علت چاق شدن و بررسی آسیب آن بر روان فرد

اگر فردی بین 1 تا 20 درصد از وزن نرمال خود بیشتر وزن داشته باشد، می گویند اضافه وزن دارد و اگر این میزان به بالای 20 درصد برسد می‌گویند چاق است. شما جزو کدام دسته هستید؟ گروه دارای اضافه وزن رفته رفته به گروه چاق‌ها می‌پیوندند. چاقی پنجمین علت مرگ در دنیاست. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با علل و عوارض چاق شدن بیشتر آشنا شویم.

چاق شدن

علت چاق شدن و اضافه وزن

علل زیر در سال 2014 توسط سازمان ملل مطرح شد:

  • مصرف بیش از اندازه کالری یا به عبارت خودمانی تر پرخوری 
  • زندگی بی تحرک
  • خواب ناکافی و شب بیداری های بی فایده
  • مصرف غذاهایی که اجازه سوزاندن چربی را به بدن نمی دهند
  • مصرف انواع کربوهیدرات مثل نان، برنج و شیرینی جات
  • مصرف داروهایی که اضافه وزن می آورند، مثل داروهای ضد افسردگی و ضد هورمونی
  • حتی ناامید شدن از کاهش وزن خود یکی از عواملی است که چاقی ایجاد می کند
  •  داشتن ژنتیک چاقی در خانواده

چاق شدن

به گزارش آسان طب چاقی در جهان از سه سال پیش تاکنون 3 برابر شده است. در سال 2016 حدود 3 میلیارد نفر بزرگسال (18 سال به بالا) اضافه وزن داشتند یعنی چیزی حدود 39 درصد جمعیت دنیا، از این تعداد بیش از 450 میلیون نفر چاق بودند. در حال حاضر چاقی بیش از لاغری و هاضمه انسان ها را می کشد، طبق آمار اخیر سالانه 2.8 میلیون نفر بر اثر چاقی می میرند.

امروزه دیگر چاق شدن یک بیماری به حساب می آید، کسانی که کاری برای رفع چاقی و لاغر شدن خود انجام نمی دهند قبول ندارند که بیمار هستند. بیماری های قلبی عروقی، فشار خون، سکته قلبی و ده ها عارضه دیگر از عوارض چاقی است. ارتباط بین بروز دیابت و چاقی به طور قطع معلوم شده است، این بدان معناست که افراد چاق باید منتظر ابتلا به مرض قند باشند.

ریشه مشکلاتی مثل چاقی در انسان های مختلف متفاوت است، مثلا چاقی ناشی از مشکلات روانی در کسانی اتفاق می افتد که سابقه اضطراب، استرس و کم تحملی دارند.

چاق شدن یک عامل آسیب زا به روح و روان فرد

آیا واقعا چاقی و اضافه وزن می تواند به عنوان یک عامل آسیب زا برای روان مطرح باشد یا نه؟! یقینا بله، اکثر افرادی که به مراکز پزشکی روانی مراجعه می کنند از تبعیض های اجتماعی در رنج هستند، بعضی ها می گویند که وقتی برای خرید لباس وارد فروشگاه می شوند فروشنده برای آن ها به اندازه یک شخص لاغر خوش اندام ارزش قائل نمی شود و حاضر نیست برایش به اندازه دیگران وقت بگذارد. حتی برخی می گویند که برای استخدام در ادارات دولتی با وحود صلاحیت لازم به خاطر نداشتن یک اندام مناسب استخدام نشدند. حتی برای کسانی که به دانشگاه می روند ممکن است شرایطی بوجود بیاید که حاضر نباشند در محیط دانشگاه حاضر شوند. اما مهمترین نکته ای که مراجعه کنندگان از آن گله می کنند بحث ازدواج است.

چاق شدن

این ها همه و همه باعث می شوند که فشار روانی، استرس و اضطراب روی شخص زیاد شود و این مسئله سبب کاهش اعتماد به نفس در فرد می گردد. همچنین انزوا و خانه نشینی نیز از اثرات منفی این فشار های روانی است.

چگونگی لاغری با رژیم غذایی

ژن چاقی کشف شده است، کسانی که این ژن را روی کروموزوم خود دارند، اگر مراقب خود نباشند به سرعت چاق می شوند اما این به این معنی نیست که تمام کسانی که این ژن را دارند چاق خواهند شد. تحقیقات جدید نشان می دهند که موفقیت در رژیم غذایی و لاغر شدن از طریق رژیم بستگی به دی ان ای افراد دارد. تحقیقات نشان می دهد که ارتباط بسیار نزدیک بین فیبر موجود در غذا و چاق شدن وجود دارد. محققان ثابت کرده اند که فیبرها به صورت محلول و نامحلول از روش های مختلف، باعث کاهش وزن می شوند این مسئله حتی در افرادی که دارای ژن چاقی هستند هم صدق می کند.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫3/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35