Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
6 مورد از درمان‌های طبیعی مشکل درماتیت سبورئیک – مجله آسان طب

6 مورد از درمان‌های طبیعی مشکل درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی التهابی بوده و اغلب بر روی پوست سر تاثیر می‌گذارد. این بیماری باعث ایجاد پلاک‌های قرمز بر روی سر شده اما ممکن است بر روی صورت و قسمت‌های فوقانی بدن نیز ظاهر شود. نواحی آسیب‌دیده می‌توانند منجر به ایجاد ترشح یک ماده چرب بر روی فولیکول‌های مو گردند. درماتیت سبورئیک مسری نبوده و در نتیجه آلرژی یا واکنش خود ایمنی رخ می‌دهد. این بیماری برای اکثر افراد شرایط مادام‌العمر داشته و با گذشت زمان شدت می‌یابد. در نظر داشته باشید که درماتیت سبورئیک مزمن در نظر گرفته می‌شود، این بدان معنا است که با درمان بهبود خواهد یافت اما به طور کامل درمان نمی‌شود.

درماتیت سبورئیک

توضیحاتی در رابطه با درماتیت سبورئیک

این بیماری می‌تواند سبب بروز خارش، قرمزی، تورم، چرب شدن و پوسته سفید یا زرد رنگ بر روی ناحیه آسیب‌دیده شود و برای خلاصی از علائم نامبرده شده به چندین دور درمان نیاز است. درمان‌های طبیعی می‌توانند به کاهش عوارض جانبی و بهبود بخشیدن آن کمک نمایند. بر اساس گزارش یک مجله پزشکی، درماتیت سبورئیک در 1 تا 3 درصد جمعیت رایج است و علل آن ناشناخته می‌باشد. در نظر داشته باشید که شرایط خاص پزشکی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. در این قسمت به سایر شرایطی که ممکن است فرد را در معرض خطر قرار دهد، اشاره خواهیم کرد:

  • آکنه مزمن
  • مشروبات الکلی
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • پسوریازیس
  • رزاشیا

محققان بر این عقیده‌اند که ژنتیک و هورمون‌ها می‌توانند نقش مهمی در توسعه این بیماری داشته باشند. استرس، مخمر پوستی بیش از حد و همچنین هوای سرد و خشک نیز می‌توانند باعث ایجاد درماتیت سبورئیک گردند.

علائم بروز درماتیت سبورئیک

علائم این بیماری در طول فصل‌های سرد و خشکی هوا به مراتب بدتر خواهند شد و شامل موارد قید شده زیر می‌گردند:

  • شوره سر یا پوسته دادن مو، ریش، سبیل و ابرو
  • چرب شدن پوست، صورت، بینی، پلک‌ها، گوش‌ها، زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه‌ها
  • قرمزی و التهاب پوست
  • احساس خارش

معرفی برخی از درمان‌های طبیعی این مشکل

همانطور که گفته شد یک درمان جایگزین برای همه انواع این بیماری وجود ندارد و درمان‌ها با توجه به شرایط پوستی فرد، متفاوت خواهند بود. در این قسمت از مقاله به برخی از درمان‌های طبیعی که به کاهش علائم و درمان زخم‌ها کمک می‌نمایند اشاره خواهیم کرد:

1. مراقبت از پوست 

وجود درماتیت سبورئیک در بدن به ویژه چهره نیازمند این است که فرد هر روز با شستن آب و صابون، نواحی آسیب‌دیده را تمیز نگه دارد. دریافت مقدار زیاد نور خورشید نیز می‌تواند رشد مخمر را افزایش دهد و برای پوست مشکلاتی را به وجود آورد. دقت داشته باشید که برای بهبود علائم پوستی می‌توانید از شامپوهای ضد شوره که حاوی اسانس زغال، سالیسیلیک اسید، سولفید سلنیوم یا پیریتیون روی می‌باشند، استفاده نمایید، البته استفاده از این شامپوها فقط برای بزرگسالان توصیه می‌گردد.

2. روغن ماهی

 روغن ماهی که دارای اسیدهای چرب امگا 3 است، دارای خاصیت ضدالتهابی می‌باشد و بنا بر همین ویژگی نیز روغن شناخته شده‌ای محسوب می‌گردد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های روغن ماهی موجب کاهش علائم پوستی بیماری‌های مختلف التهابی پوست می‌شوند و این نکته بسیار حائز اهمیت است. مادران شیرده باید آگاه باشند که مصرف روغن ماهی باعث افزایش سطح اسیدهای چرب امگا 3 در شیر مادر می‌شود بنابراین قبل از استفاده این روغن حتما با پزشک مشورت نمایید.

درماتیت سبورئیک

3. آلوئه‌ورا

 این گیاه دارای خواص ضدالتهابی بوده و طبق تحقیقات انجام شده در درمان درماتیت سبورئیک موثر است. استفاده از مکمل‌های آلوئه‌ورا نیز می‌توانند تا حد زیادی به کاهش علائم درماتیت سبورئیک و شدت آن‌ها کمک نمایند، اما استفاده آن‌ها برای کودکان زیر 10 سال ملزم این است که با پزشک مشورت کنید. بهتر است بدانید که گیاه آلوئه‌ورا برای درمان یبوست نیز استفاده می‌گردد بنابراین مصرف مکمل‌ها می‌تواند عوارض جانبی را با خود به همراه داشته باشد که در این قسمت از مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • گرفتگی شکمی
  • اسهال
  • تغییر رنگ ادرار

استفاده موضعی از آلوئه‌ورا همچنین ممکن است به کاهش قرمزی و خارش ناشی از درماتیت سبورئیک کمک نماید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده موضعی، بهتر است برای پیشگیری از هرگونه آلرژی مقداری از آن را بر روی قسمتی از پوست خود امتحان کنید و اگر طی 12 تا 24 ساعت هیچ واکنشی وجود نداشته باشد، استفاده موضعی مسلما مشکلی نخواهد داشت، اما زمانی که علائم آلرژی ظاهر شدند باید مصرف آلوئه‌ورا موضعی متوقف شود زیرا واکنش‌های آلرژیک می‌توانند در طول زمان رشد نمایند و عوارض جانبی آن شامل موارد قید شده زیر می‌گردند:

  • قرمزی
  • سوزش
  • واکنش آلرژی بالقوه در افرادی که حساسیت پوستی دارند
  • گزش   

4. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و پاسخ‌های التهابی را در سراسر بدن کاهش دهند. در حالی که تحقیقات در مورد اثرات پروبیوتیک به جهت بهبود درماتیت سبورئیک محدود است، اما بسیار مثبت عمل خواهد کرد. در نظر داشته باشید که مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک مانند ماست و یا مکمل‌های خوراکی برای کودکان زیر 1 سال توصیه نمی‌گردد.

5. روغن درخت چای

 این روغن به عنوان درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای ویژگی‌های ضدباکتری، ضدقارچی و ضدالتهابی است. استفاده موضعی روغن درخت چای بلامانع است اما باید با روغن‌های حاملی مانند نارگیل یا روغن زیتون رقیق شود، بدین صورت که قبل از مصرف 3 تا 5 قطره از روغن درخت چای را در یک اونس روغن حامل مخلوط نمایید. انجام این کار می‌تواند به کاهش خارش و بهبود پوست کمک نماید.

6. سایر روغن‌های ضروری

 روغن پامچال، روغن گل گاوزبان و روغن دانه کشمش سیاه حاوی خواصی هستند که می‌توانند در درمان علائم درماتیت سبورئیک مفید واقع شوند. این روغن‌ها می‌توانند به کاهش خارش و قرمزی پوست کمک نمایند اما باید قبل از استفاده با روغن‌های حامل رقیق شوند. استفاده از روغن‌های ضروری در کودکان، نوزادان، زنان باردار و مادران شیرده باید با احتیاط و پس از مشورت با پزشک انجام گیرند. توجه داشته باشید که روغن‌های ضروری نباید به صورت خوراکی مصرف گردند بلکه به صورت موضعی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

درمان‌های دارویی این بیماری

درماتیت سبورئیک

داروهای موضعی شایع‌ترین درمان برای بیماری درماتیت سبورئیک محسوب می‌شوند و شامل موارد زیر می‌گردند:

  • کرم‌ها
  • فوم
  • ژل
  • لوسیون
  • پماد حاوی کورتیکواستروئیدها یا هیدروکورتیزون

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این داروها می‌توانند سبب نازکی پوست شوند، از این رو پزشکان این موارد را در کوتاه مدت توصیه می‌نمایند.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52