آرتریت روماتوئید (رماتیسم) چگونه بوجود می‌آید

بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری مفاصل با علت ژنتیک است. در خون افراد مستعد بیماری آنتی ژن لکوسیتی وجود دارد که باعث تجمع سلول‌های ایمنی در بافت سینوویوم یا همان بافت مفصل است. در این بیماری دستگاه ایمنی بافت مفصلی را بیگانه فرض و به آن حمله می‌کند. آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی و مزمن است، سوال اینجاست که این بیماری چگونه ایجاد می‌شود؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا با علل و عوارض آرتریت روماتوئید بیشتر آشنا شویم.

بیماری آرتریت

چگونگی ایجاد بیماری آرتریت روماتوئید (رماتیسم)

تجمع سلول های ایمنی در بافت مفصلی ورود سلول های T و B و مونوسیدها را به فضای مفصلی تسهیل و تشویق می کند وجود چند نوع سلول التهابی موجب تولید و ترشح مدیاتورهای التهابی و این خود باعث تکثیر سلول های بافت غضروفی بیش از حد طبیعی می شود. تورم مفاصل، فعالیت استوکلاست ها که مفصل را می خورند و کندروسیت ها که مفصل سازی می کنند حاصل این فعالیت های ایمنی است که سرانجام موجب خوردگی غضروف و استخوان زیر آن می شود و علائم بیماری بیشتر می شود.

بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن، التهابی، سیستمیک و خود ایمنی بوده که به عنوان اولین هدف خود مفاصل را درگیر می کند. اگر به درستی مهار و درمان نشود باعث ناتوانی های مختلف و حتی مرگ زودرس می شود. شناخت بیشتری که در ده سال گذشته از پاتوفیزیولوژی بیماری آرتریت روماتوئید به دست آمده باعث بروز تغییرات اساسی در روند این بیماری شده است.

بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمن

بیماری آرتریت

 این بیماری با منشا و علت ژنتیکی مفاصل بیمار را در دراز مدت درگیر می کند و در همان مفاصل به همراه عضلات، غشای پوشاننده آنها و غضروف ها متاثر می شود و گاه حتی چشم و رگ های خونی نیز درگیر این بیماری می شوند، که علت آن تجمع بافت ایمنی در سلول های مفصلی است؛ در فرایند بیماری دستگاه ایمنی بدن بافت مفصلی را بیگانه فرض، و به آن حمله می کند. در پی این روند خوردگی غضروف ها و استخوان های زیر آن ها آغاز و علائم بیماری بیشتر می شود و ضایعات برگشت ناپذیری پدید می آورد. 

این بیماری از نوع بیماری های سیستم ایمنی است، در بیماری های خود ایمنی عاملی که ما آن را آنتی ژن می نامیم، شروع کننده بیماری است و به عنوان یک فاکتور، اصلی ترین عامل بروز بیماری است. عامل آنتی ژنی خیلی چیزها ممکن است باشد می‌تواند عوامل میکروبی، استرس ها، هیجانات، ویروس های مختلف و … باشند.

عوامل خطر بیماری آرتریت روماتوئید

بیماری آرتریت

بررسی جوامع مبتلا به این بیماری نشان می دهد که بسیاری از عوامل مانند سابقه خانوادگی، وجود بیماری آرتریت روماتوئید در بستگان، یا بیماری های دیگر که منشا خود ایمنی دارند برخی از عوامل ژنتیکی مانند نقص دستگاه خودایمنی بدن به ویژه در زمان 20 تا 50 سال و تنش های عاطفی عامل افزایش بروز بیماری آرتریت روماتوئید هستند.

در بیماری صعب العلاج ممکن است که به صورت بیماری های خفیف یا شدید ظاهر شود اما در خور توجه است که تشخیص زودهنگام بیماری، همواره این امکان را می دهد که درد بیماران تسکین یابد و از بروز عوارض سخت تری مانند ناتوانی و معلولیت پیشگیری شود از طریق درمان صحیح  و به موقع، عوارض بیماری به مدت یکسال بهبود می یابد و تنها 5 تا 10 درصد بیماران به رغم درمان دچار معلولیت خواهند شد.

این بیماری 3 برابر در زنان شایع تر است و معمولا بین سنین 20 تا 60 سالگی بروز می کند. حداکثر بروز آن در سنین 35 تا 40 سالگی است. قرمزی، گرمی و درد به هنگام لمس در یک یا تمام مفاصل فعال در دست، مچ دست، آرنج، شانه، پا و مچ پا، تب پایین، وجود برامدگی های زیر پوست، از عوارض احتمالی می باشد.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52