طوطی برزیلی سبز رنگ رام تر از سایر طوطی های دنیا

طوطی برزیلی (Agapornis roseicollis) طوطی کوچکی با بدن سبز و کله‌ ای نارنجی از راسته طوطی‌ سانان،خانواده طوطی ها و سرده مرغ عشق ها می باشد. در ادامه بیشتر با این نوع طوطی و انواع آن آشنا می شوید.

طوطی برزیلی

آشنایی با طوطی برزیلی

طوطی برزیلی را بسیاری از افراد به عنوان پرنده خانگی نگه داری می‌ کنند و رام کردن آن نسبت به سایر مرغ‌ های عشق آسان می باشد . هوش این نوع طوطی به سطح پرنده بزرگ‌ تری همانند طوطی دم‌ بلند آمریکای جنوبی و طوطی مکو(macaw)  می‌ رسد. طوطی برزیلیAgapornis roseicollis) ) طوطی کوچکی با بدنی سبز و کله‌ ای نارنجی، از راسته طوطی‌ سانان (Psittaciformes)، خانواده طوطی ها (Psittacidae) و از جنس مرغ عشق ها  (Agapornis) می باشد.

طوطی برزیلی تنها به صاحبش که از او نگه داری می کند خو می‌ گیرد؛ به خصوص زمانی که با دست به او غذا داده شود. طوطی برزیلی در تقلید صدا بسیار ضعیف می باشد و البته سر و صدای بسیار زیاد ، اما قابل تحملی دارد. دمای مناسب برای نگهداری از طوطی برزیلی بین 21 الی 29 درجه سانتی گراد می باشد و دمای مطلوب نگهداری از آن 26 سانتی گراد است.

برخلاف نامش ، این پرنده بومی صحرای نامیبیا در جنوب غربی آفریقا می باشد. اخیرا این طوطی‌ ها جمعیت چشمگیری در منطقه کلانشهری فینیکس، مرکز ایالت آریزونای آمریکا تشکیل داده‌ اند. آب‌ و هوای آریزونا نیز بیابانی می باشد و به صحرای نامیبیا شبیه است. طوطی برزیلی در زبان فارسی نام‌ های مختلفی دارد و برخی افراد به آن «طوطی کوتوله» و برخی دیگر به آن «طوطی عشق» و «لاو برد» می‌ گویند.

نام انگلیسی این پرنده “Lovebird” و نام علمی این پرنده آگاپورنیس “Agapornis” می باشد که از دو کلمه لاتینی آگاپین“agapein” به معنی عشق و اورنیس “ornis” به معنی پرنده تشکیل شده ‌است.

عمر طوطی برزیلی

طول عمر طوطی برزیلی حدود 15 الی 20 سال می باشد ( در برخی موارد تا 30 سال ) . دشواری تعیین سن پرنده باعث شده ‌است که طول عمر پرندگان وارداتی از خارج را نتوان مشخص کرد. البته این مسئله در مورد افرادی که طوطی خود را از پرورش دهندگان ایرانی تهیه می‌کنند صادق نمی باشد، زیرا معمولاً این پرورش دهندگان جوجه‌ های خود را پس از استقلال از والدین به بازار ارائه می‌ دهند و سن این نوع جوجه‌ ها معمولاً کم است و تعیین سن آن‌ ها به راحتی امکان پذیر می باشد. با این وجود بهتر است تولید کنندگان این نوع طوطی بر روی پای جوجه حلقه‌ ای فلزی قرار داده و تاریخ تولد پرنده را روی آن حک کنند که در این صورت می‌توان از سن پرنده اطلاع دقیقی به دست آورد و با این کار اعتماد خریدار جلب خواهد شد.

طوطی برزیلی

همچنین ببینید : طوطی برزیلی سالم ، خصوصیات و تولید مثل آنها

مشخصات ظاهری طوطی برزیلی

طوطی های برزیلی پرنده‌ هایی کوچک هستند که اندازه آن ها بین 13 الی 17 سانتی متر و وزن آن ها بین 40 الی 60 گرم است. این نوع طوطی کوچک ترین نوع طوطی در جهان است و از مشخصات آن ضخامت بدن، کوتاهی دم، تیزی و بزرگی نسبی منقار است. در طبیعت این پرنده به رنگ سبز مشاهده می شود، اما گونه های اهلی آن رنگ‌ های بسیار متنوعی دارند.

برخی از گونه‌ های طوطی برزیلی در اطراف چشم خود یک حلقه سفید دارند و برخی فاقد این حلقه هستند. چهار گونه از این پرنده وجود دارند که حلقه‌ ای سفید رنگ در اطراف چشم خود دارند که این چهار گونه عبارتند از: 

  • طوطی های برزیلی فیشر
  • طوطی های برزیلی سیاه گونه
  • طوطی های برزیلی نقابدار
  • طوطی های برزیلی لیلیان

پنج گونه باقی مانده طوطی برزیلی که فاقد حلقه مذکور می‌ باشند عبارتند از: 

  • طوطی های برزیلی ماداگاسکار
  • طوطی های برزیل صورت قرمز
  • طوطی های برزیلی صورت هلویی
  • طوطی های برزیلی آبسینیان
  • طوطی های برزیلی سوین درین

طوطی برزیلی

همراهان مجله ی آسان طب ؛ زادگاه اصلی این پرنده قاره آفریقا می باشد و از آن جا به سایر نقاط جهان ارسال می گردد. طوطی برزیلی جزو پرندگان زینتی محبوب خانواده‌ ها است و اروپاییان به آن مرغ عشق می‌گویند و این تسمیه به علت این است که این پرنده به صورت جفت نگهداری می شود و تمامی وقت خود را در کنار یکدیگر می گذراند و رابطه‌ ای بسیار صمیمی بین نر و ماده وجود دارد و یک جفت معمولاً تا آخر عمر با یکدیگر زندگی می کنند و طوطی نر و ماده برای ساعت‌های طولانی کنار یکدیگر می نشینند و بال‌ های یکدیگر را تمیز و آراسته می‌ کنند.

 

 

منبع :  https://mag.asanteb.com

‫5/5 ‏‫(2 نظر)‬

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا