Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
روش‌های موثر جهت کاهش علائم رفلاکس معده – مجله آسان طب

روش‌های موثر جهت کاهش علائم رفلاکس معده

رفلاکس یک عارضه ناخوشایند است و زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به داخل مری برگردد، در این مواقع اغلب مزه ترش مایعی را در انتهای گلوی خود احساس می‌کنیم. این حالت می‌تواند به پوشش مری آسیب بزند و باعث بروز سوزش معده، معده درد یا به اصطلاح ترش کردن معده شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره رفلاکس معده و پیرامون این بیماری شایع گوارشی بیشتر بدانیم، با ما در ادامه همراه باشید.

رفلاکس معده

علائم و عوارض رفلاکس معده

از علائم رفلاکس علاوه بر سوزش سر دل بوی بد دهان هم هست این وضعیت معمولا با مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان برطرف نمی شود و با طعم تلخ یا ترش در دهان و حساسیت دندان ها در برابر سرما و گرما، التهاب حنجره، خشونت و گرفتگی صدا، احساس توده در گلو، دردهای مکرر، سرفه های خشک و درد قفسه سینه از نشانه های دیگر رفلاکس معده می باشند. زیاده روی در مصرف غذاهای چرب و اسیدی، مصرف غذاها و خوراکی هایی مثل پیاز، نعنا، شکلات، مرکبات، سیر، گوجه فرنگی و غذاهای شور، همینطور نوشیدن آب مرکبات، الکل، قهوه و چای این مشکل را تشدید می کند.

دراز کشیدن بعد از غذا، اضافه وزن، سیگار کشیدن، مشکلات معده، حاملگی و یبوست هم از دلایل دیگری هستند که باعث برگشت اسید معده به مری می شوند.

از عوارض رفلاکس، ایجاد زخم های مری، همچنین برگشت به نای یا حلق می تواند تارهای صوتی را دچار آسیب کند و باعث ایجاد حالت تهوع شود.

به گزارش آسان طب وقتی رفلاکس مزمن می شود باید حتما درمان پزشکی را شروع کنیم. اگر این عارضه بیشتر از دو بار در هفته اتفاق بیفتد باید با پزشک در مورد آن مشورت کنیم، خصوصا اگر موقع قورت دادن احساس درد داشته باشیم و رنگ مدفوع تیره رنگ شده باشد و در کنار این علائم احساس سرگیجه و سبک شدن سر را هم داشته باشیم.

تازه‌هایی درباره رفلاکس معده

رفلاکس معده

♦ تحقیقات نشان داده است که افزایش مصرف فیبر به ویژه در غالب میوه ها تا حدودی در بهبود علائم بیماری موثر است اما پژوهشگران هنوز درباره این که فیبرها چگونه از بروز علائم این بیماری جلوگیری می کنند اطلاعات کاملی ندارند.

♦ خوابیدن به پشت باعث برگشتن اسید معده به مری می شود به ویژه اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز بکشید.

♦ نتایج مطالعات نشان می دهد که خوابیدن به روی شکم یا به پهلوی راست هم سبب افزایش فشار به معده و در نتیجه افزایش علائم رفلاکس می شود اما افرادی که به روی پهلوی چپ می خوابند این علائم را در آن ها نمی شود دید.

♦ تحقیقات نشان می دهد که بیماری آسم و همچنین داروهای ضد التهاب غیر اضطراری، مثل آسپرین و ایبوپروفن می تواند باعث رفلاکس و ترش کردن شود.

♦ طبق تحقیقاتی که در سال 2018 انجام شد کم کردن وزن اولین روش مبارزه با رفلاکس معده است همچنین بیمار باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کند و از خوردن غذاهایی که رفلاکس معده را تشدید می کند دوری کند.

♦ رژیم غذایی سالم، تمرینات بدنی و  کاهش علائم رفلاکس معده با هم در ارتباط مستقیم هستند.

♦ گوشت های کم چرب موجب کاهش علائم ریفلاکس معده می شوند.

♦ متخصصین گوارشی توصیه می کنند انواع مختلف گوشت کم چرب را به صورت گریل، کبابی یا آبپز تهیه و مصرف کنید.

برای این که بفهمید علائم ریفلاکس دقیقا بعد از خوردن کدام مواد غذایی تشدید می شوند، همه خوراکی هایی که در طول روز می خورید را یادداشت کنید و تک تک علائمی که بعد از هر وعده غذایی سراغتان می آید را بنویسید با این راهکار می توانید غذاها یا نوشیدنی هایی که علائمتان را بیشتر می کنند راحت تر بشناسید و مصرف آن ها را قطع کنید.

سعی کنید در رژیم غذایی خود مقادیر زیادی سبزیجات بگنجانید، لوبیا سبز، کلم بروکلی، گل کلم، سبزیجات دارای برگ های سبز خوراکی، سیب زمینی و خیار از جمله سبزیجات مفید برای رفلاکس معده به شمار می روند.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫4/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35