میکروپیگمنتیشن و کاربرد آن در آرایش دائم

میکروپیگمنتیشن یعنی روش تزریق رنگدانه های متناسب و سازگار با رنگ پوست طبیعی فرد، به شکلی میلیمتری با ظاهری کاملا طبیعی که با دستگاههای امن و استاندارد پزشکی انجام می گیرد. تکنیک میکروپیگمنتیشن از زیرمجموعه های آرایش دائم بوده و با استفاده از دستگاه میکروپیگمنتیشن که دارای کارتریج یکبار مصرف است در شاخه پزشکی – زیبایی و در سالن های آرایشی مربوطه کاربرد وسیعی دارد.

میکروپیگمنتیشن

چگونگی انجام میکروپیگمنتیشن

در روش تخصصی میکروپیگمنتیشن، پیگمنتر (کاربر) پس از آماده سازی ناحیه مورد نظر و طراحی دقیق مدل انتخابی به وسیله مداد آرایشی، با استفاده از دستگاه میکروپیگمنتیشن و کارتریج یکبار مصرف اقدام به تزریق ماده رنگی که سازگار با پوست طبیعی انسان ساخته شده میکند. در این روش خطوط ریز و مشابه خطوط طبیعی صورت است و باید به شکلی علمی، اصولی و مطابق با استاندارد تعریف شده انجام گیرد. در این روش از کشیدن کادر و پر کردن میان آن به شکلی مصنوعی خبری نیست و به همین دلیل درد و خونریزی در آن بسیار کمتر از آرایش دائم با روش های قدیمی است. متقاضی پس از انجام میکروپیگمنتیشن می تواند به راحتی مشغول به فعالیت های روزانه شده و از درد و التهاب شیوه های قدیمی معاف است.

زمان استفاده میکروپیگمنتیشن

در زمانی که فرد خواهان آرایشی طبیعی است اما در صورت او نیاز به متعادل سازی چهره یا قرینه سازی احساس می شود باید از روش میکروپیگمنتیشن استفاده کرد. پر رنگ کردن خطوط و هاشور زدن های کرکی و… به این روش انجام می شود. حتی زمانی که در ناحیه ای از صورت یا بدن جای بخیه جراحی برجای مانده با این تکنیک می توان اسکارهای قدیمی را کاور کرد. در چنین حالتی پیگمنتر باید تسلط لازم و کافی به ترکیب رنگ داشته و با توجه به رنگ طبیعی پوست، رنگی مشابه آن را ساخته و جهت پوشش ناحیه بخیه شده مورد استفاده قرار دهد. یکی دیگر از مواردی که میکروپیگمنتیشن در آن کاربرد دارد پوشاندن لکه های ماه گرفتگی است. به این شیوه حتی می توان تتوهای قدیمی و بدرنگ با طرح های غیر استاندارد را تا حدود قابل قبولی پوشاند.

فراهم کردن مقدمات کار

میکروپیگمنتیشن

اولین قدم برای یک پیگمنتر، گذراندن دوره های تخصصی آموزش میکروپیگمنتیشن در مراکز فنی و حرفه ای است که در آن کلیه اصول آرایشی، بهداشتی و ایمنی را آموزش خواهد دید. بعد از گذراندن این دوره ها، شرط اصلی در تکنیک میکروپیگمنتیشن استفاده از دستگاه استاندارد میکروپیگمنتیشن است که دارای کارتریج یکبار مصرف بوده و وجود قطعه ممبران در این کارتریج اجازه بازگشت ترشحات را به دستگاه نداده و به این ترتیب هیچگونه خطری بابت احتمال انتقال بیماری وجود نخواهد داشت. پس از انجام کار، کارتریج استفاده شده را از دستگاه جدا کرده و دور می اندازیم. به یاد داشته باشید که همیشه از کارتریج اصل و استاندارد برای انجام کار استفاده کنید. در انتها دستگاه را با محلول ضد عفونی کننده تمیز کرده و آن را برای آماده شدن جهت استفاده بعدی در دستگاه استریل کننده قرار دهید.

مرور نکات مهم

تکنیک میکروپیگمنتیشن یعنی ایجاد خطوط بسیار نازک و گاه میلیمتری در لایه سطحی پوست، بنابراین به خاطر داشته باشید فشار دادن نوک کارتریج و هرگونه حرکتی که با شدت همراه باشد باعث تزریق عمقی در پوست شده و ممکن است نتیجه مطلوبی در بر نداشته باشد. حرکات دست باید ملایم و بدون فشار بوده و از ایجاد هرگونه زخمی در ناحیه مورد نظر پرهیز کنید. ایجاد خراش های بسیار سطحی و ظریف در حین انجام کار کفایت می کند. در حین انجام کار مرتب از سرم شستشو جهت تمیز کردن موضع استفاده نمایید. برای کاهش درد از بی حسی موضعی که در انواع پمادها، اسپری ها و یا قطره های بی حسی موجود است استفاده کنید و در صورت وجود احساس درد در متقاضی در حین انجام کار، بی حسی موضعی را تکرار کنید. پس از پایان کار از پماد ضد التهاب که در دوره های آموزشی مراکز فنی و حرفه ای معرفی می شوند استفاده نمایید.

بررسی سوابق بیماری در متقاضی

هر پیگمنتر باید بداند که در تکنیک میکروپیگمنتیشن به دلیل ایجاد خراش های سطحی، موارد بهداشتی و ایمنی تا چه اندازه با اهمیت است. بنابراین قبل از انجام کار، یک جلسه مشاوره با متقاضی در نظر بگیرید و طی این جلسه تمامی سوابق پزشکی او را از نظر وجود بیماری های خاص، بیماری های پوستی و انواع حساسیت ها، در او بررسی نمایید. در طی دوره های آموزشی به هر پیگمنتر یاد می دهند که در صورت اطلاع از وجود چنین مشکلاتی در متقاضی از انجام آرایش دائم پرهیز نمایید. همچنین در صورت باردار بودن متقاضی و یا شیردهی باید از انجام میکروپیگمنتیشن یا هرگونه آرایش دائم دیگری خودداری نمود.

مشاوره آرایشی

میکروپیگمنتیشن

پس از اطمینان از عدم وجود هرگونه مشکل و بیماری و حساسیتی در متقاضی، در رابطه با رنگ و مدل انتخابی او به صحبت بنشینید. هر پیگمنتر قبل از انجام کار باید به طور کامل در جریان خواسته متقاضی قرار بگیرد و در صورت مغایرت داشتن خواسته مشتری با اصول آرایشی، بهداشتی و ایمنی او را در جریان قرار داده و در جهت انتخاب صحیح و اصولی رنگ و مدل، به او کمک نماید. برای چنین منظوری لازم است فرم طبیعی چهره متقاضی توسط پیگمنتر مورد بررسی قرار گرفته و رنگ و نوع پوست او به طور دقیق شناسایی شود. سپس متناسب با رنگ و نوع پوست شخص، رنگ مورد نظر را انتخاب کرده و بهترین و متناسب ترین مدل را که معمولا از مدل طبیعی چهره شخص تبعیت می کند به او پیشنهاد کند. در طی این جلسه پیگمنتر و متقاضی باید طبق اصول استاندارد آرایشی، بهداشتی و ایمنی به هدفی مشترک دست یافته و ایده هایشان را یکی کنند. در ضمن پس از انجام میکروپیگمنتیشن، نکات مهم و ضروری جهت مراقبت و بهبود موضع را به متقاضی آموزش دهید و با مرور چندباره نکات، اطمینان حاصل کنید که متقاضی روش نگهداری و مراقبت از ناحیه مورد نظر را برای بهبود آن یاد گرفته باشد.

لوازم و ابزار آلات میکروپیگمنتیشن

جزء لاینفک لوازم کار، استفاده از دستگاه ایمن میکروپیگمنتیشن است که باید کارتریج مورد استفاده در آن از نوع استاندارد و یکبار مصرف بوده تا خطر احتمال انتقال بیماری در آن به صفر برسد. برای هر متقاضی کلیه لوازم و مواد باید به طور یکبار مصرف مورد استفاده قرار بگیرد. ماسک پزشکی، کاور مخصوص بدن، کلاه مخصوص، دستکش لاتکس، کارتریج استاندارد، سینی لوازم، ظرف حاوی سرم شستشو، پنبه بهداشتی، تشتک رنگ و… باید یکبار مصرف بوده و پس از استفاده دور انداخته شوند. در حین انجام کار پیگمنتر باید دستکش استریل لاتکس را پوشیده و در حین انجام کار از دست زدن به هر ناحیه ای غیر از موضع انجام کار و یا ابزار یکبار مصرف پرهیز نماید. در غیر این صورت باید دستکش را دور انداخته و از یک دستکش جدید استفاده کند. فراموش نکنید به دلیل تماس نزدیک پیگمنتر و متقاضی باید از ماسک مخصوص صورت استفاده نمایید.  

زمانبندی در تکنیک میکروپیگمنتیشن          

تکنیک میکروپیگمنتیشن به دلیل ایجاد خطوط ظریف و سطحی و پرهیز از دستکاری های غیر لازم نسبت به روش های دیگر آرایش دائم سرعت بیشتری دارد. در یک میکروپیگمنتیشن حرفه ای مدت زمان استاندارد برای هر ناحیه ای به تناسب وسعت می تواند بین 45 دقیقه تا 1:15 ساعت باشد. در مدت زمان قید شده پیگمنتر باید نهایت سرعت عمل را به خرج داده و از اتلاف وقت بیهوده پرهیز نماید. مگر زمانی که به دلیل وجود احساس درد در موضع میکروپیگمنتیشن، باید بی حسی را تجدید کرده و چند دقیقه ای مکث نماید.

سخن نهایی در مورد میکروپیگمنتیشن این است که با توجه به حساسیت موضوع در این شیوه و رعایت اصول استاندارد در آن یک پیگمنتر باید طبق موازین استاندارد بهداشتی و ایمنی عمل کرده و این نکته را به مسائلی همچون مد شدن مدل های مختلف ارجحیت دهد. آسان طب به شما توصیه می کند به خاطر داشته باشید که قبل از هر چیز حفظ سلامت متقاضی است که اهمیت آن از هر چیزی واجب تر است.

منبع: https://mag.asanteb.com 

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا