معرفی خدمات و فعالیت‌های مختلف اورژانس اجتماعی

همه جوامع تمهیداتی دارند تا نیازهای مردم خود را با آن برطرف سازند، آتش نشانی، پلیس، اورژانس پزشکی و … از این دست تمهیدات هستند. اورژانس اجتماعی نیز یکی از تمهیداتی است که به تازگی برای برطرف ساختن نیازهای اجتماعی مردم به کار می رود. با توجه به تازگی اورژانس اجتماعی چه در جهان و چه در ایران شاید مردم با شرح وظایف و چگونگی ارتباط با آن‎‌ها آشنا نباشند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی اورژانس اجتماعی، خدمات و وظایف آن بپردازیم.

اورژانس اجتماعی

اورژانس اجتماعی چه خدماتی انجام می‌دهد؟

برنامه اورژانس اجتماعی شامل 4 فعالیت است، این چهار فعالیت زیر نظر معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور است و شامل:

  1. خط تلفن 123
  2. مرکز مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی که یک مرکز ثابت است.
  3. خدمات خودروهای سیار
  4. پایگاه های خدمات اجتماعی که در حاشیه ها و سکونت گاه های غیر رسمی فعالیت می کنند (افراد این پایگاه ها بیشتر روانشناس هستند)

چه افرادی تحت پوشش این مرکز قرار می‌‎گیرند؟

افراد تحت پوشش این مراکز، کسانی هستند که دچار خشونت های خانگی مثل همسر آزاری، کودک آزاری، سالمند آزاری و حتی معلول آزاری شده اند، همینطور کسانی که قصد خودکشی دارند یا خانواده افرادی که این کار را انجام داده اند تحت پوشش این مراکز هستند.

علاوه بر این، دخترانی که از منزل فرار کردند و کسانی که در خانواده دچار اختلافات شدید خانوادگی و زناشویی هستند مورد حمایت و کمک قرار می گیرند. در این طیف زنان و کودکان برای کمک در اولویت هستند.

یک نکته که شاید اغلب مردم را درباره مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی به اشتباه بیندازد، مسئله اعتیاد است. مسئله اعتیاد با این که یکی از آسیب های عمده اجتماعی کشور ما هست، در دفتر دیگری در سازمان بهزیستی به آن رسیدگی می شود و این مرکز (اورژانس اجتماعی) کسانی که معتاد به مواد و … هستند را تحت پوشش قرار نمی دهد.

اورژانس اجتماعی

همچنین موضوعات کودکان خیابانی و طلاق نیز که آسیب های اجتماعی به حساب می آیند، در دفتر دیگری در سازمان بهزیستی به نام  امور آسیب دیدگان اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرند، اگرچه بعضا فعالیت های این دفتر در اورژانس اجتماعی انجام می شود.

در اغلب کشورهای خارجی، اورژانس اجتماعی با دیگر ارگان ها مثل اورژانس طبی، پلیس و آتش نشانی حالت تلفیقی دارد اما در ایران اورژانس اجتماعی یک ارگان جدید به حساب می آید و بیش از 17 یا 18 سال از تاسیس آن نمی گذرد.

اغلب اوقات مردم با 123 تماس می گیرند و مشکلات را مطرح می کنند، مثلا می گویند همسایه ما فرزند خود را آزار می دهد. در این زمان ابتدا خدمات دهندگان اورژانس اجتماعی، از پشت تلفن یکسری راهنمایی ها را به شخص تماس گیرنده ارائه خواهند داد، در گام دوم (در صورت نیاز) تیم خدمات سیار که شامل یک روانشناس، یک مددکار و راننده است با ماشین های ون به محل، رجوع می کنند و پس از اطمینان از صحت موضوع مطرح شده، فرزند را مورد بررسی قرار می دهند و در صورتی که ببینند این آزار شدید است و نیاز به پیگیری بیشتر دارد، برای اقدامات بیشتر حکم قضایی می گیرند. معدود دفعاتی هم بوده که بچه از خانواده گرفته شده اما اولویت این مرکز در حفظ و اصلاح خانواده است.

یا مثلا اگر زنی با این مرکز تماس بگیرد و مدعی شود که همسرش او را مورد اذیت قرار می دهد، این افراد به این مرکز دعوت می شوند و با مشاوره ها و مصاحبه های متعدد در حل مشکل همت می گمارند.

4 نوع مختلف آزار و اذیت‌های اجتماعی 

اورژانس اجتماعی

  1. آزار جسمی مثل کتک زدن و شکستن دست و پا
  2. آزار جنسی مثل تجاوز و …
  3. آزار روانشناختی و عاطفی مثل تحقیر و تمسخر کودک، یا فحاشی به کودک و یا بزرگسال
  4. مسامحه و غفلت، این مورد شامل وظایفی است که بر دوش خانواده است ولی آن را انجام نمی دهند، مثل خوراک، پوشاک، ثبت نام در مدرسه و …

درباره بزرگسالان بیشتر مورد چهارم دیده می شود، یعنی به پدربزرگ یا مادربزرگ (سالمند) عزیز بی توجهی شده، به حال خود رها شده است و تنها زندگی می کند در نتیجه دچار افسردگی یا سوء تغذیه می شود.

آسیب اجتماعی که در ایران بیشتر از دیگر آسیب های اجتماعی نمود دارد، بحث خودکشی است که 4000 هزار نفر در هر سال قربانی می گیرد. علل خودکشی از نظر فرد و روانشناس متفاوت است.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35