10 نوع خطرناک و کشنده از بیماری های رایج در گربه ها

بچه گربه شما امکان دارد مستقل به نظر برسد ، اما برای حفظ سلامتی خود به شما وابسته می باشد. شما باید او را برای چکاب های دوره ای و واکسیناسیون به نزد دامپزشک ببرید. با شناختن بیماری های رایج در گربه ها ، از اسحال گرفته تا بیماری های کلیوی ، شما قادر خواهید بود علائم اولیه بیماری را شناسایی نمایید و به درمان های لازم اقدام کنید . در این مقاله به معرفی 10 نوع  از بیماری های رایج در گربه ها می پردازیم.

بیماری های رایج در گربه ها

بیماری های رایج در گربه ها

این مسئله بدین معنا نخواهد بود که همه ی گربه های خانگی بیمار می گردند ، بلکه بدین معناست که گربه ها ممکن است به برخی از این بیماری ها دچار شوند. به هر حال برای اقدامات به موقع لازم و ضروری می باشد که شما با این بیماری ها و عواملی که موجب بروز آن ها می گردند آشنا باشید.

بیماری های رایج در گربه ها

اسهال و استفراغ از بیماری های رایج در گربه ها

این بیماری معمولا با آنچه گربه خورده است در ارتباط می باشد. این می تواند به دلیل خوردن غذا و یا گیاهی باشد که با آن ها سازگاری ندارد و یا حتی به علت  سرعت زیاد در غذا خوردن باشد و یا می تواند علائمی از یک مسئله ی جدی تر مثل بیماری و یا حتی عفونت باشد.

اسهال و استفراغ در گربه ها معمولا مسئله مهمی نمی باشد، اما در صورتی که اسهال و استفراغ، استفراغ های بشت سر هم، اسهالی که بیش از یک روز طول بکشد و یا اسهال همراه با خون و یا لکه های سیاه ( که می تواند علائمی از خونریزی های داخلی شکم و یا معده باشد ) مشاهده گردد، باید سریعا به دامپزشک  مراجعه شود.

درمان ها معمولا شامل خوراندن مایعات جهت جلوگیری از کم آبی و  غذا نخوردن از 12 ساعت الی 24 ساعت، به همراه رژیم غذایی خاص از جمله سیب زمینی آب بز، برنج پخته شده و همین طور مرغ بدون استخوان است. البته دارو های ضد تهوع نیز می توانند به پیشنهاد دامپزشک استفاده گردند.

بیماری های عفونتی از بیماری های رایج در گربه ها

رایج ترین نوع عفونت در گربه ها ، عفونت تنفسی است که تعدادی از آن ها با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. خروپف کردن، آبریزش چشم و بینی، سرفه، تب و سوزش دهان از علائم این نوع بیماری هستند.
اغلب عفونت ها ویروسی می باشند و کار زیادی از شما ساخته نخواهد بود، بنابر این پیش از اینکه حیوان به این عفونت های کشنده مبتلا گردد او را در دوره های زمانی مشخص برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

یکی دیگر از عفونت های شایع ، پنلوکوپنی ( اسحال خونی ) است، که یک بیماری کاملا ویروسی می باشد. علائم این بیماری شامل تب،بی اشتهایی، اسحال خونی، بی حالی و کم آبی می باشند. هیچ نوع دارویی برای کشتن میکرب ها وجود ندارد. درمان ها اغلب شامل خوردن مایعات زیاد و مراقبت از سلامت کلی حیوان تا هنگامی که خودش بتواند بر عفونت غلبه کند هستند . بچه گربه های زیر 8 هفته شانس کمتری برای زنده ماندن خواهند داشت ، بنابراین واکسیناسیون برای پیشگیری از این بیماری حیاتی می باشد .

بیماری های رایج در گربه ها

سرطان از بیماری های رایج در گربه ها

از سرطان های شایع در گربه ها ، سرطان سیستم لنفاوی می باشد که ممکن است با ویروس اسحال خونی در ارتباط باشد. بر طبق گفته های دکتر بیور ؛ این بیماری می تواند داخل روده ها یا قفسه سینه باشد . از دیگر سرطان شایع در گربه ها، می توان به سرطان سلولی فلسی اشاره کرد که در گربه های سفید شایع تر می باشد. علائم این سرطان عبارتند از :

  • کم کردن وزن
  • لنگی ناگهانی
  • غده ها
  • ورم کردن
  • مشکل در تنفس
  • عفونت های مستمر بوستی
  • بی حالی
  • اسحال و استفراغ
  • بی اختیاری در ادرار و مدفوع

گزینه های درمان به مرحله سرطان بستگی دارند که می توانند شامل شیمی درمانی ،جراحی ( در صورتی که سرطان در ناحیه قابل جراحی باشد ) رادیوتراپی و درمانی سلول های بنیادی گردند. تصمیم گیری برای انتخاب درمان مناسب باید توسط دامپزشک انجام گردد.

بیماری دستگاه ادراری تحتانی از بیماری های رایج در گربه ها

این بیماری گربه یک سری شرایط مختلف را در بر می گیرد که مثانه و مجاری ادراری گربه را تحت تاثیر خود قرار می دهند. طبق گفته پرفسور بانی بیور ( از دانشگاه دامپزشکی تگزاس) ؛ علائم این بیماری شامل عدم استفاده گربه از جعبه خاک و یا زور زدن بدون ادرار کردن است. علائم دیگر این بیماری لیس زدن بیش از حد مقعد و همچنین دیده شدن خون در ادرار می باشد. در صورتی که متوجه هر یک از این مسائل گشتید، مخصوصا اگر گربه شما برای ادرار کردن زور می زند، فورا به دامپزشک مراجعه نمایید. این علائم نشان دهنده مسدودیت مجاری ادراری نیز هستند که ممکن است کشنده و مرگبار باشد.

اولین گام درمان این بیماری، شناسایی دلایل بیماری می باشد که شامل عفونت، سنگ کلیه، مسدود شدن مجاری ادراری و یا سرطان است. بر طبق تحقیقات انجام شده در مجله ی پزشکی آسان طب ؛ درمان های این بیماری شامل مسکن ها، آنتی بیوتیک ها و برداشتن یا هل دادن عامل مسدودیت به داخل مجاری مثانه است.

بیماری کرم قلب از بیماری های رایج در گربه ها

گربه ها میزبان های خوبی برای این بیماری نمی باشند. بعضی گربه ها امکان دارد هیچگونه علائمی نداشته باشند، در حالی که برخی می توانند علائمی همانند سرفه کردن ، مشکلات تنفسی و استفراغ داشته باشند. متاسفانه درمان قطعی برای این نوع بیماری وجود ندارد و می تواند مرگبار باشد. خبر خوب و امیدوار کننده این است که تعداد زیادی از گربه ها خودشان بر این بیماری غلبه می کنند. در موارد بسیاری، دامپزشک ممکن است درمان های دارویی و یا جراحی را پیشنهاد کند، اما این درمان ها بسیار خطرناک می باشند. نکته مهم خوراندن دارو های پیشگیری از این بیماری و چک آب های منظم دامپزشکی می باشد.

بیماری های رایج در گربه ها

بیماری کلیوی از بیماری های رایج در گربه ها

بیماری کلیوی در گربه ها موجب عدم توانایی آنها در دفع سموم از طریق ادرار می گردد، که این امر موجب ورود سموم به سیستم خونی حیوان خواهد شد. بیماری های کلیوی دارای دلایل زیادی از جمله فشار خون بالا، عفونت، قرار گرفتن درد معرض سموم، سنگ کلیه و یا سرطان می باشند.

سن یکی دیگر از فاکتور های این بیماری می باشد. بیماری های کلیوی در گربه های مسن بیشتر به چشم می آیند. علائم این بیماری شامل کم کردن وزن، بی اشتهایی ،اسهال و استفراغ و بی حالی هستند ، اما برخی از گربه ها هیچگونه علامتی ندارند. درمان ها معمولا پس از شناسایی دلیل بیماری و بررسی شرایط درمان آغاز می گردند. البته در موارد بسیاری دیالیز و یا بیوند کلیه نیاز خواهد بود.

بیماری های دندان از بیماری های رایج در گربه ها

علائم این بیماری شامل مشکل در تنفس ، مشکل در غذا خوردن و عوض شدن عادت های جویدن هستند. مشکل در تنفس می تواند نشان دهنده بیماری های گوارشی و یا بیماری های لثه نیز باشد . از علائم دیگر این بیماری می توان به بی رنگ شدن ، زخم شدن لثه ها و یا زبان،  قرمزی و یا تورم لثه ها، از دست دادن دندان ها و یا تراوش بیش از حد آب از دهان اشاره نمود.

اگر مشکوک هستید که ممکن است گربه شما به بیماری های دندان دچار شده باشد ، فورا او را به دامپزشکی ببرید . جهت بهبود شرایط دندانی گربه باید دندان های آنها را با مسواک و خمیر دندان مخصوص گربه ها مسواک زده و به او یک اسباب بازی جویدنی دهید تا بتواند هنگام بازی لثه های خود را ورزش بدهد و همچنین جرم ها را پیش از اینکه سخت گردند از بین ببرید .

کک ها از بیماری های رایج در گربه ها

کک ها انگل هایی می باشند که از خون حیوان شما تغذیه می کنند . علائم این بیماری شامل کندن، ریزش مو و کچلی در نقاطی که گربه لیس میزند است . شما ممکن است کنه ها و یا تخم آن ها را روی بوست حیوان ملاحظه کنید. درمان این بیماری استفاده از محصولاتی می باشد که برای کشتن کنه ها و پیشگیری از زیاد شدن تخم ها طراحی شده است هستند.

همراهان مجله ی پزشکی آسان طب ؛ دقت داشته باشید که فقط از محصولات مخصوص گربه ها استفاده نمایید، به هیچ عنوان برای گربه ها از محصولات سگ ها استفاده نکنید. گربه ها بسیار به حشره کش ها حساس می باشند و استفاده از محصولات اشتباه می تواند عواقب مرگباری برای آن ها به همراه داشته باشد.

شکستگی ها از بیماری های رایج در گربه ها

برخلاف تصور های عامیانه ، گربه ها هنگامی که از 1 الی 2 طبقه می افتند آسیب خواهند دید. این مسئله به دلیل آن است که هنگامیکه فاصله کوتاه است، آن ها فرصت یا زمان کافی برای تنظیم بدن خود برای درست به زمین افتادن ندارند.

علائم شکستگی در حیوان شامل لنگ زدن و یا حرکت نکردن می باشد. در صورتی که گربه شما از پنجره به بیرون افتاد فورا او را به نزد دامپزشک ببرید، گربه ها اگر سریع درمان گردند شانس بیشتری برای نجات پیدا می کنند.

چاقی موجب بروز بیماری های رایج در گربه ها

امروزه چاقی یکی از مشکلات مهم سلامتی در گربه ها به شمار می رود و ریسک ابتلای گربه ها به یک سری بیماری ها از جمله درد مفاصل ، دیابت و یا مشکلات کبد را افزایش خواهد داد. در صورتی که شما بتوانید استخوان پشت و دنده های گربه را بدون اینکه زیاد فشار بیاورید احساس نمایید، وزن گربه شما نرمال می باشد. شما باید بتوانید ظاهر دور کمر بین دنده ها و مفصل ران را از مشاهده کنید و هنگامی که از کنار به گربه نگاه می کنید باید بتوانید یک برآمدگی در شکم بین ران و دنده ها ملاحظه کنید.

بیماری های رایج در گربه ها

فعالیت گربه خود را افزایش داده و به آن ها اسباب بازی هایی بدهید که به حرکت کردن تشویق گردند. همین طور به تغذیه گربه خود اهمیت دهید و به آن ها غذا های چاق کننده ندهید ،و همیشه به جای غذا های مضر به آن ها عشق و علاقه هدیه دهید .

منبع : https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا