تاثیر صبحانه خوب و مقوی بر بدن و رژیم لاغری

صبحانه یکی از وعده‌های غذایی مهمی است که معمولا اکثر مردم آن را به دلیل کمبود وقت یا هر دلیل دیگری جدی نمی‌گیرند و برخی اصلا آن را میل نمی‌کنند. اهمیت صبحانه در افرادی که رژیم غذایی برای لاغری یا حتی چاق شدن دارند اهمیت بسیار بیشتری دارد. در این مقاله قصد داریم تا با تاثیر صبحانه بر لاغری و انواع صبحانه مقوی آشنا شویم.

تاثیر صبحانه

نحوه‌ی تاثیر صبحانه بر بدن

صبحانه در لغت انگلیسی به معنای شکستن روزه است، در واقع با صبحانه خوردن حالت ناشتای بدن شکسته می شود. گلیکوژن بدن، وقتی بدن مدت طولانی گرسنه بماند تمام می شود، سوخت مغز، که قند است دیگر به آن نمی رسد و متابولیسم کلی بدن پایین می آید و در نتیجه نخوردن صبحانه، باعث چاق تر شدن افراد می شود.

این امر به آن دلیل است که وقتی بدن فکر می کند که در شرایط قحطی است، سوخت و ساز بدن را پایین می آورد و این امر باعث نتیجه معکوس در رژیم غذایی می شود. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و نتایج آن اثبات کرده افرادی که صبحانه می خورند چربی خوبشان بالاتر و چربی بدشان پایین تر است همچنین تمرکز بهتر و وزن متناسب تری دارند. به همین دلیل محققان توصیه می کنند که صبحانه به هیچ عنوان از وعده های غذایی حذف نشود.

تاثیر صبحانه بر لاغری چیست؟

آسان طب معتقد است صبحانه مانند دیگر وعده های غذایی از چند قسمت تشکیل شده است. یک قسمت که اکثر ما با آن آشنایی داریم، نان و غلات است، این قسمت شامل انواع نان، غلات کامل، سبوس دار و فیبردار می باشد. مصرف غلات صبحانه نیز در این گروه توصیه می شود.

مصرف نان سفید و قندهای ساده به عنوان صبحانه توصیه نمی شود، زیرا قندهای ساده به سرعت قند خون را بالا می برند و این عمل باعث گرسنگی های بعدی،  کاهش قند خون و عدم تمرکز می شود. این قندها شامل مربا، قند، چای شیرینی که با شکر شیرین شده می باشد. به جای نوشیدنی هایی مثل چایی شیرین، مصرف چای سبز، شیر گرم یا یک لیوان کوچک آبمیوه توصیه می شود.

تاثیر صبحانه

جزء دیگر صبحانه که حائز اهمیت است، جزء پروتئینی غیر لبنی است. یکی از مهمترین موادی که در این گروه قرار دارد تخم مرغ است که مصرف آن در صبحانه اکیدا توصیه می شود. اگر از تخم مرغ نیمرو شده استفاده می گردد، بهتر است روغن استفاده شده برای آن کم باشد و نیمرو هنگام طبخ برگردانده شود تا داخل آن نیز به خوبی بپزد. نمونه دیگر هم پنیر است که بهتر است از نوع کم چرب آن استفاده شود.

بعضی مواد پروتئینی مانند سوسیس کالباس هستند که برای بدن فایده ای ندارند و مصرف آن ها در صبحانه توصیه نمی شود و اصلا تاثیر صبحانه را در این موارد جستجو نکنید. املت ها برای صبحانه گزینه های بسیار مناسبی هستند، اگر سبزیجات زیادی را کنار نیمرو استفاده کنیم، این موضوع کمک می کند تا یک پنجم از سهم سبزی روزانه مان را از صبحانه دریافت کنیم.

استفاده از سبزیجات مختلف بسیار مهم است، هر رنگی در سبزیجات یک آنتی اکسیدان جداست. استفاده از مغزها هم در صبحانه توصیه می شود. مثلا کره بادام زمینی یا خود مغزها مثل مغز گردو. اما در مصرف مغزها این نکته را باید مد نظر داشت که مغزها در عین این که چربی خوب هستند کالری زیادی دارند، به زبان دیگر کالری مغزها با روغن فرقی نمی کند (هر دو گردوی کامل مانند یک قاشق روغن است).

یکی از راه های خوب دریافت انرژی میوه در صبحانه، اسموتی است. یعنی میوه را شب در فریزر می گذاریم تا یخ ببندد، با ماست کم چرب و آب یا شیر که ترجیحا شیر کم چرب باشد مخلوط می کنیم، مایعی که به دست می آید بسیار مفید است زیرا هم حاوی میوه هاست و هم حاوی کلسیم است.

مصرف خامه به عنوان صبحانه توصیه نمی شود زیرا موادی مانند خامه چربی های اشباع شده دارند. مصرف کره نیز به این علت که چربی جامد شده است توصیه نمی شود.      

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35