دکلره و بهترین روش های دکولوراسیون مو

در پروسه دکولوراسیون یا همان بلیچینگ موها از پودر دکلره و اکسیدان 12 درصد استفاده می شود که ترکیب این دو ماده با یکدیگر موجب واکنش شیمیایی قوی شده و در مجاورت موها می تواند باعث روشن شدن موها تا پایه 10 شود. روش های متعددی برای دکلره کردن موها وجود دارد که در این مقاله به تشریح این روش ها پرداخته و توجه شما را به توصیه هایی مفید درباره آن جلب می نماییم.

دکلره
bleaching

چگونگی انجام دکلره

محصولات دکلره یا روشن کننده های مو به صورت پودرهای آبی یا سفید، کرم، ژله و یا مایع وجود دارند که برای استفاده از آنها لازم است که با اکسیدان ترکیب نماییم. به تناسب ماده مورد نظر می توان درجه روشن شدن موها را تعیین نمود. مثلا پودرهای دکلره از قوی ترین روشن کننده های مو هستند که می توانند پایه موها را به 8 تا 10 برسانند و بقیه انواع مواد روشن کننده می توانند درجه روشن کنندگی متوسط یا ضعیف داشته باشند. میزان نسبت پودر با اکسیدان باید به صورتی باشد که مخلوط نهایی به شکل ماست سفت درآمده باشد. البته باید متذکر شویم که بلیچینگ موها یک روش تهاجمی و به شدت آسیب زا برای موهاست و توصیه می کنیم برای حفظ زیبایی مو به سراغ روش های ملایم تری برای تغییر رنگ موها بروید.  

تقسیم بندی موها در دکولوراسیون

معمولا تقسیم بندی موها در دکولوراسیون همانند تقسیم بندی موها در رنگ مو می باشد. سر را به پنج قسمت تقسیم کرده به طوری که جلوی سر از شکستگسی ابروها در رستنگاه مو تا تاج سر یک قسمت، و نواحی اطراف گوش شامل قسمت دوم و سوم می باشد. پشت سر نیز به دو قسمت تقسیم می شود. به یاد داشته باشید که دکلره کردن موها باید از قسمت پشت سر شروع شده و ماده دکلره توسط قلم رنگ مو با فاصله چند میلیمتری از ریشه روی ساقه موها مالیده شود. در صورت تماس مواد دکلره با پوست سر باید بلافاصله ناحیه را پاک نمایید چرا که موجب سوختگی پوست سر خواهد شد.

مراحل بلیچینگ و انتخاب صحیح رنگ ها

در پروسه روشن شدن موها از تیرگی به روشنی چندین مرحله وجود دارد که باید پایه روشنی مو، متناسب با پایه رنگ موی انتخابی باشد. مرحله اول تا چهارم بلیچینگ مو از قرمز، قرمز نارنجی، نارنجی قرمز، نارنجی شروع شده تا به رنگ نارنجی زرد در پایه 5 برسد. سپس رنگ مو تبدیل به زرد نارنجی و در نهایت زرد می رسد که پایه آن 7 است. مرحله بعدی که تقریبا تمامی رنگ های ژورنالی می توانند بر روی آن خود را همانگونه که هستند نشان دهند پایه 8 است که رنگ آن زرد  روشن است. سپس در پایه 9 تبدیل به زرد خیلی روشن شده و در پایه 10 به پلاتینه می رسد. به مرحله 1 تا چهار دکلره ضعیف، به مرحله 5 تا 7 دکلره متوسط و به مرحله 8 تا 10 دکلره قوی می گویند. آسان طب به شما توصیه می کند برای حفظ سلامت و زیبایی موهای خود تا حد ممکن از انجام دکولوراسیون قوی خودداری نمایید.

رنگ انتخابی مناسب برای انواع دکلره

دکلره

در بلیچینگ ضعیف رنگ انتخابی ما می تواند شامل: قهوه ای، بلوطی، مسی، آکاژو، فندقی تیره، قهوه ای صدفی و مانند آنها باشد. در بلیچینگ متوسط می توان از رنگهایی همانند بلوند تیره، قهوه ای و بلوند تیره، خاکستری، بلوند مرواریدی و… استفاده کرد. در نهایت در بلیچینگ قوی می توان از انواع رنگهای فانتزی با پایه خیلی روشن مانند بلوند خاکستری، بلوند زیتونی، بلوند کنفی، یخی، مرواریدی و… استفاده نمود.

روش دکلره کامل

در دکلره کامل از پشت سر شروع کرده و لایه لایه موها را به مواد دکلره آغشته می کنیم. دقت کنید که مواد بلیچینگ در قسمت ریشه ها و پوست سر مالیده نشوند. حداقل فاصله نیم سانت از پوست سر باید وجود داشته باشد. پس از اتمام پشت سر به سراغ جلوی سر رفته و به ترتیبی که در پشت سر انجام دادیم دکولوراسیون را در قسمت جلوی سر نیز انجام می دهیم. باید حداقل نیم ساعت مکث نماییم تا مواد روشن کننده تاثیر خود را بر روی موها بگذارد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان در عمل دکولوراسیون موها از حرارت سشوار در جهت تسریع کار استفاده نکنید چرا که موجب سوختگی موها خواهد شد. در طی مدت زمان مکث باید موها مدام چک شوند و مراقب بود تا دچار سوختگی و آسیب نشوند. پس از اتمام مدت زمان مذکور و در صورت رسیدن موها به پایه مورد نظر، مواد را از روی موها شسته و رنساژ نمایید.

دکولوراسیون به روش فویل

معمولا از روش فویل برای دکولوراسیون موها در زمانی استفاده می شود که بخواهیم موها را به صورت منظم مش کنیم. به همین منظور در ابتدای امر موها را تقسیم بندی کرده و لایه های مورد نظر را داخل فویلی به اندازه طول موها قرار داده و مواد دکلره را درون فویل به موها می زنیم. به یاد داشته باشید که در روش فویل هرگز نباید از پودرهای آبی که از نوع بسیار قوی محسوب می شوند استفاده کرد. دقت نمایید که تمام قسمت های مو به مواد آغشته شود در غیر اینصورت پایه رنگ موها در تمامی نواحی یکسان نبوده و نتیجه را خراب خواهد کرد. در مورد مرز موها با فویل نیز باید دقت کنید که مواد کافی در این قسمت ها قرار گرفته باشد چرا که بعدا مجبور به لکه گیری خواهید شد. دقت کنید که مواد دکلره از داخل فویل بر روی پوست سر سرازیر نشود. برای این منظور بهتر است که هر لایه فویل در محل پوست سر با تکه ای پنبه در جای خود فیکس شود و این پنبه از پوست سر در برابر مواد محافظت خواهد کرد.

دکولوراسیون به روش کلاهی

دکلره

در روش کلاهی بلیچینگ، موها به وسیله کلاه مش پوشانده شده و رشته های باریک مو را از روزنه های کلاه بیرون می آوریم. در این روش به دلیل اینکه موها در هوای آزاد هستند می توان از پودر دکلره آبی برای روشن کردن موها استفاده نمود. سپس موها را به روش معمول دکلره کرده و پس از شستشو رنساژ می کنیم.

نکات مهم در دکلره

  • به هیچ عنوان نباید بر روی موهایی که قبلا دکلره و روشن شده اند از دکلره مجدد استفاده کرد چرا که موجب سوختگی موها خواهد شد.
  • مواد دکلره نباید به هیچ عنوان با پوست سر یا به طور کلی با پوست هر نقطه ای از بدن تماس داشته باشد.
  • تست حساسیت به پودر دکولوراسیون باید 12 تا 24 ساعت قبل انجام شده باشد.
  • در زمان حاملگی و یا پریود انجام دکلره مجاز نمی باشد.
  • در پروسه بلیچینگ نباید موها تمیز و شامپو شده باشند بلکه وجود لایه ای چربی طبیعی پوست سر جهت حصول نتیجه بهتر کمک می نماید.
  • در صورت ضعیف و شکننده بودن موها از دکولوراسیون پرهیز نمایید.

سخن نهایی

در پروسه روشن کردن موها با استفاده از پودر دکلره به موها آسیب وارد شده و ممکن است منجر به شکنندگی موها و در نهایت ریزش مو شود. به همین دلیل تا حد ممکن از دکولوراسیون موها پرهیز کرده و برای مراقبت و زیبایی موهای خود به سراغ روش های ملایم تر مانند هایلایت مو و امثال آن بروید و از انواع گیاهی فرم دهنده مو استفاده نمایید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35