سندرم حاد کرونری و مقابله با آن توسط تغییر سبک زندگی

سندرم حاد کرونری در حقیقت بیانگر شرایطی است که جریان خون به قلب با کاهش مواجه می‌گردد، این انسداد می‌تواند ناگهانی اتفاق بیفتد و یا امکان دارد در طول یک دوره زمانی شکل گیرد. این وضعیت می‌تواند به علت افزایش ذخایر چربی در دیواره‌های کرونر ایجاد شود زیرا این شریان‌ها مسئول ارائه اکسیژن و مواد مغذی به عضلات قلب می‌باشند.

سندرم حاد کرونری

توضیحاتی در رابطه با سندرم حاد کرونری و انواع آن

عضلات قلب نیازمند منبعی ثابت از خون دارای اکسیژن برای ایجاد عملکردی مناسب هستند و لخته شدن خون را می‌توان یکی از شایع‌ترین دلایل شکل‌گیری مشکل کرونر دانست. سندرم حاد کرونری برای توصیف سه نوع بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله:

  • آنژین ناپایدار
  • انفارکتوس میوکارد یا افزایش احتمال حمله قلبی

در صورتی که عرضه اکسیژن به سلول‌ها کم شود امکان دارد عضلات قلب در شرایط وخیمی قرار گیرند. کمبود خون در هر بافت، ایسکمی بوده و مرگ سلول‌ها موجب آسیب به عضلات بافت خواهد شد و این نوعی حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد به حساب می‌آید. در برخی موارد سلول‌ها نمی‌میرند اما آسیب‌های وارد شده ناشی از عرضه ناکافی اکسیژن می‌تواند عضلات قلبی را دچار مشکل نماید، البته ممکن است این مشکلات به وجود آمده موقت و یا دائمی باشند. وضعیتی را که در آن سندرم حاد کرونری باعث مرگ سلول‌ها نشود، اصطلاحا آنژین نامطلوب گویند. محل انسداد، طول مدت زمانی که جریان خود مسدود می‌گردد و میزان آسیب‌های وارد شده ناشی از آن می‌تواند نوع سندرم حاد کرونری را تعیین نماید.

علائم مربوط به سندرم حاد کرونری

این علائم و نشانه‌های سندرم حاد کرونری در اکثر مواقع با سرعت بالایی شروع می‌شوند، گاهی بدون هشدارهای اولیه و گاهی نیز علائمی که باید به شدت و با حساسیت مورد بررسی قرار گیرند، از جمله:

  • دردهای قفسه سینه
  • درد و یا ناراحتی در یک یا هر دو دست، پشت، فک، گردن و یا معده
  • تنگی نفس
  • سرماخوردگی و یا احساس سرگیجه
  • سوء هاضمه
  • تهوع و استفراغ
  • تعریق

علائم نامبرده شده بسیار جدی هستند و فرد مورد نظر باید بدون فوت وقت جهت بررسی مشکلات به پزشک مراجعه نماید تا بدین صورت از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید، توجه داشته باشید که درد قفسه سینه ناشی از سندرم حاد کرونری می‌تواند به صورت ناگهانی و بدون هشدار طی یک حمله قلبی رخ دهد، در برخی موارد دیگر این نوع دردها امکان دارد غیر قابل پیشبینی باشند و یا حتی پس از استراحت بدتر هم شوند که نشانه آنژین ناپایدار است. درد و ناراحتی در قفسه سینه معمولا شایع‌ترین علائم سندرم حاد کرونری به حساب می‌آید اما علائم و نشانه‌ها به سن، جنس و شرایط دیگر بیماری نیز بستگی دارند و می‌توانند متفاوت باشند.

معرفی برخی از عوامل خطر

لازم است افراد نسبت به برخی از عوامل خطرساز آگاهی داشته باشند که ما این موارد را در این قسمت برایتان آورده‌ایم:

  • سن و سال، مردان 45 سال و بالاتر و همچنین زنان 55 سال و بالاتر
  • فشار خون و یا کلسترول بالا
  • استعمال دخانیات
  • کاهش و کمبود فعالیت‌های بدنی
  • رژیم‌های ناسالم همچون چاقی و اضافه وزن
  • دیابت
  • داشتن سوابق خانوادگی

روش‌های تشخیص سندرم حاد کرونری

سندرم حاد کرونری

در صورتیکه پزشکان بخواهند تشخیص درست و سریعی از بیماری داشته باشند قطعا برای بیمار انجام یک سری از آزمایشات را تجویز خواهند کرد و ممکن است در رابطه با علائم و سوابق پزشکی گذشته وی نیز سوالاتی را مطرح نمایند، برخی از آزمایش‌های معمول به شرح ذیل می‌باشند:

√ الکتروکاردیوگرام (ECG): این آزمایش فعالیت الکتریکی در قلب را از طریق الکترودهای متصل به پوست مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد، امواج غیرطبیعی که در اثر آن ایجاد می‌شود امکان دارد به دلیل کمبود اکسیژن رخ دهد و در این صورت عملکرد ضعیف قلب را گزارش می‌کند. الگوهای مشخص سیگنال الکتریکی نیز امکان دارد در تعیین محل انسداد موثر واقع شوند.

√ آزمایش خون: برخی از آنزیم‌ها ممکن است در خون تشخیص داده شوند و در صورتیکه مرگ سلول باعث آسیب به بافت قلب شود، نتیجه مثبت حکایت از حمله قلبی دارد.

√ اسکن پرفیوژن قلبی: این اسکن می‌تواند نشان دهد که آیا قلب، خون کافی دریافت می‌کند و همچنین قادر است بعد از حمله قلبی محل آسیب را مشخص نماید.

داشتن اطلاعات کافی از آزمایش‌های مربوطه و همچنین علائم واقعی برای کمک به تشخیص سندرم حادکرونری موثر خواهد بود، در ضمن با این روش می‌توان تعیین کرد که آیا این مورد را می‌توان به عنوان حمله قلبی یا آنژین ناپایدار طبقه‌بندی کرد یا خیر. بد نیست بدانید که در صورت نیاز، پزشکان می‌توانند از آزمایش‌های دیگری برای تعیین نیازمندی بیمار به درمان‌های بیشتر استفاده کنند، لازم به ذکر است که یک فرد حتی باید به دستور پزشک لباس مخصوصی را به تن کند تا پزشکان بتوانند فعالیت قلب را در یک بازه 24 ساعته ثبت و ضبط نمایند. این کار به درست بودن عملکرد قلب کمک بسزایی خواهد کرد. دقت داشته باشید که این پایان کار نبوده و در صورت لزوم باید تست‌های اضافی بیشتری نیز گرفته شود تا بتوان در روند درمان به کارگیری کرد. در برخی مواقع که بیمار دچار مشکل شود و بخواهد به صورت اورژانسی مشکل را تحت کنترل خود درآورد می‌توان مواردی را توصیه کرد، البته این کارها فقط باعث کاهش درد و بهبود جریان خون به جهت بازگرداندن عملکرد قلب در اسرع وقت می‌باشد. اهداف بلند مدتی هم وجود دارد که شامل بهبود عملکرد کلی قلب، مدیریت عوامل خطر و کاهش خطرات احتمال حمله قلبی می‌باشد. درمان معمولا ترکیبی از داروها و روش‌های جراحی خواهد بود، این داروها عبارتند از:

  • نیتروگلیسیرین
  • داروهای ضد انسداد
  • مهارکننده‌های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین
  • استاتین‌ها

افرادی که دچار این مشکل می‌شوند و با اورژانس تماس می‌گیرند باید حتما شرایط خود را بیان کرده و نسبت به مصرف آسپیرین اقدام نمایند. 

تغییر سبک زندگی

سندرم حاد کرونری

سندرم حاد کرونری در برخی افراد از بین می‌رود، بیماری قلبی می‌تواند به شکلی مستقیم تبدیل به سندرم حاد کرونری شود اما کسانی که بیماری قلبی ندارند می‌توانند با تمرین کردن، یک شیوه زندگی درست برای خود انتخاب نمایند. برخی از روش‌ها شامل موارد ذیل می‌باشند:

  • انتخاب یک نوع رژیم غذایی سالم و مفید برای قلب
  • پرهیز از استعمال دخانیات
  • فعال بودن
  • کنترل دائمی سطوح فشار خون و کلسترول
  • حفظ وزن در محدوده مناسب
  • اجتناب از مصرف الکل

افرادی که مشکلات مشابهی از قبیل حملات قلبی دارند امکان دارد به دستور پزشک همواره قرص آسپیرین با خود داشته باشند، این قرص به جلوگیری از تشکیل پلاکت‌ها و لخته شدن خون کمک کرده و در کاهش حملات قلبی تا 22 درصد موثر واقع خواهد شد. با تغییر سبک زندگی و استفاده از داروهای مناسب به دستور پزشک امکان دارد از ایجاد سندرم حاد کرونری جلوگیری به عمل آید و فرد بتواند به زندگی عادی خود برگردد.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35