ملتحمه نیز شناخته میشود، ملتحمه قسمت سفید چشم و خطوط داخلی پلک ها را پوشش می دهد که در این بیماری آسیب می بیند، کنژنکتیویت می تواند به چندین علت ایجاد شود. عفونت و ویروس ها شایع ترین علت بیماری ورم ملتحمه هستند، هرچند که ورم ملتحمه توسط باکتری ها و مواد شیمیایی نیز ایجاد می شود، اما کراتیت التهاب قرنیه چشم است که همانطور که در ادامه شرح میدهیم می تواند به دلایل مختلف از جمله ویروس ها، قارچ ها و انگل ها ایجاد شود.

علت ایجاد کراتیتکراتیت

 

عفونت: شایعترین علل التهاب قرنیه عفونت می باشد. عفونت های باکتریایی، ویروسی مانند هرپس سیمپلکس و ویروس تبخال، انگلی و قارچی می تواند باعث ایجاد خارش شود، قرنیه را آلوده کند و باعث کراتیت عفونی یا میکروبی شود.

♦ خشکی چشم: اگر از سندرم خشکی چشم رنج می برید و برای مدت زمان طولانی درمان نکنید، ممکن است این مسئله به بیماری کراتیتی گسترش یابد. اگر از کورتیکواستروئیدها به عنوان راهی برای درمان سندرم چشم خشک استفاده میکنید، خطر ابتلا به التهاب قرنیه افزایش می یابد و علائم بیماری می تواند بدتر شود.

♦ افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید یا بیماری های اتوایمن و سایر اختلالات ایمنی هستند ممکن است دچار زخم قرنیه شوند. اختلال عملکرد سیستم ایمنی از طریق بیماری هایی مانند ایدز و یا استفاده از داروهایی نظیر کورتیکواستروئیدها و شیمی درمانی نیز خطر ابتلا به التهاب قرنیه را افزایش می دهد. اگر سیستم ایمنی بدن شما به علت بیماری یا داروها تضعیف شده باشد، شما در معرض خطر ابتلا به التهاب قرنیه هستید.

♦ ناهنجاری های پلک، اختلالات پلک ها و مژه ها ممکن است باعث التهاب قرنیه شود. اگر پلک (معمولا پلک پایین) به سمت داخل حرکت کند، وضعیتی که آنتروپیون نامیده می شود، مژه ها در برابر قرنیه قرار می گیرند و ممکن است موجب آسیب به قرنیه شوند.

♦ آسیب های شیمیایی یا جسمی: آسیب و انواع مختلف بیماری ها ممکن است منجر به التهاب قرنیه شود. قرنیه آسیب دیده اجازه دسترسی به قارچ ها و باکتری هایی را می دهد که می تواند عفونت جدی را ایجاد کند. معمولا اگر قرنیه سالم باشد و در معرض انگل ها یا باکتری ها قرار بگیرید، چشم شما آلوده نخواهند شد. اما زخم و التهاب در قرنیه باعث میشود قرنیه نسبت به عفونت آسیب پذیر شود.

لنزهای آلوده: لنزهای تماسی در صورتیکه بیش از حد طولانی نگه داشته شود و به طور مدام استفاده شود و یا در حال شنا لنز را در نیاورید و از آب به جای محلول مخصوص، برای ضدعفونی کردن لنز استفاده کنید ممکن است قرنیه آلوده شده و باعث کراتیت عفونی و غیر عفونی شود.

آب آلوده: مواد شیمیایی که ممکن است در استخرهای شنا، وان حمام و سایر منابع آب پیدا شوند، ممکن است باعث آسیب رساندن به بافت ظریف قرنیه شوند.

آب و هوای گرم: اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، خطر ابتلا به Keratitis و التهاب قرنیه افزایش می یابد، به ویژه اگر مواد گیاهی به چشم شما برسد. مواد شیمیایی گیاهی می توانند اپیتلیوم قرنیه را خراش دهد و التهاب ایجاد کند که ممکن است منجر به عفونت شود. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی میتواند زمینه را برای ابتلا به بیماریهای کراتیتی فراهم کند.

جراحی بر روی قرنیه (از جمله جراحی لیزیک): در صورت عدم مراقبت و یا هر گونه آسیب به قرنیه ناشی از جراحی قرنیه ممکن است به بیماری Keratitis منجر شود.

کمبود ویتامین A: در ایجاد بیماری های چشمی کمبود ویتامین A میتواند نقش داشته باشد.

تشخیص بیماری کراتیتکراتیت

التهاب قرنیه و بیماری های کراتیتی یک عارضه چشم است و یکی از علل اصلی نابینایی در سراسر جهان است، تشخیص و درمان مناسب و به موقع کراتیت میتواند بیماری را بدون اختلالات بینایی کنترل کند. هر گونه مورد مشکوک به بیماری های التهابی چشم باید سریع توسط پزشک بررسی شود.

متخصص چشم روش های زیر را جهت تشخیص بیماری چشم شما انجام میدهد:

  • پزشک با چراغ قوه های کوچک یا نور شدید و باریک نوع بیماری چشم شما را تشخیص داده و توصیه های لازم را به شما ارائه میدهد تا شما بتوانید درمان را قبل از عوارض جدی ناشی از آن شروع کنید.
  • چشم پزشک از شما در مورد علائم، بینایی و سلامتی شما سوال خواهد کرد.
  • متخصص چشم، سطح قرنیه را افزایش می دهد تا زخم کوچک ناشی از عفونت ویروسی را جستجو کند.
  • همچنین ممکن است پزشک به سطح چشم شما ضربه کوچکی و تا بتواند میزان و زخم های قرنیه را شناسایی کند.
  • کراتیت انگلی ممکن است نیاز به بررسی دقیق تر چشم داشته باشد تا پزشک بتواند انگلی را که باعث بیماری می شود را تشخیص دهد.
  • پزشک پس از معاینه چشم آزمایشات را برای تشخیص کراتیت تجویز میکند و همچنین بیوپسی یا یک نمونه از قرنیه برای شناسایی علت دقیق التهاب قرنیه تهیه میکند.

7 روش پیشگیری از کراتیت و التهاب قرنیهکراتیت

جهت پیشگیری از التهاب قرنیه و بیماری کراتیت به توصیه های زیر عمل کنید:

 افرادی که لنزهای تماسی دارند بیشترین خطر ابتلا به بیماری های چشمی را دارند، اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید به دستورات ذیل عمل کنید:

  • حدالامکان به محض ایجاد التهاب قرنیه و سایر عوارض مانند قرمزی و درد چشم از لنزهای تماسی اجتناب کنید.
  • قبل از دست زدن به لنز های تماسی دست های خود را با آب و صابون بشویید و ضد عفونی کنید.
  • استفاده مناسب، تمیز و ضدعفونی کردن لنزهای تماسی توسط محلول آن می تواند به جلوگیری از ابتلا به التهاب قرنیه کمک کند.
  • در هنگام خواب و همچنین شنا و دوش گرفتن از لنز استفاده نکنید.

√ در هنگام کار با درختان، گیاهان و یا جوشکاری عینک محافظ را فرموش نکنید و در معرض نور آفتاب حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.

از هر چیزی که باعث آلرژی چشم میشود اطلاع پیدا کرده و در صورت امکان از آن دوری کنید.

√ اگر به خشکی چشم مبتلا هستید حتما از قطره و پماد چشمی استفاده کنید تا زمینه برای بیماری شدیدتر ایجاد نشود.

 پیشگیری از عفونت های ویروسی می تواند به کاهش خطر ابتلا به کراتیت کمک کند. قبل از دست زدن به چشم خود دستهای خود را بشویید، به ویژه اگر فکر می کنید که به ویروس مبتلا شده اید.

√ رژیم غذایی حاوی ویتامین A که می تواند در شیر و تخم مرغ یافت شود را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

در صورت هر گونه علائم بیماری های چشمی و رفع نشدن آن در طی دو یا سه روز حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان کراتیت چشمی و التهاب قرنیهکراتیت

♦ در اغلب موارد، اشک مصنوعی می تواند در مدیریت کراتیتی که در اثر خشکی چشم ایجاد می شود، بسیار موثر باشد.

قطره های استروئید ( کورتونی ): گاهی برای کاهش التهاب و محدود کردن زخم ها تجویز می شود که در تجویز آن باید دقت زیادی به عمل آید، زیرا برخی از عفونت ها با استفاده از این قطره ها می توانند بدتر شوند، از کورتیکواستروئید چشم استفاده نکنید، مگر اینکه توسط یک متخصص تجویز شود، قطره های کورتیکواستروئید می توانند خطر به ابتلا به کراتیت ویروسی را افزایش دهند.

پیوند قرنیه: اگر کراتیتی که شما از آن رنج می برید، به دارو پاسخ ندهد یا اگر باعث آسیب دائمی به قرنیه شود و به طور چشمگیری بینایی شما را مختل کند، پزشک ممکن است پیوند قرنیه را توصیه کند.

ویتامین A: جهت محافظت چشم از التهاب و سایر بیماری های چشمی میتوانید مکمل ویتامین A یا غذاهای حاوی ویتامین A مصرف کنید.

کراتیت غیر عفونی: درمان کراتیت غیر عفونی بسته به علت آن دارد، اگر التهاب قرنیه شما ناشی از خراشیدگی و یا استفاده از لنز در طولانی مدت است، ممکن است نیازی به درمان نباشد اما اگر درد و عفونت شدید باشد ممکن است لازم باشد داروهای تجویز شده توسط پزشک مانند آنتی بیوتیک را استفاده کنید.

♦ کراتیت عفونی: درمان کراتیت عفونی، بستگی به علت عفونت دارد و شامل موارد زیر است:

√ آنتی بیوتیک برای عفونت های باکتریایی: در کراتیت باکتریایی زمانیکه بیماری علائم متوسط دارد اغلب نیاز به استفاده از قطره های ضد باکتریایی چشم میباشد، برای مواردی که اگر عفونت شدیدتر باشد، ممکن است از شما خواسته شود که آنتی بیوتیک های خوراکی نیز مصرف کنید.

√ ضد قارچ برای عفونت های قارچی: کراتیت قارچی اغلب با استفاده از داروهای ضد قارچی خوراکی و قطره های ضد قارچی درمان می شود. افراد مبتلا به Keratitis قارچی باید چند ماه از داروهای ضد قارچ استفاده کنند. اگر مشکل حل نشد، ممکن است عمل جراحی در موارد شدید ضروری باشد، عفونت معمولا به سرعت رشد می کند و ممکن است باعث ایجاد زخم شود. اگر درمان به تعویق افتد، ممکن است باعث نابینایی شود. بیش از 70 نوع قارچ وجود دارد که می تواند باعث عفونت شود، با این حال Fusarium شایع ترین علت عفونت است. فوزاریوم معمولا در هوای گرم و مواد آلاینده مانند خاک، آب و گیاهان یافت می شود، خوشبختانه این نوع بیماری بسیار نادر است.

√ ضد ویروس برای عفونت های ویروسی: کراتیت ویروسی می تواند با استفاده از قطره های ضد ویروسی و داروهای ضد ویروسی خوراکی مورد استفاده قرار گیرد. این داروها در برخی موارد نمی توانند ویروس هرپس سیمپلکس را کاملا حذف کنند و این مشکل ممکن است دوباره رخ دهد.

√ Acanthamoeba keratitis: در این نوع بیماری علائم ناشی از انگل های خاص است که اغلب درمان دشواری دارد، کراتیت انگلی سخت ترین نوع درمان است و نیاز به درمان فوری پزشکی و همچنین جراحی دارد. همه انواع عفونت های کراتیتی به طور مشابه به داروها پاسخ نمی دهند و ممکن است کراتیت ویروسی مجددا آغاز شود. Acanthamoeba keratitis گاهی اوقات می تواند مقاوم به آنتی بیوتیک باشد، در این شرایط برخی از بیماران با وجود درمان در معرض آسیب دائمی به قرنیه قرار میگیرند.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا