علائم و علت اختلال دستگاه گوارش چیست ؟

اختلال دستگاه گوارش چیست ؟ دستگاه گوارش به دلایل مختلفی مانند مصرف غذاهای چرب، کمبود فیبر، نجویدن غذا و … دچار بیماریهای گوارشی شده و کارش مختل می شود. غذا در دستگاه گوارش تجزیه می شود و بعد برای ساخت و تغذیه سلول‌ها و تولید انرژی استفاده می شود. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره اختلال دستگاه گوارش اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

اختلال دستگاه گوارش چیست
اختلال دستگاه گوارش چیست ؟

اختلال دستگاه گوارش چیست ؟

مسیر دستگاه گوارش از دهان شروع شده و به مقعد ختم می شود. دستگاه گوارش شامل مری، معده، روده کوچک و روده بزرگ می شود. البته کبد و لوزالمعده هم در این مسیر قرار دارند. اختلال دستگاه گوارش یا بیماریهای گوارش به بیماریهایی گفته می شود که مربوط به عملکرد گوارش بدن است.  اختلال دستگاه گوارش در مری٬ معده٬ سه بخش اول٬ دوم و سوم دوازدهه(دئودنوم)٬ تهی‌روده(ژژونوم)٬ چم‌روده(ایلئوم)٬ ایلئوسکال و مجموعه رودهٔ بزرگ (شامل کولون صعودی٬ عرضی و نزولی)٬ سیگموئید و راست‌روده(رکتوم) اتفاق می افتد.

اختلال دستگاه گوارش چیست
اختلال دستگاه گوارش چیست ؟

علت و علائم اختلال دستگاه گوارش چیست ؟

عادات غذایی بد و نحوه تغذیه، علت اصلی اختلال دستگاه گوارش است. به گزارش مجله پزشکی آسان طب ، مصرف غذاهای پرچربی و ادویه جات باعث تشدید بیماریهای گوارشی می شود.

از علایم اختلال دستگاه گوارش میتوان به تند و کند شدن حرکات دستگاه گوارش، اختلال در معده، مری و اثنی عشر (حس احشاء) و اختلال در تطابق اعضای گوارش اشاره کرد. همچنین درد سر دل یا کل شکم، دل پیچه، اسهال یا سر و صدای شکم از دیگر علایم بیماریهای گوارش است.

یک علت اختلال دستگاه گوارش استرس است. استرس و اضطراب در اشکال مختلف جسمی، روحی و عاطفی و فکری از مهمترین علل بیماریهای گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و سوء هاضمه است.

استرس موجب می شود که فرآیند هضم مواد غذایی دچار اشکال شده و سرعت آن کاهش می‌یابد. در نتیجه مواد غذایی به مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش باقی میماند.

یک علت دیگر بیماریهای گوارش مصرف قهوه به مقدار زیاد است. مخصوصا اگر معده خالی باشد. این کار باعث افزایش حالت اسیدیته ترشحات معده شده و در نتیجه به جدار روده‌ها آسیب می‌رساند.

به گزارش مجله پزشکی آسان طب یکی دیگر از علل بیماریهای گوارش برخی داروهاست. یکی از آسیب‌های شایع دستگاه گوارش بر اثر مصرف داروها، آسیب دیدن جدار و مخاط معده است. برخی از داروها فعالیت و عملکرد عصب‌ها و ماهیچه‌های دستگاه گوارش را کاهش داده و خیلی از آنها هم باعث یبوست می شوند.

کم تحرکی یک علت اختلال دستگاه گوارش است. چون متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کاهش داده و باعث یبوست می شود.

طبق اطلاعات بدست آمده رژیم غذایی مناسب، ورزش مداوم، اجتناب از مصرف الکل و دخانیات و کم کردن استرس در جلوگیری از اختلال دستگاه گوارش تاثیر گذار هستند.

ترکیبات سمی سیگار هم به دستگاه گوارش آسیب رسانده و موجب بیماریهای گوارشی مانند سوزش سر دل و زخم و همچنین افزایش احتمال خطر ابتلا به التهاب روده و سنگ کیسه صفرا می‌ شود.

فیبر یکی از ترکیبات مفید است که باعث سلامت دستگاه گوارش و خوب کار کردن آن می شود. کمبود فیبر در بدن سبب بروز یبوست و سایر بیماری‌ها از جمله سرطان روده و روده بزرگ خواهد شد.

خوب نجویدن غذا و بلعیدن غذای نجویده هم که در بیماریهای گوارشی نقش خیلی خیلی مهمی دارند. همچنین خوب نجویدن غذا می‌تواند باعث ایجاد باد گلو و تولید گاز و عدم هضم مواد غذایی شود.

اختلال دستگاه گوارش چیست
اختلال دستگاه گوارش چیست ؟

8 علامت اختلال دستگاه گوارش چیست ؟

  1. احساس خستگی دائمی
  2. مشکلات پوستی که از بین نمی روند
  3. احساس اضطراب و تحریک پذیری دارید
  4. زود بیمار می شوید
  5. دهان تان بد بو است
  6. دچار یبوست هستید
  7. نمی توانید به درستی تمرکز کنید
  8. خوابتان آشفته می شود

8 اختلال دستگاه گوارش چیست ؟

  1. سندروم روده تحریک پذیر و سندروم بی قراری روده
  2. رفلاکس
  3. گاز معده
  4. زخم معده
  5. شل بودن مدفوع
  6. سوءهاضمه
  7. عدم تحمل لاکتوز
  8. کرم معده

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره اینکه اختلال دستگاه گوارش چیست تقدیم تان کردیم بهره کافی را برده باشید.

منبع : https://mag.asanteb.com

‫5/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35