Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
انواع خنده و تاثیرات روان‌شناختی آن در سلامتی – مجله آسان طب

انواع خنده و تاثیرات روان‌شناختی آن در سلامتی

انواع خنده یک درمان تکمیلی یا یک درمان مکمل در کنار درمان های پزشکی رایجی است که بر روی بیماران مختلف انجام می شود و برخلاف تصور عموم که اطلاعات دقیقی از سیستم عملکرد این درمان تکمیلی که در میان دانشمندان به طوفان مغزی تشبیه شده است ندارند می تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری ها داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا تاثیر خنده و خنده درمانی را بر عملکرد اندامهای درونی بدن تشریح کرده و به نمونه هایی از مراحل آن بپردازیم.

انواع خنده

انواع خنده تسکین دهنده و درمان بیماری ها

خنده درمانی یک تکنیک علمی، جالب و البته موثر برای پیشگیری یا درمان مکمل بیماری هاست و پژوهشگران بر این عقیده اند که انواع خنده می تواند در درمان انواع بیماریهای مزمن و بیماریهایی همچون افسردگی، سرطان، دیابت ، کم کاری یا پرکاری تیروئید، بیماریهای قلبی و… تاثیر بسزایی داشته و همچنین می تواند از بروز بیماریهایی مانند بیماریهای تنفسی، سکته های قلبی و مغزی، تنگی رگهای قلب، افسردگی و… پیشگیری نماید. به عقیده دانشمندان مغز انسان (که سیستم مرکزی عصبی از آن نشات گرفته) و در نتیجه بدن او، فرق بین خنده واقعی و خنده مصنوعی را تشخیص نداده و در مقابل هر یک از این دو حالت، واکنشی یکسان از خود نشان می دهد. یعنی افزایش سطح ترشح هورمون اندورفین که باعث سرخوشی، کاهش درد، شادی و… می شود. به همین دلیل فشار تنش ها و استرس های روانی کاهش یافته و می تواند باعث تمرکز و یا حتی افزایش قابلیت یادگیری در انسان شود. خنده درمانی با استفاده از این اصل می تواند به شبیه سازی چنین حالتی (یعنی حالت شادی) در انسان پرداخته و به این وسیله باعث ریلکسی و افزایش امید به زندگی شده و تمرکز حاصل از آن باعث بهبود و تسریع روند درمان بیماری ها در بدن انسان شود. برای کاربرد تکنیک خنده درمانی حتما لازم نیست که دچار انواع بیماریها باشیم بلکه استفاده از این تکنیک در زندگی روزمره انسان که پر از انواع استرس هاست می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و  باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ما شود. برای آشنایی بیشتر با انواع خنده و خنده درمانی، آسان طب از شما دعوت می کند ادامه این مقاله را مطالعه فرمائید.    

پدیده ای با عنوان خنده حقیقی

قبل از صحبت کردن درباره انواع خنده و خنده درمانی باید بدانیم که در هنگام خندیدن چه اتفاقی در مغز انسان می افتد که انسان در برابر موضوعی شروع به خندیدن می نماید. خندیدن یکی از رفتارهای طبیعی انسان در مواقع شادی است، این نوع از خنده در سطحی ترین لایه از ” انواع خنده ” قرار گرفته و می تواند به هر دلیلی بروز نماید. یعنی آدمی در زمان شاد بودن ممکن است به کوچک ترین دلایلی شروع به خندیدن یا حداقل لبخند زدن کند، اما در اینجا می خواهیم دلایل به خنده افتادن ( خنده واقعی و از ته دل ) انسان را در حالت حقیقی بررسی نمائیم. برای بررسی این پدیده باید بگوئیم که این امکان وجود دارد هر پدیده ای که با شرطی شدگی انسان مغایرت داشته باشد می تواند انسان را به خنده وادار کند. این نوع از خنده دارای چنان قدرتی است که می تواند مرزهای کوچک تفکر را که ورودی هایی روشن و تعریف شده دارد شکسته و ادراک انسان را به سطحی بالاتر از ادراک فعلی او ببرد. خنده حقیقی در واقع واکنشی در برابر حیرت، تحسین و وحشت زدگی ناشی از درک تفاوت این دو سطح است. این نوع از خنده معمولا در برابر موضوعات تحسین برانگیز طبیعت و همچنین رفتارهای معنی دار کودکان یا حیوانات و یا تغییرات جسمی یا روحی افراد اتفاق می افتد.

خنده واقعی چیست؟

انواع خنده

خنده واقعی از زیر مجموعه های خنده حقیقی است اما تفاوت هایی در این میان وجود دارد، تفاوت اساسی آن در این است که در خنده واقعی تجربه متفاوت ادراک به این شکل اتفاق می افتد که مغایرت، تشابه یا تطابق معنی دار موضوع پیش رو با مدل تفکر بیننده، تخیل شخص را وادار به دخالت کرده و شروع به تصویرسازی می نماید. از طرفی می تواند با دخالت حافظه همراه شود و به این ترتیب تداعی کننده یک مشابهت در خاطرات فرد شود. خنده واقعی معمولا در هنگام مشاهده هنر آثار کمدی، شنیدن جوک های رایج، دیدن تصاویر متناقض و… اتفاق می افتد.

درباره خنده مصنوعی

خنده مصنوعی در واقع کپی کردن خنده واقعی است و فاقد تجربه شادی یا تصویرسازی فکری می باشد و دارای کیفیتی بسیار پایین تر از آن است. این نوع از خنده در طی روز بارها برای افراد اتفاق می افتد. خنده های عصبی، خنده های پارادوکس، خنده های اجباری و… از زیر مجموعه های این نوع از خنده می باشد. در این حالت می توان گفت دلیل خندیدن انسان نوعی اجبار بوده و موضوعات این اجبار بنا به موقعیت، متفاوت می باشد و این همان چیزی است که در تکنیک خنده درمانی از آن استفاده شده و به وسیله اصل عدم تشخیص بدن درباره خنده واقعی و مصنوعی، اقدام به ایجاد شبیه سازی فیزیکی خنده می کند تا با استفاده از مجموعه درمانگر ” هورمون اندورفین، اکسیژن رسانی عمیق و کاهش ضربان قلب” بتواند فضایی جهت تمرکز و آسایش و یا حتی کاهش درد ایجاد نماید تا بدن توانایی ترمیم خود و یا پذیرش درمان را پیدا کند.

در هنگام خنده درمانی چه اتفاقی برای بدن می افتد

در هنگام خنده درمانی و یا اصولا در هنگام انواع خنده ، بدن انسان دستخوش وقایع شگفت انگیزی می شود، خنده در انسان با انقباضات شدید دیافراگم همراه بوده و در همین حالت ریه ها از هوا تخلیه می شود همچنین با ارتعاشات مدام تارهای صوتی صدایی تکرارشونده از دهان انسان شنیده خواهد شد که در هر انسانی منحصر به فرد می باشد و اگر این حالت ادامه پیدا کند ریه های انسان تا “دم” بعدی فاقد تجمع هوا شده و برای اکسیژن گیری مجدد مجبور به انبساط دیافراگم می شود و خود را برای موج جدید انقباضات دیافراگم آماده می سازد. در این پروسه اندام های دیگر بدن نیز مانند عضلات شکم، اندام های تنفسی، صورت، پاها و کمر نیز شریک و سهیم می باشند، این اندام ها در انواع خنده در واقع به ورزشی آرام اما موثر و مفید برای بدن مشغول می شوند. در هنگام حملات خنده ضربان قلب و البته فشار خون انسان افزایش یافته و در حدود 3 الی 5 دقیقه در همین حالت باقی می ماند و سپس به پایین تر از حالت معمولی کاهش می یابد، این در حالی است که ترشح سطح هورمون اندورفین افزایش یافته و موجب دفع استرس و در نتیجه ریلکسی و سرخوشی و آرامش می شود.

انواع خنده و تاثیرات مهم آن بر بدن

انواع خنده

  • انواع خنده باعث کاهش درد و افزایش شادی و امید می شود.
  • خنده و خنده درمانی باعث کاهش ضربان قلب می شود.
  • خنده و بالاخص خنده درمانی نوعی مکانیسم دفاعی بدن برای کاهش و یا کنار آمدن با انواع استرس می باشد.
  • در انواع خنده 17 عضله در صورت و گردن به فعالیت مشغولند و این در حالیست که برای انجام عمل اخم در صورت، به فعالیت 40 عضله مختلف نیاز است.
  • انواع خنده را به دلیل صرف انرژی و کالری در بدن به ” دویدن در حالت نشسته ” لقب داده اند.
  • در انواع خنده صرف یک ساعت جهت خندیدن می تواند بین 100 تا 120 کالری انرژی بسوزاند.
  • در خنده درمانی سیستم اکسیژن رسانی به بدن عمیق تر و بیشتر خواهد بود.
  • در انواع خنده سطح ترشح هورمون استرس (اپی نفرین) که باعث افزایش فشار خون، افزایش پلاکت های خون و سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود کاهش پیدا می کند.    
  • انواع خنده باعث افزایش ترشح ایمونوگلوبین و در نتیجه بهبود وضعیت جذب مواد مورد نیاز بدن در پروسه هضم خواهد شد.
  • خنده درمانی باعث بهبود عملکرد رگ های خونی و همچنین فعالیت های معمولی داخل بدن می شود.
  • انواع خنده باعث کاهش استرس و افزایش سیستم دفاعی بدن می شود.
  • خندیدن می تواند در صورت مداومت به کاهش وزنی بین 1 الی 21 کیلو در ماه منجر شود.
  • انواع خنده به کاهش فشار خون کمک می نماید.
  • خنده درمانی در سالمندان جهت افزایش میل و امید به زندگی می تواند به شکل بسیار موثری عمل نماید.
  • خنده و خنده درمانی به وسیله افزایش اکسیژن رسانی به مغز می تواند باعث تمرکز و تقویت قابلیت یادگیری در انسان شود.
  • انواع خنده به دلیل برگزاری همایش های تکرار شونده گروهی می تواند در درمان افسردگی کمک شایانی نماید.

باشگاه های خنده درمانی

در باشگاه های خنده درمانی که به صورت همایش های مداوم و منظم گروهی برگزار می شود، از اعضا گروه می خواهند که همگی و همزمان با صدای بلند بخندند. در واقع در پروسه خنده درمانی، افراد تشویق به انواع خنده می شوند و از آنجا که خنده نیز مانند خمیازه یک پدیده مسری است پس از شروع خندیدن می تواند موجب بیشتر و بیشتر خندیدن و حتی رسیدن به مرحله خنده عمیق یا قهقهه شود که تاثیرات این نوع از خنده به مراتب بیشتر و بهتر از خنده هایی با عنوان خندیدن متناقض (زمانی که شاد نیستیم اما می خندیم) یا پارادوکس است، تکنیک خنده درمانی دارای مراحلی است که قدم به قدم افراد را برای رسیدن به حالت خنده عمیق آماده می سازد. آسان طب به شما توصیه می کند جهت اطلاع از مراحل خنده درمانی ادامه این مقاله را به دقت مطالعه فرمائید.

نرمش ریتمیک بدنی

انواع خنده

در مرحله اول با نرمشی تکرار شونده که باعث تمرکز حواس می شود به آماده سازی افراد پرداخته می شود، این نرمش می تواند به صورت کف زدن های پی در پی و ریتمیک باشد که تا حدودی می تواند نقاط حساس بدن را مانند نقاط مربوط به طب سنتی فعال سازد.

تمرینات تنفسی عمیق

در این مرحله با استفاده از تکنیک تنفس عمیق، نقطه تمرکز عمیق تر شده و گارد استرسی بدن که طبق روال عادت گونه ای، جزئی از استایل بدن شده ضعیف تر می شود. در نتیجه درون افراد نسبت به پذیرش وقایع در پیرامون پذیراتر خواهد بود.

ورود به مرحله خندیدن بدون دلیل

در این مرحله پس از طی 2 مرحله قبلی، بدن و درون انسان آمادگی ورود به خنده ای بی دلیل و سطحی را داراست. تمامی افراد گروه به یکباره و همزمان با یکدیگر شروع به خندیدن می نمایند. این مرحله در واقع دریچه ایست برای ورود احتمالی به خنده عمیق که از شفا بخش ترین انواع خنده است. اگر به اندازه کافی در این مرحله پیش رویم و به صورت لحظه به لحظه موفق به ساکت کردن افکار شویم در نهایت می توان امیدوار بود که موج جدیدی از خنده آغاز خواهد شد که با عنوان قهقهه معروف است.

سخن پایانی

حال که مرور کاملی داشتیم به فواید خنده درمانی و با انواع خنده آشنا شدیم، بد نیست بدانید که اولین یکشنبه ماه می در تقویم میلادی که مصادف با سیزدهم اردیبهشت در تقویم شمسی است به نام روز جهانی خنده ثبت شده است. از طرفی با الگو برداری از کودکان که طبق تحقیقات به طور روزانه در حدود 300 بار می خندند و بزرگسالان با اختلافی فاحش در حدود 17 بار در روز، بیاییم لطفی به خود کرده و طبق یک برنامه ریزی و مراسم تکرار شونده برای خود، یک پروژه خنده درمانی شخصی راه بیندازیم.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫4/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35