آرایش دائم و رعایت نکات ایمنی و سلامتی

آرایش دائم یکی از تکنیک های آرایشی بوده که به آرایشگر این امکان را می دهد تا به وسیله دستگاه های مخصوص، پیگمنت های رنگی را به لایه زیرین پوست تزریق کرده و بدین ترتیب به رفع عیوب ظاهری صورت از قبیل عدم قرینگی در ابروها، لب ها و… بپردازد. امروزه پیشرفت های چشمگیری در این رشته صورت گرفته و شانس ایجاد صدمه به بافت های پوست را تا حد امکان پایین آورده است. البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که رعایت موارد بهداشتی، ایمنی و سلامتی در این رشته حرف اول را می زند.

آرایش دائم

اصول اولیه آرایش دائم

قبلا از هر چیز یک پیگمنتر باید به اصول آرایش صحیح صورت وارد بوده و تسلط کاملی به ترکیب رنگها و چگونگی تثبیت آن داشته باشد. بنابراین گذراندن دوره های مخصوص آرایش صورت و تسلط کامل و کافی به اصول قرینه سازی در آن، شرط ابتدایی ورود به این رشته است. پس از طی دوره ابتدایی لازم است که طی دوره ای کامل و تخصصی، در کلاسهای آموزش آرایش دائم شرکت کرده و موفق به کسب نمره قبولی در امتحان تئوری و عملی این رشته شوید. در مرحله بعد چگونگی استفاده از دستگاه ایمن آرایش دائم می باشد که به نام دستگاه میکروپیگمنتیشن معروف است. این دستگاه با داشتن یک قطعه یک بار مصرف جداشونده ( کارتریج ) در نوک آن این امکان را به پیگمنتر می دهد که پس از هر بار استفاده از دستگاه، کارتریج مورد استفاده را جدا کرده و دور بیاندازد. از طرفی هر پیگمنتر حرفه ای باید شرح حال کاملی از سوابق پزشکی متقاضی آرایش دائم داشته و با اطلاع دقیق از سابقه پزشکی او در رابطه با بیماری های خاص و یا پوستی و اطمینان خاطر از عدم وجود چنین بیماری هایی اقدام به انجام آرایش به صورت دائم نماید. در صورت وجود چنین مشکلاتی و یا سابقه هرگونه حساسیت مهم و… در متقاضی، از انجام آرایش دائم پرهیز نمایید. ناگفته نماند که در صورت باردار بودن متقاضی و یا دوره شیردهی نیز باید از انجام آرایش های دائمی پرهیز نمود.  

روش صحیح آرایش دائم

روش صحیح انجام آرایش دائم به این صورت است که پیگمنتر با استفاده از دستگاه میکروپیگمنتیشن به شکلی کاملا سطحی آرایش دائم را انجام می دهد تا به مرور پیگمنت های تزریق شده رو به محو شدن نمایند. به یاد داشته باشید که انجام آرایش دائم در لایه های عمقی پوست صحیح نمی باشد. شناخت انواع رنگ پوست برای یک پیگمنتر ضروریست چرا که با توجه به رنگ پوست طبیعی شخص و انتخاب متناسب ترین رنگ با آن باید چندین رنگ مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده تا رنگ نهایی برای استفاده آماده شود. ترکیب رنگها در آرایش دائم امری حیاتیست و پیگمنتر باید رنگ اصلی را با رنگ های مکمل ترکیب کرده تا پس از انجام آرایش دائم در زیر پوست دچار تغییر رنگ و تیرگی نشوند. همچنین باید رنگ هایی را که یکدیگر را خنثی می کنند بشناسد و در مواقعی که لازم به تغییر دادن رنگ یک آرایش دائم قدیمی است از آنها استفاده کند.

مشاوره قبل از آرایش دائم

آرایش دائم

قبل از هرگونه آرایشهای دائم باید جلسه ای با متقاضی در نظر بگیرید و تمامی نکات و توصیه های مراقبت بعد از آرایش دائم را به مشتری خود آموزش دهید. همچنین باید به مدل انتخابی متقاضی توجه کرده و در صورت مغایرت داشتن این مدل با فرم طبیعی چهره او و اصول آرایش دائم، به یک نتیجه قطعی برسید و با او به توافقی مشترک دست یابید. متقاضی باید از ابتدای امر در جریان کامل نکات قابل توجه درباره آرایش دائم قرار بگیرد. همچنین به رنگ انتخابی متقاضی جهت انجام آرایش در ناحیه مورد نظر توجه کنید و در صورت غیر ممکن بودن این امر، مسئله را بدون کم و کاست با او در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که آرایش دائم همانطور که از اسمش پیداست برای همیشه روی پوست شخص باقی خواهد ماند بنابراین همه نکاتی را که لازم است متقاضی بداند را با او مطرح نمایید. منصرف شدن متقاضی از همان ابتدای امر بهتر از پشیمانی بعد از آن است.

آرایش دائم در نواحی مختلف صورت

آرایش دائم در چند ناحیه تعریف شده و ثابت در صورت انجام می گیرد که این نواحی عبارتند از ابروها، خط چشم در پلک ها و خط لب در لب ها. بکارگیری تکنیک آرایشهای دائم در بقیه نواحی صورت عملی غیر استاندارد بوده و ممکن است در زیبایی عمومی صورت اثری منفی داشته باشد. بنابراین انجام آرایش توسط یک پیگمنتر باید با رعایت کلیه قواعد آموزشی و بهداشتی در فنی حرفه ای انجام شده و از ایجاد دستکاری های غیر ضروری پرهیز کرد.

آرایش دائم برای ابروها

آرایش دائم

یکی از نواحی مهم در زیبایی افراد ناحیه ابروها است. این ناحیه گاه به دلایل مختلف دچار ریزش مو شده و زیبایی این ناحیه به خطر می افتد برای همین تکنیک آرایش دائم به کمک آمده و با انجام یک آرایش دائم و اصولی در این ناحیه زیبایی ازدست رفته را ترمیم می کنیم. یک پیگمنتر باید تا حد ممکن به شیوه ای عمل نماید که نتیجه کار طبیعی و نامحسوس از آب درآید. برای چنین امری توصیه می شود به روش هاشور زدن مویی با دستگاه میکروپیگمنتیشن یا میکروبلیدینگ اقدام نماید. هاشور زدن ابروها یعنی کشیدن خطوط بسیار نازک و کرکی شکل در لابه لای ابروهای طبیعی فرد به گونه ای که تشخیص خطوط هاشور از موهای ابرو سخت باشد. از طرفی باید مدل انتخابی برای آرایش دائم ابروها طبیعی بوده و تا حد امکان از مدل طبیعی ابروهای فرد تبعیت کند. در غیر اینصورت چهره فرد از حالت طبیعی خارج شده و تاثیر نه چندان مطلوبی بر زیبایی صورت او خواهد گذاشت. در انتها هر دو ابرو را چک کرده و به شیوه صحیح قرینه سازی را انجام دهید.

آرایش دائم در پلک ها

آرایش دائم

به یاد داشته باشید که آرایش دائم بر روی پلک ها برای کشیدن خط چشم باید تا حد امکان نامحسوس بوده و از کشیدن خطوط پهن و غیر طبیعی به عنوان خط چشم پرهیز کنید. برای انتخاب کارتریج مناسب برای آرایش دائم چشم ها از کارتریج یک سر ( یک سوزنه ) استفاده کنید تا از صدمه زدن به بافت پوست پلک جلوگیری نماید. بهترین روش برای آرایش دائم خط چشم، هاشور زدن در لا به لای مژه هاست که باعث می شود نتیجه کار تا حد امکان طبیعی به نظر برسد. در حین انجام این امر باید دقت شود که به فولیکول مژه ها صدمه ای وارد نشود. در انتها هر دو پلک را چک کرده و قرینه سازی انجام می گیرد. 

آرایش دائم در لب ها

آرایش دائم

آرایش دائم در لب ها به عنوان خط لب و یا رژ لب عملی بسیار دردناک و طاقت فرساست و همچنین به دلیل بافت نازک این ناحیه، رنگ پذیری آن بسیار کمتر از نواحی دیگر صورت است. این نکته باعث می شود که اولا جهت بی حس کردن موضعی این ناحیه از پمادها و یا قطره های بی حسی قوی استفاده کنید و دوما از رنگ های ماندگار و با کیفیت جهت آرایش ماندگار این ناحیه به کار گیرید. بدانید که استفاده از رنگ های ملایم مثل صورتی و نارنجی هیچگونه ماندگاری نداشته و فقط درد و ناراحتی بیهوده ای را به متقاضی تحمیل می کند. بنابراین بهترین رنگ ها برای ماندگاری خط لب در آرایش دائم، زرشکی، قهوه ای تیره و قرمز جگری است که باید با دقت و حساسیت بسیار ترکیب و استفاده شود. همچنین می توانید برای سهولت در این امر و گرفتن نتیجه مطلوب تر از کارتریج های سه سر گرد استفاده کنید. در انتها باید یادآور شویم که خطوط آرایش دائم لب ها و قرینه سازی آن باید به شکل میلیمتری و طبیعی انجام شود.

استفاده از بی حس کننده موضعی

قبل از انجام آرایش دائمی باید با مداد های مخصوص آرایشی، خطوط را کشیده و به مشتری نشان دهید و در صورت تایید مشتری به فراهم آوردن مقدمات کار بپردازید. یکی از این مقدمات استفاده از ماده بی حسی موضعی است که در انواع مختلف مانند پماد، اسپری، قطره و… در دسترس می باشد. ناحیه مورد نظر را با بی حسی موضعی پوشش داده و یک قطعه نایلون نازک را روی آن قرار دهید. نایلون باعث تمرکز حرارت در این ناحیه شده و فرایند بی حسی را سرعت می بخشد. پس از مدت زمان مکث کافی که در بروشور ماده بی حسی نوشته شده، نایلون را برداشته و آرایش دائم را شروع کنید.

ضدعفونی کردن لوازم

آرایش دائم

باید بدانید که رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن لوازم آرایش و ابزار آلات کار از مهم ترین نکات در این رشته است. برای همین منظور برای هر متقاضی، یک سینی یکبار مصرف بچینید و کلیه لوازم مورد استفاده را به شکل اختصاصی و یکبار مصرف برای او در دسترس قرار دهید. سینی مخصوص، کارتریج، ظرف حاوی سرم شستشو، پنبه بهداشتی، دستکش لاتکس، پد الکلی، و تشتک رنگ برای هر متقاضی در پروسه انجام آرایشهای دائم باید یکبار مصرف بوده و پس از استفاده دور انداخته شوند. از طرفی استفاده از محلول ضد عفونی کننده برای شستشوی ابزار آلات مانند دستگاه میکروپیگمنتیشن و پایه دستگاه امری لازم و ضروریست. پس از پایان هر آرایش دائم باید دستگاه میکروپیگمنتیشن خود را با ماده ضدعفونی کننده شستشو داده و در دستگاه استریل کننده که در انواع مختلف وجود دارند قرار دهید تا برای استفاده بعدی استریل و آماده شود.

رشته آرایش صورت به صورت دائم یک شاخه تخصصی از زیبایی است و افراد پس از طی دوره های مربوطه در مراکز مجاز آموزش فنی حرفه ای، موفق به دریافت عنوان پیگمنتر خواهند بود. بنابراین آسان طب به شما توصیه می کند بدون گذراندن دوره های تخصصی این رشته و آموزش های حرفه ای اقدام به انجام آن نکنید چرا که رعایت اصول حرفه ای، ایمنی، بهداشتی و سلامتی در این رشته حرف اول و آخر را می زند.

منبع: https://mag.asanteb.com  

‫5/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا