لوسمی (سرطان خون) و ترس از آن ممنوع

بیماری سرطان برای هر کسی ترسناک است، ترس از سرطان را نمی توان فوبیای سرطان نامید چون فوبیا ترس از حوادث غیر طبیعی می باشد اما سرطان و عوارضش، آنچنان هم غیر واقعی نیست، ولی در حالت کلی این طبیعت انسان است که از موارد ناشناخته ترس داشته باشد، بنابراین تمام آنچه که نیاز است در مورد سرطان خون بدانید را در این مقاله برای شما بیان می کنیم و به شما پیشنهاد میکنیم در نهایت آرامش به درمان و مطالعه این نوع بیماری پرداخته و بدانید که افراد زیادی بوده اند که توانسته اند در درمان سرطان خون موفق باشند. امید است ترس شما از این نوع سرطان کاسته شود و با دیدی باز و دانش کافی به درمان سرطان خون خود و یا عزیزانتان بپردازید. لوسمی نوعی سرطان خون است که معمولا در سلول های مغز استخوان ایجاد می شود، با لوسمی، ترس ممکن است حتی بیشتر باشد، زیرا قربانیان این نوع سرطان اغلب کودکان هستند. نوجوانان و کودکان بیشتر از هر نوع سرطان دیگر مبتلا به لوسمی میشوند.

سرطان خون دارای سه نوع اصلی لوسمی، لنفوم، میلوما می باشد که در ادامه به شرح آنها پرداخته و به علائم، علت و درمان لوسمی (شایع ترین نوع سرطان خون) می پردازیم. گاهی به جای اصطلاح لوسمی همان سرطان خون را به کار می برند.لوسمی

انواع سرطان خون ( لوسمی )

همانطور که میدانیم خون دارای سه نوع سلول مختلف می باشد: گلبول های سفید خون که با عفونت مبارزه می کنند، گلبول های قرمز خون که مسئول انتقال اکسیژن هستند و درجه حرارت بدن را تنظیم میکنند و پلاکت ها برای تشکیل لخته هایی است که به جلوگیری از خونریزی کمک میکنند. سرطان خون موجب رشد غیرقابل کنترل یا غیرطبیعی انواع خاصی از سلول های خونی می شود و تولید سلول های طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهد و عملکرد صحیح بدن ما مختل می شود.

سرطان خون دارای سه نوع مختلف است:

  1. لوسمی
  2. لنفوم
  3. میلوما

1) لوسمی (Leukemia): نوعی سرطان است که معمولا در سلول های مغز استخوان ایجاد می شود. لوسمی اغلب روی گلبول های سفید خون تاثیر می گذارد، گرچه می تواند بر انواع دیگر سلول های خونی اثر بگذارد. سلول های سفید خون بخشی از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری ها هستند. این نوع سرطان خون بسیار شایع میباشد و گاهی لوسمی با عنوان سرطان خون شناخته می شود. در این مقاله از سایت آسان طب به بررسی مفصل این نوع از سرطان خون ( لوسمی ) می پردازیم و روش های درمان آن را برای شما تشریح می کنیم.

2) لنفوم (Lymphoma): نوعی سرطان است که سلولهای سیستم لنفاوی را تحت تاثیر قرار می دهد، طبق تحقیقات انجام شده حدود نیمی از سرطان های خون، لنفوم هستند. لنفوم به دو دسته اصلی لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین تقسیم می شود که بسته به نوع سلول تحت تاثیر بیماری است. علائم لنفوم اغلب با تورم بدون درد در یک گره لنفاوی شروع می شود که ممکن است در گردن و کشاله ران باشد. سایر علائم لنفوم عبارتند از: تب و لرز، کاهش وزن غیر طبیعی، عرق شبانه، کمبود انرژی، خارش روی پوست( اغلب روی پاها).

3) میلوما (Myeloma): سرطانی از سلول های پلاسما است که در واقع سلول های پلاسما همان سلول های سفید خون هستند که آنتی بادی ها را برای مبارزه با عفونت تولید می کنند. این نوع سرطان مانع ساخت آنتی بادی طبیعی در بدن میشود، در نتیجه سلول های آنتی بادی غیرفعال می توانند باعث آسیب کلیه شوند و یا موجب درد و تخریب استخوان می شوند. میلوما اغلب در افراد بالای 50 سال، بیشتر در مردان و دو برابر بیشتر در افراد سفید پوست اتفاق می افتد.

 علائم لوسمی لوسمی

تمام علائم مرتبط با لوسمی می تواند به بیماری های دیگر مرتبط باشد. در نتیجه، Leukemia همیشه از طریق آزمایش های پزشکی تشخیص داده می شود. علائم و نشانه های این نوع سرطان خون، بستگی به نوع لوسمی دارد. لوسمی حاد، علائم را سریعا تولید می کند، در حالی که علائم ممکن است به آرامی در لوسمی مزمن ایجاد شود.

علائم شایع لوسمی مزمن یا حاد:

  • تب و لرز
  • عرق بیش از حد به خصوص در شب
  • خونریزی بینی
  • احساس ضعف یا خستگی غیر طبیعی
  • درد استخوان یا مفصل
  • عفونت های مکرر و شدید
  • کاهش وزن غیر طبیعی یا از دست دادن اشتها
  • تورم غدد لنفاوی ، کبد یا طحال بزرگ شده
  • خونریزی و کبودی بدون علت، کم خونی
  • ناراحتی یا تورم در شکم
  • لکه های قرمز بر روی پوست( petechiae ) و رنگ پریدگی
  • سردرد، تشنج

Leukemia همچنین می تواند به سایر قسمت های بدن از جمله ریه ها، دستگاه گوارش، قلب و کلیه ها تاثیر بگذارد.

انواع لوسمی یا لوکمیا

لوسمی

لوسمی دارای 2 طبقه بندی مزمن و حاد است که به طور متفاوتی درمان می شوند و علائم متفاوت دارند. لوسمی حاد به سرعت در حال پیشرفت است و نیاز به درمان فوری و تهاجمی دارد. لوسمی مزمن ممکن است ماهها و یا سالها طول بکشد تا علائم نشان داده شود و ممکن است نیاز به درمان فوری نداشته باشد اما به نظارت مستمر نیاز دارد.

4 نوع اصلی از لوسمی وجود دارد که بر اساس اینکه آیا آنها حاد یا مزمن هستند یا میلوئید یا لنفوسیت طبقه بندی میشوند:

  1. لوسمی میلوئیدی حاد (AML)
  2. لوسمی میلوئیدی مزمن (CML)
  3. لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL)
  4. لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL)

1. لوسمی میلوئیدی حاد (AML): در بزرگسالان بیشتر از کودکان و بیشتر در مردان نسبت به زنان اتفاق می افتد و با شیمی درمانی درمان می شود.

2. لوسمی میلوئیدی مزمن (CML): به طور عمده در بزرگسالان اتفاق می افتد، تعداد بسیار کمی از کودکان مبتلا به این نوع لوسمی میشوند.

3. لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL): شایع ترین نوع لوسمی در کودکان است. همچنین بر بزرگسالان، به ویژه افرادی که 65 سال و بالاتر دارند، تاثیر می گذارد.

4. لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL): به احتمال زیاد در بزرگسالان بالای 55 سال تاثیر می گذارد و در کودکان بسیار نادر است.

علت و عوامل خطر لوسمی

لوسمی

اگرچه محققان علت دقیق لوسمی را مشخص نکرده اند، اما آنها معتقدند که این بیماری حاصل ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی است.

عواملی که ممکن است باعث بروز برخی از انواع سرطان خون شوند:

  • درمان سرطان قبلی: افرادی که نوع خاصی از شیمی درمانی و پرتودرمانی را برای سرطان های دیگر داشته اند، احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان خون را افزایش می دهند.
  • اختلالات ژنتیکی: ناهنجاری های ژنتیکی نقش مهمی را در رشد لوسمی ایفا میکنند. برخی از اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون با افزایش خطر ابتلا به سرطان خون ارتباط دارد.
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص: قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی مانند بنزن با خطر افزایش برخی از انواع Leukemia مرتبط است.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان خون میلوئیدی می شود.
  • سابقه خانوادگی لوسمی: اگر اعضای خانواده شما با لوکمیا تشخیص داده شوند، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد، هر چند بسیاری از افراد مبتلا به لوکمیا، هیچ کدام از این عوامل خطر را ندارند.

رژیم غذایی برای بیماران لوسمی

لوسمی

درمان سرطان خون سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند و شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف قرار می دهد، بنابراین لازم است به تغذیه و شیوه صحیح زندگی توجه بسیاری داشته باشید که ما در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم:

 مواردی مانند سیر، کلم بروکلی، لیموترش تازه، کیوی، ،آووکادو، پیاز، پیازچه، هویج، سیب، گریپ فروت، انگور، آب انار، گیلاس، زنجبیل، ماهی هایی مانند قزل آلا و سالمون، میگو، قهوه، جوانه لوبیا، قارچ، ذرت، تخم مرغ به پیشگیری و بهبود انواع سرطان کمک می کند، اما افراد مبتلا به سرطان، قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند.

 از آنجا که ویتامین D برای بیماران مبتلا به لوسمی مهم است، متخصصین تغذیه ممکن است در صورت لزوم و نیاز بیمار، ویتامین D را تجویز کنند.

با توجه به اینکه کاهش وزن جزء علائم شایع لوسمی می باشد، بیماران باید در حفظ و تعادل وزن خود بکوشند و در روز حداقل 4 تا 6 وعده غذا با حجم کمتر داشته باشند.

برخی از درمان های سرطان، از جمله شیمی درمانی، پرتودرمانی و همچنین بعضی از داروها، می توانند باعث کم آبی بدن شوند، بنابراین مایعات کافی بنوشید و از پزشک خود درباره اندازه آب مصرفی مشورت کنید.

خواب کافی حداقل 7 تا 9 ساعت (بزرگسالان) در طول روز داشته باشید.

√ میوه و سبزیجان فراوان میل کنید. 

√ ورزش را در اولیت برنامه روزانه خود قرار دهید، ورزش خستگی را کاهش داده و انرژی بیشتر و احساس خوبی را به شما میبخشد.

پیشگیری از سرطان خون در کودکان

لوسمی

Leukemia نوعی سرطان خون است که در مغز استخوان شروع می شود. آمارها نشان می دهد که 2000 تا 3000 کودک مبتلا به لوسمی در هر سال وجود دارد و در واقع شایعترین سرطان دوران کودکی می باشد. روش های زیر به شما کمک میکند تا از شیوع سرطان در کودکان پیشگیری کنید:

اجتناب از اشعه: حتی دوزهای کم تابش در اشعه ایکس، سی تی اسکن و یا پرتودرمانی باعث افزایش احتمال ابتلا به لوسمی می شوند. بنابراین، باید تا حد امکان از مواجهه تکراری این تست ها و درمان ها اجتناب کنید.

جلوگیری از قرار گرفتن فرزندان در بنزن: بنزن پایه شیمیایی برای تولید سایر مواد شیمیایی مانند بنزین، روان کننده ها و آفت کش ها میباشد.

♦ از سیگار کشیدن و یا استفاده از تنباکو در برابر فرزند خود اجتناب کنید. بهترین توصیه برای سیگاری ها این است که اکنون سیگار را ترک کنید و دیگران را نیز نجات دهید.

در دوران بارداری الکل مصرف نکنید: برخی مطالعات نشان داده اند که مادرانی که در دوران بارداری الکل مصرف می کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان خون را در نوزادان متولد شده افزایش دهند.

♦ تشویق فرزندان به ورزش هایی مانند کوه نوردی، دوچرخه سواری و …

♦ اطمینان حاصل کردن از خواب کافی فرزند: به طور کلی، کودکان به خواب زیادی نیاز دارند. نوزادان یک تا سه ساله نیاز به 12 تا 14 ساعت، چهار تا شش ساله نیاز به 10 تا 12 ساعت، 7 تا 12 ساله نیاز به 10 تا 11 ساعت و نوجوانان به 8 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند.

♦ کاهش وزن، درد استخوان، عرق شبانه، تب و سایر علائم بیماران لوسمی را در کودک خود جدی بگیرید و در صدد رفع سریع آن باشید.

تشخیص لوسمی یا چنگار خون

لوسمی

♦ پزشک علاوه بر تاریخچه پزشکی شما در مورد علائم و عوامل خطر، یک معاینه فیزیکی دقیق برای مشاهده علائم لوسمی (بزرگ شدن گره های لنفاوی و بزرگ شدن طحال) انجام میدهد.

♦ تشخیص Leukemia معمولا شامل مطالعات آزمایشگاهی خون میباشد. تعداد غیرعادی از سلول های خونی ممکن است مشکوک به لوسمی باشد.

♦ نمونه ای از مغز استخوان نیز ممکن است برای تشخیص گرفته شود، بیوپسی می تواند از مغز استخوان یا گره های لنفاوی گرفته شود تا شواهدی از سرطان خون پیدا شود. این نمونه های کوچک می توانند نوع لوسمی و میزان رشد آن را شناسایی کنند.

♦ آزمایش های تصویربرداری مانند MRI و CT اسکن می تواند برای برخی از بیماران جهت تعیین میزان بیماری مفید باشد.

6 روش درمان لوسمی یا سرطان خون

برخی از داروهای گیاهی نیز ممکن است به درمان لوسمی کمک کنند. قبل از شروع هر گونه داروی گیاهی، باید با پزشک خود مشورت کنید.

Leukemia معمولا توسط یک هماتولوژیست-انکولوژیست درمان می شود، این افراد پزشکانی هستند که در اختلالات و سرطان تخصص دارند. درمان بستگی به سن و سلامت کلی بیمار و نوع و مرحله سرطان دارد، در برخی موارد سرطان بازمی گردد (عود) و مقاوم به درمان های دارویی می شود، با این حال، درمان لوسمی معمولا شامل یک یا چند مورد زیر است:

  1. شیمی درمانی
  2. پرتو درمانی
  3. پیوند سلول های بنیادی یا پیوند مغز استخوان
  4. درمان بیولوژیک یا ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی
  5. درمان هدفمند
  6. عمل جراحی

لوسمی

1) شیمی درمانی: شایع ترین و اصلی ترین درمان لوسمی، شیمی درمانی می باشد، شیمی درمانی برای درمان سرطان و کشتن سلول های سرطانی از مواد شیمیایی استفاده می کند. دوره کامل درمان می تواند از دو تا پنج سال باشد. داروهای موجود برای کمک به درمان عوارض جانبی شیمی درمانی، از طریق تزریق به رگ یا عضله و همچنین به عنوان قرص استفاده می شود.

عوارض شیمی درمانی

  • ریزش مو
  • زخم دهان
  • کاهش اشتها
  • خستگی
  • کبودی سریع یا خونریزی
  • افزایش احتمال عفونت به علت تخریب سلول های سفید خون
  • حالت تهوع و کاهش سیستم ایمنی بدن
  • تخریب تخمدانها و یا بیضه ها
  • ناباروری

2) پرتودرمانی: پرتودرمانی یکی دیگر از روش های درمان است و بدون درد است و در دوزهای پایین، عوارض جانبی بسیار کم دارد. در این نوع روش درمان بیماری لوسمی از پرتوهای اشعه ایکس، برای خنثی کردن سلول های سرطانی استفاده می شود و رشد بیماری را متوقف می کند. در طول پرتودرمانی، روی یک میز قرار می گیرید در حالی که یک دستگاه بزرگ در اطراف شما حرکت می کند و تابش را به نقاط دقیق بدن شما هدایت می کند.

پرتودرمانی همچنین باعث عوارض جانبی می شود که به احتمال زیاد دائمی نیستند. عوارض جانبی بستگی به محل بدن که تابش می شود دارد. به عنوان مثال، تابش به شکم می تواند موجب تهوع، استفراغ و اسهال شود. سایر عوارض جانبی پرتو درمانی که در برخی افراد ممکن است رخ دهد شامل آسیب به پوست (قرمزی، تورم و خشکی پوست)، احساس خستگی و ناباروری می باشد.

3) پیوند سلول های بنیادی یا پیوند مغز استخوان: پیوند مغز استخوان یک راه موثر برای افزایش طول عمر بیماران سرطانی است. با این حال، عملی خطرناک است و نیاز به یک اهدا کننده دارد که دستیابی به آن دشوار است. این جراحی ها باید در بیمارستان های مجهز در درمان سرطان انجام شود و لازم است چند هفته در بیمارستان بمانید، این عمل دارای میزان مرگ و میر بالا است و بنابراین تنها در موارد تهدید کننده زندگی استفاده می شود. شما ممکن است سلول های بنیادی را از یک اهدا کننده دریافت کرده یا در بعضی موارد ممکن است بتوانید از سلول های بنیادی خود استفاده کنید. پیوند سلول های بنیادی بسیار مشابه پیوند مغز استخوان است، خطرات این روش عبارتند از عفونت و خونریزی به علت تخلیه سلول های طبیعی.

4) درمان بیولوژیک یا ایمونوتراپی: ایمونوتراپی وسیله ای برای تحریک سیستم ایمنی است تا بدن بتواند به سلول های سرطانی حمله کند. این نوع درمان هنوز در مراحل اولیه است و به طور مداوم در حال توسعه است. اعتقاد بر این است که این نوع درمان ممکن است کمتر از شیمی درمانی یا پرتودرمانی مضر باشد. این نوع درمان همچنین به نام ایمن سازی، به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند سلول های غیر طبیعی را تشخیص دهد و سپس به آنها حمله کند. درمان های بیولوژیکی برای انواع مختلف سرطان می تواند شامل آنتی بادی، واکسن های تومور یا سیتوکین ها باشد.

5) درمان هدفمند: از داروهایی که از آسیب پذیری در سلول های سرطانی مفید است استفاده می کند. به عنوان مثال، (imatinib Gleevec) یک داروی هدفمند است که معمولا در برابر CML استفاده می شود. درمان های هدفمند به شکل قرص یا تزریق انجام می شود. شیمی درمانی می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما درمان هدفمند در بخش خاصی از سلول های سرطانی قرار دارد.

عوارض درمان هدفمند:

  • تورم
  • نفخ
  • افزایش ناگهانی وزن
  • اسهال، تهوع، استفراغ
  • گرفتگی عضلات یا بثورات

6) عمل جراحی. دکتر می تواند طحال شما را در صورت پر شدن با سلول های سرطانی و همچنین بزرگ شدن طحال، آن را بردارد. این عمل جراحی برداشتن طحال، روش اسپلنکتومی نامیده می شود.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35