Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
گیاهخواران و بررسی شیوه‌های گیاه‌خواری – مجله آسان طب

گیاهخواران و بررسی شیوه‌های گیاه‌خواری

طبقه‌بندی گیاهخواران! دیگر کلمه گیاهخواری عجیب نیست، تقریبا هر روز می‌شنویم حتی بیلبوردهایی نصب می‌شود که تا جایی که می‌شود برای دوری از بیماری های قلبی و … گیاه مصرف نمائید. تقریبا هر محصولی می‌خواهد بگوید سالم است بک پسوند گیاه به دنبال خودش دارد. کرم‌ها و محصولات آرایشی تا روغن‌ها و رستوران‌های گیاهی، اما تغذیه مستقیم گیاهی و گیاهخواری خودش به چند دسته عمده تقسیم می‌شود، این دسته بندی‌ها به هر دلیلی می‌تواند باشد اما مهم این است که اکنون و در حال حاضر وجود دارد. پس بیایم بدانیم دسته‌بندی گیاهخواری و گیاهخواران شامل چه مواردی هستند.

Vegetarians

وگان‌ها ( VEGAN ) بزرگترین بخش در طبقه‌بندی گیاهخواران

این بخش بزرگترین و مهمترین بخش گیاهخواران ایران و جهان را تشکیل می دهد و همچنین به دلایل مختلفی از هر گونه مصرف مواد غذایی حیوانی و یا محصولات خوراکی که ترکیبی از عناصر حیوانی در آن وجود دارد پرهیز می کنند. وگان ها بر اساس اندیشه خود از محصولات پوشاک، کیف، کفش و هر آنچه در آن از وجود حیوانی استفاده شده نیز پرهیز دارند. اندیشه این دسته از گیاهخواران احترام به حیات حیوانات و محافظت از محیط زیست می‌باشد. این گروه با تقسیم بندی های متفاوت و دسته بندی های زیادی ترویج دهنده صلح سبز هستند که بر اساس این اندیشه همه مردمان را دعوت می نماید که به طبیعت و روند طبیعی آن احترام بگذارند و کمپین های مختلفی را بر علیه سوء استفاده از حیوانات و شرایط آزمایشگاهی آنها و حتی تست داروهای پزشکی و یا مواد آرایش بر روی حیوانات، بر پا کرده اند. غذای این دسته، از گیاهان می‌باشد و از محصولات لبنی، شیر، تخم مرغ، عسل و … استفاده نمی‌کنند، وگان ها منعی برای پختن گیاه برای مصرف ندارند و از دسته بندی‌های پختنی مانند کباب کردن، سرخ کردن، بخارپز و … استفاده می‌کنند.

خام گیاهخواران ( RAW VEGAN )

دسته از گیاه خواران که علاوه بر اندیشه وگان ها و پیروی از نگاه صلح مدار و تعامل مدار با طبیعت به هیچ وجه از گرمای آتش برای پخت و پز استفاده نمی کنند. این گروه بر این اعتقاد هستند که محصولات گیاهی به اندازه کفایت به بلوغ رسیده اند که چیده شده و بر سر سفره غذایی آمده اند. مثلا یک گوجه با استفاده از گرمای خورشید به اندازه کافی بلوغ یافتگی دارد و نیازی نیست که با استفاده از حرارت مصنوعی تغییری در آن ایجاد کرد. به همین دلیل این گروه در شرایط استثنایی تنها گرما دادن مصنوعی به محصولی گیاهی را زیر 60 درجه قبول دارند و از این دما گاها برای درست کردن دمنوش های گیاهی استفاده می کنند.

تنها محصول تولید شده حیوانی که مصرف می‌کنند عسل است که آن هم اختیاری است و هستند کسانی که عسل هم مصرف نمی کنند. برنامه غذایی این گروه از گیاهخواران، بر اساس تنوع فصلی و ایده آنچه طبیعت می دهد برنامه ریزی می شود. خام گیاهخواران با استفاده از روش جوانه انداختن حبوبات از نخود، لوبیا، ماش، عدس، گندم و … به شکل زنده و جوانه زده شده در غالب غذایی خود استفاده می کنند و در کل این گروه معتقد به زنده خواری طبیعی هستند و عقیده دارند که غذا باید کاملا طبیعی باشد، بدن انسان گیاهخوار است و گرما دادن هر گیاهی آن را به یک تفاله خوشمزه تبدیل می‌کند (در مطلب گرما و اثرات آن بر غذا به دلایل این مطلب اشاره می شود).

گیاهخواران

میوه‌خواران ( FRUGANISM ) 

دسته ای از مشتقات گیاهخواران و خام گیاهخواران هستند و آنها معتقدند که به هیچ وجه نباید مقطع ( قطع کننده ) نسل حیات یک گیاه شد به همین دلیل همیشه از محصول یک گیاه زنده مانند میوه‌ها استفاده می‌کنند. این گروه به هیچ وجه از بخشی از گیاه که باعث مرگ آن می شود استفاده نمی کنند. اما در بعضی موارد از گرما برای پختن محصول غذایی‌شان استفاده می کنند، در طبقه بندی گیاهخواران این گروه معروف به میوه خواران هستند.

مختصری در رابطه با گیاهخواری و طبقه‌بندی گیاهخواران

دسته‌بندی‌های دیگری نیز وجود دارد که شامل کسانی می‌شود که لبنیات هم مصرف می‌کنند و یا گوشت سفید در برنامه غذایی‌شان وجود دارد و… اما به عقیده آسان طب این 3 دسته اشاره شده مهمترین بخش بندی گیاه‌خواران هستند که به تفضیل در رابطه با آنها صحبت خواهد شد اما چند نکته در این بین وجود دارد که باید به آن اشاره می‌شود:

♦ باید بدانیم که گیاهخواری، شامل وگان‌ها و خام گیاهخواران و میوه‌خوارن یک شیوه تغذیه است. این نکته‌ای بسیار مهم بوده گیاه خواری شیوه است نه رژیم غذایی . اما یک گوشت خوار یا پخته خوار می تواند مدتی رژیم گیاهخواری بگیرد اما در کل گیاهخواری در هر شکلش یک شیوه تغذیه است.

♦ همانگونه که برنج یک غذا به حساب می‌آید گوجه، ریحان، فلفل دلمه هم یک غذاست، وقتی به گیاه‌خواری می گویید مثلا ناهار چه می خوری می‌گوید سالاد گوجه و کرفس، شوکه می شوید و دوباره از او می پرسید خوب غذا چه می خورید!؟ و او می گوید که کرفس یک غذاست… و شما کمی گیج می شوید. بدانیم کرفس هم یک غذاست، تعریف عرفی ما غذا را فقط قرمه سبزی یا کباب و کله پاچه می داند به همین دلیل ترک آن برایمان سخت است. 

♦ در شیوه تغذیه طبیعی گیاهی به هیچ وجه چیزی به عنوان 3 وعده نهار، شام و یا صبحانه مانند عرف وجود ندارد. سیستم تغذیه بدنی گیاه خواران بر اساس نیاز و ساعت بدنی تنظیم است. در ساعت بدنی شما از 5 صبح تا 8 شب مجاز به مصرف هستید، این دوستان به هیچ وجه معده خود را با یک دیس برنج و خورش پر نمی کنند به همین دلیل در برنامه ریزی منظمی که در خود کشف کرده اند ترکیب مناسبی از غلات، میوه جات، انواع سالادها، اسموتی ها و … را میل می نمایند.

گیاهخواران

♦ آب مورد نیاز بدن گیاهخواران در همه نوع طبقه‌بندی گیاهخواری معمولا از میوه جات و سبزیجات تامین می شود. برای مثال هندوانه 95 درصد آب است!

♦ تنوع بالای محصولات گیاهی طبیعی از سویا تا انواع دانه‌های خوراکی آنقدر بالاست که اگر بخواهید می توانید هر روز برنامه غذایی جداگانه‌ای برای خود بچینید.

♦ هیچ گاه هیچ شیوه تغذیه‌ای را بدون آگاهی قبلی یا علمی شروع نکنید، چرا که آتش تند خیلی زود فروکش خواهد کرد.

آسان طب با برنامه‌ریزی خود برای طبقه‌بندی گیاهخواران انواع شیوه های رژیمی گیاهخواری را با شما همراهی خواهد کرد، این دوره‌های رژیمی مانند ورکشاپی است که به شما کمک خواهد کرد شیوه را درست تجربه کنید.

سلامتی در بند چهارم خود منوط به تغذیه است، اصل اول تغذیه آرامش روان و هماهنگی عناصر درونی بواسطه زندگی صحیح روانی است. هستند کسانی که سال ها گیاه‌خواری می کنند اما همچنان بیمارند و هستند پدر بزرگ و مادربزرگانی که در دل طبیعت فقط محصول حیوانی خوردند و سال ها سالم زیسته اند. پس به یاد داشته باشیم غذا بخشی است که می توانیم انتخاب کنیم اما هوا، آب و اعصاب و روان همگی مقدم بر خوراک عرفی ما است.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35