معرفی علائم و عوامل موثر در ایجاد سیاهی دندان

بسیاری از افراد اهمیت زیادی برای بهداشت دهان و دندان خود قائل می‌باشند، در حقیقت سلامت و تمیزی دندان در اجتماع مسئله مهمی است، خصوصا اگر شما در اجتماع دارای روابط بالایی باشید، در حین گفت‌ و‌ گو با افراد مختلف تمیزی دندانتان تا حد زیادی به چشم آمده و بیانگر شخصیت شما خواهد بود، به همین دلیل سیاهی دندان می‌تواند نتایج معکوسی را برای شما رقم بزند، البته سیاهی دندان دلایل زیادی دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

سیاهی دندان

دلایل شکل‌گیری سیاهی دندان

سیاهی دندان می‌تواند به تنهایی نشانه‌ای از فروپاشی درونی و یا ایجاد حفره‌هایی در دندان‌هایتان باشد که البته باید هر چه سریع‌تر وضعیتشان مورد بررسی قرار گیرد اما باید توجه داشت که غذاها و نوشیدنی‌های مختلف نیز می‌توانند با به جای گذاشتن رنگدانه موجب سیاهی دندان شوند. رنگ دندان به دلیل وجود مقدار زیادی از کلسیم در لایه بیرونی دندان بوده که به آن مینا گفته می‌شود و با گذشت زمان به دلیل موارد مختلفی از جمله مصرف انواع غذا و نوشیدنی تغییر رنگ داده و عموما زرد و خاکستری هستند. دندان‌ها به دو دلیل بیرونی و ذاتی دچار سیاهی می‌شوند که هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علل بیرونی شکل‌گیری سیاهی دندان

همانگونه که از نام این علت مشخص است دلیل سیاهی دندان بستگی به عوامل بیرون از آن دارد، این مسئله می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • آسیب رسیدن به مینای دندان
  • ایجاد لکه‌ها
  • رسوب کردن

برخی از عوامل مستقیم ایجاد تغییر رنگ نیز عبارتند از:

  • مصرف مواد غذایی تیره همانند قهوه
  • مصرف داروهایی خاص از جمله مکمل‌های آهن
  • استفاده از بعضی خمیر دندان‌ها
  • استفاده از تنباکو
  • داشتن تاج و پر کردگی به وسیله سولفید نقره

علل ذاتی شکل‌گیری سیاهی دندان

در این قسمت دندان‌ها از داخل دچار سیاهی شده که این مسئله حاکی از فرسایش و یا ایجاد حفره می‌باشد، به عنوان مثال یک دندان دارای عفونت می‌تواند موجب ایجاد تغییر رنگ گردد. اگر بخواهیم این مسئله را کمی واضح‌تر توضیح دهیم باید بگوییم که خرابی از درون دندان آغاز و راه خود را به سطح هموار خواهد کرد، هنگامی که این خرابی به مرز اصلی خود برسد ما شاهد سیاهی دندان خواهیم بود که باید هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد و در غیر این صورت می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد.

علائم مربوط به سیاهی دندان

سیاهی دندان

به گزارش مجله پزشکی آسان طب مراحل تغییر رنگ دندان با سرعت انجام خواهد شد اما افراد قبل از آنکه دندان شروع به سیاهی کند علائم دیگری را مشاهده می‌کنند که البته به احتمال فراوان افراد در رابطه با این علائم اطلاعاتی ندارند. دیدن نقاط قهوه‌ای بر روی دندان می‌تواند به عنوان یکی از علائم شروع سیاهی دندان باشد زیرا دندانی که می‌خواهد سیاه شود ابتدا لکه‌های قهوه‌ای را به خود خواهد دید. یکی دیگر از علائم سیاهی دندان را می‌توان نقاط کوچک و ریزی دانست که بر روی دندان ایجاد می‌شوند، در صورتیکه که بعد از مدت کوتاهی از بین نروند می‌توانند منجر به سیاه شدن رنگ دندان شوند.

از مصرف چه مواد غذایی باید اجتناب کرد؟

افرادی که دچار سیاهی دندان شده‌اند بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت این مشکل از مصرف برخی مواد غذایی خودداری به عمل آورند، نتیجه مصرف چنین مواردی می‌تواند به از بین رفتن زیبایی دندان منجر شود، همانطور که گفته شد زیبایی دندان یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد، البته تمامی افراد همواره باید پس از مصرف مواد غذایی رعایت بهداشت و دندان را مورد توجه قرار دهند. مواد غذایی که باید از مصرفشان اجتناب کرد شامل موارد زیر می‌گردد:

رعایت موارد گفته شده می‌توانند از دندان‌های شما در برابر عوامل بیرونی ایجادکننده سیاهی دندان محافظت به عمل آورند.

درمان و پیشگیری از سیاهی دندان

برخی افراد بر این باورند که می‌توان سیاهی دندان را با روش‌های خانگی و استفاده از داروهایی خاص رفع کرد اما باید گفت که چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نیست، شاید بعضی کیت‌ها باعث شوند که تغییر رنگ محسوسی شکل گیرد اما سیاهی دندان نیازمند درمان حرفه‌ای بوده و حتما باید به یک دندان‌پزشک مراجعه نمایید تا این کار را به شکلی اصولی انجام دهد. دندان‌پزشک ابتدا معاینه‌ای کامل از وضعیت دندان‌های شما انجام خواهد داد و سپس مطابق با بررسی‌های صورت گرفته تصمیم به انجام درمان خواهد گرفت، امکان دارد برخی دندان‌هایتان نیازمند ترمیم‌های خاصی باشند که قطعا پزشک این مسئله را مطرح خواهد کرد. روش‌ کار دندان‌پزشک در زمینه از بین بردن سیاهی بستگی به تشخیص و همچنین شدت مشکل دارد و معمولا از دستگاه اولتراسونیک و ارتعاش آن نیز بهره خواهند گرفت. در صورتیکه پوسیدگی علت سیاه شدن دندان باشد پزشک قادر نخواهد بود از طریق تمیز کردن ساده دندان مسئله را حل کند، ابتدا پزشک قسمت آسیب‌دیده را برداشته و سوراخ مورد نظر را توسط مواد معتبر پر خواهد کرد، این در حالی است که پوسیدگی در لایه اول دندان شکل گیرد و اگر پیشرفت آن بیشتر شود مطمئنا باید از روش‌های دیگری استفاده نماید.

برخی نکات مهم جهت پیشگیری از سیاهی دندان

سیاهی دندان

بر اساس مطالعات و مشاهدات صورت گرفته می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که اکثر افراد جامعه از داشتن دندان‌های سیاه و نامناسب ناراحت شده و به دنبال راهکارهایی جهت ترمیم آن‌ها هستند، از همین رو انجمن دندان‌پزشکی ایالات متحده آمریکا (ADA) روش‌هایی را برای داشتن دندان‌هایی سفید و زیبا اعلام کرده که در ذیل برای شما بیان کرده‌ایم:

  • استفاده از خمیر دندان دارای فلوراید (2 مرتبه در یک روز)
  • تمیز کردن بین دندان‌ها حداقل یک بار در روز
  • مراجعه منظم و طبق برنامه به دندان‌پزشک
  • اجتناب از مصرف غذاهای شیرین

مروری کوتاه بر مقاله سیاهی دندان

یک دندان‌پزشک بهترین منبع برای تعیین سلامت دندان است، باید دقت داشته باشید که سیاهی دندان، به هر دلیلی که ایجاد شده باشد نمی‌تواند با راهکارهای ساده رفع شود بلکه به کمک حرفه‌ای از جانب یک پزشک نیازمند است. در سطح جامعه باید به مردم و حتی کودکان آموزش‌های لازم به جهت رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان ارائه شود، تنها با این کار می‌توان اطمینان حاصل کرد که سطح سلامت دهان و دندان ارتقاء یابد. می‌توان تا حد زیادی با اطمینان گفت که اگر افراد بهداشت دهان و دندان را به شکلی درست انجام دهند قطعا به میزان زیادی از بروز سیاهی دندان جلوگیری به عمل خواهند آورد.

منبع: https://mag.asanteb.com/

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35