بررسی عوامل ایجاد مشکل زخم زبان

زبان یک ارگان عضلانی در دهان است که به منظور خوردن، بلعیدن و صحبت کردن استفاده می‌شود. زخم زبان یک وضعیت خوش‌خیم بوده که معمولا بر روی سطح بالایی و کناره‌های زبان تاثیر خواهد گذاشت. زبان زخمی و یا دردناک ممکن است عامل یک هشدار باشد، اما معمولا نگران‌کننده نیست. درد زبان در بیشتر موارد ناشی از یک مشکل جزئی بوده و نیاز به درمان ندارد.

زخم زبان و بررسی آن

علاقه‌مندان به مجله پزشکی آسان طب؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل ایجادکننده زخم زبان بپردازیم، مشکلی که ممکن است افراد را دچار گرفتاری‌های زیادی کند و به همین دلیل باید آن را جدی گرفت.

زخم زبان

مطالب این مقاله شامل موارد زیر خواهد بود:

سوزش یا صدمه

برفک دهان

زخم دهان

زخم‌های سرد

سندرم سوزش دهان

التهاب زبان

تومورهای زبان

عادات بهداشت دهان و دندان

نگاهی اجمالی

بررسی سوزش یا صدمه

اغلب افراد احساس سوزش زبان را به طور تصادفی در هنگام خوردن غذا تجربه کرده‌اند، به این صورت که فرد به طور ناگهانی در هنگام جویدن، زبان خود را توسط دندان‌هایش می‌فشارد. اختلالاتی همچون تشنج نیز ممکن است باعث شوند که دندان‌ها به شدت با زبان برخورد کرده و مشکلاتی را ایجاد نمایند.

بد نیست بدانید که مشکلات ایجاد شده امکان دارد برای درمان به یک هفته زمان نیاز داشته باشند. استفاده از مخلوط آب گرم و نمک می‌تواند به کاهش درد و همچنین ایجاد شرایط بهبودی کمک نماید، اما با این‌حال در مواقع جراحت و یا ضعف شدید زبان، نیاز به مراقبت‌های پزشکی می‌باشد. این نوع از صدمات و جراحات در کودکان شایع‌تر است. بر طبق یک مطالعه در مجله بین‌المللی دندان‌پزشکی کودکان بالینی، تصمیم گیری در مورد نیاز به بخیه و یا جراحی، بستگی به سن کودک و شدت آسیب دارد. اگر آسیب عمیق و شدید بوده و با خونریزی زیاد همراه باشد، نیاز به مراقبت‌های اورژانسی خواهد داشت.  

برفک دهان می‌تواند موجب زخم شود

قارچ کاندیدا در دهان، گلو و دستگاه گوارش وجود دارد. اگر بدن نتواند از این نوع قارچ‌ها جلوگیری کند فرد دچار عفونت قارچی خواهد شد. این اتفاق اغلب در نوزادان و افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف رخ خواهد داد.

قارچ می‌تواند به شکل قسمت‌های زرد و یا سفید رنگ در دهان و زبان ایجاد شده و بسیار دردناک باشد. درمان این مشکل به وسیله داروهای ضدقارچ صورت گرفته و معمولا حدود دو هفته پس از شروع یک دارو به طور منظم بهبود می‌یابد.

برخی از موارد احتمالی ایجادکننده زخم زبان

اکثر افراد درد زخم‌های دهان را تجربه کرده‌اند. این زخم‌ها که به شکل آفت هستند می‌توانند در لب‌ها، گونه‌ها و زیر زبان ظاهر شوند. زخم‌های دهان معمولا کوچک بوده و به رنگ سفید یا قرمز می‌باشند و به هنگام صحبت کردن دردناک‌ خواهند شد.

متخصصان علت دقیق این مشکل را نمی‌دانند اما معتقدند علائم زیر ممکن است تاثیرگذار باشد:

غذاهای تند یا اسیدی

استرس عاطفی

استرس‌های فیزیکی از یک بیماری

تغییرات هورمونی به ویژه در زنان

زخم زبان

در اغلب موارد، زخم‌های دهان به خودی خود بهبود می‌یابند، اما درمان شامل داروهای ضد درد موضعی، شستشو با آب نمک و یا دهانشویه می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر این زخم‌ها بیش از 3 بار در طول سال رخ دهند، افراد باید برای مشورت به یک پزشک یا دندان‌پزشک مراجعه نمایند.

زخم‌های سرد ناشی از نوعی ویروس

این نوع از زخم‌ها ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس بوده و بسیار مسری هستند. آن‌ها از طریق تماس پوستی گسترش یافته و اغلب در خارج از دهان ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند زبان را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث درد و سوزش شوند.

بعضی از پزشکان به منظور کاهش شدت زخم‌ها و بهبودی، داروهای ضد‌ویروسی را تجویز می‌کنند. با این‌حال، زخم‌های خفیف ممکن است دوباره بروز کنند، زیرا ویروس هرپس هرگز به طور کامل از بین نمی رود.

بررسی کامل سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان یک بیماری خطرناک بوده که موجب احساس سوزش و بیحسی در زبان می‌شود. درد ممکن است چندین ماه طول بکشد، اما هیچ نشانه‌ای از زخم و یا قرمزی وجود نخواهد داشت. پزشکان نمی‌توانند این اختلال را در طول معاینه دهان تشخیص دهند، بنابراین ممکن است تشخیص تنها با وجود علائم انجام شود. علائم این بیماری شامل موارد زیر خواهد بود:

واکنش‌های آلرژیک به غذاها

دیابت

مشکلات تیروئید

رفلکس اسید

خشکی دهان

کمبود‌های تغذیه‌ای، مانند کمبود آهن

درمان این بیماری بستگی به تاریخچه پزشکی فرد و شدت درد دارد.

التهاب زبان یکی از موارد دخیل در زخم زبان

Glossit به معنای التهاب زبان بوده و در انواع مختلفی موجود است. این عارضه سبب زخم زبان شده و دردناک خواهد بود. درمان به علت التهاب زبان و شدت درد بستگی دارد.

زبان جغرافیایی و تعریف آن

واژه پزشکی زبان جغرافیایی التهاب خوش خیم زبان بوده که موجب ضایعات صاف و قرمزی می‌شود. این وضعیت معمولا توسط یک مرز سفید محاصره شده و ظاهر یک نقشه را بر روی زبان ایجاد خواهد کرد. برخی افراد پس از بروز این اختلال احساس سوزش و یا درد در زبان می‌کنند که در این صورت داروهای موضعی کورتیزون می‌تواند کمک کننده باشد.

علت زبان جغرافیایی شناخته شده نیست ولی ممکن است ارتباطی میان آن و پسوریازیس وجود داشته باشد، البته افرادی که به پسوریازیس مبتلا نیستند نیز می‌توانند دچار زبان جغرافیایی شوند. این بیماری مسری نبوده و به مشکلات دیگر منجر نمی‌شود.

تومورها علت برخی از دردها در زبان

تومور نیز یکی دیگر از علت‌های زبان درد است. این وضعیت ممکن است به عنوان یک نقطه‌ی سفید یا قرمز در زبان ظاهر شود. علائم دیگر که ممکن است همراه با تومور در زبان ایجاد شوند شامل بیحسی، درد به هنگام بلعیدن و خونریزی می‌باشد.

تومورها می‌توانند خوش خیم یا سرطانی باشند. اگر کسی به وجود تومور در زبان خود مظنون باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کند.

عادات بهداشت دهان و دندان

زبان درد معمولا ناشی از عادات مراقبت از دهان است. با این حال، نگه داشتن دهان سالم و هر گونه تغییر در ظاهر زبان می‌تواند در درمان مشکلات مفید واقع شود.

مراقبت از دهان و دندان معمولا شامل موارد زیر می‌گردد:

زخم زبان

مسواک زدن حداقل دو بار در روز با خمیر دندان فلوراید

استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز

مراجعه به دندان‌پزشک حداقل هر 6 ماه یک بار

مسواک زدن زبان می‌تواند به جلوگیری از بوی بد کمک کند، اما این کار باید به آرامی صورت گیرد، در غیر این صورت منجر به تحریک زبان خواهد شد.

نگاهی اجمالی بر مقاله زخم زبان

گرچه در اغلب موارد درد زبان بدون هیچگونه درمانی برطرف خواهد شد، اما افراد نباید تغییرات در زبان را نادیده بگیرند. اشخاصی که دچار زخم زبان و درد غیرمنطقی می‌شوند نیز باید به پزشک مراجعه کرده و علت را جویا شوند. التهاب زبان و درد می‌تواند نشانه ای از یک وضعیت یا کمبود عاملی در بدن باشد که نیاز به درمان دارد.

Source: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا