هر آنچه باید درباره گرفتگی گوش ناشی از پرواز بدانید

گرفتگی گوش ناشی از پرواز یا همان باروتروما گوش به دلیل ایجاد تغییر در فشار اطراف گوش ایجاد خواهد شد، این مسئله می‌تواند موجب بروز ناراحتی در افراد شود و حتی مشکلاتی را در زمینه شنوایی به وجود آورد. باید توجه داشت که این مشکل به خودی خود از بین خواهد رفت اما اگر به درازا بکشد باید فرد مورد نظر به پزشک مراجعه کرده و موضوع را با وی در میان بگذارد، در موارد بسیار شدید از گرفتگی گوش ناشی از پرواز جراحی برای حل مشکل استفاده شده است. اطلاع داشتن از دلایل ایجاد این گرفتگی گوش بسیار مهم بوده و در این مقاله به بررسی و ارزیابی آن خواهیم پرداخت.

گرفتگی گوش

اطلاعات کامل درباره گرفتگی گوش ناشی از پرواز

همانطور که در مقدمه هم گفته شد این نوع گرفتگی موجب ایجاد درد در افراد و به وجود آمدن حس نارضایتی خواهد شد، این مشکل به دلیل تغییرات فشار هوا شکل خواهد گرفت. انجام کارهایی همچون غواصی اغلب می‌تواند موجب سوزش در گوش شود، هر چند این مسئله در هنگام پرواز هم صدق می‌کند اما لازم به ذکر است که برخی عفونت‌ها و انسدادهای احتمالی نیز می‌توانند دخیل باشند و باعث ایجاد سرگیجه شوند. افراد مبتلا به سندرم مزمن گوش علائم به نسبت طولانی‌تری را تجربه خواهند کرد. احتمالا برای بسیاری از شما جای سوال است که این پدیده به چه صورت ایجاد می‌شود، پاسخ روشن است، ایجاد انسداد در لوله متصل‌کننده گوش و دهان یک علت شایع گرفتگی گوش شناخته می‌شود، این لوله مسئول حفظ تعادل تغییرات به وجود آمده در فشار بوده و در صورتی که اختلاف فشار ایجاد گردد می‌تواند برخی مشکلات در شنوایی را ایجاد نماید، اگر بخواهیم یک مثال برای واضح شدن موضوع ارائه دهیم بدون شک سفرهایی هوایی و یا صعود به ارتفاعات را می‌توان جزو بهترین گزینه‌ها برشمرد.

علائم مربوط به باروتروما گوش

در همین ابتدا باید گفت که علائم مربوط به گرفتگی گوش ناشی از پرواز با توجه به شدت و مدت زمان آن می‌توانند متفاوت باشند، در ابتدای امر امکان دارد فرد احساس فشار ناخوشایندی در گوش داشته باشد اما گاهی وقت‌ها این وضعیت می‌تواند پیشرفت کند. اگر علت ایجاد گرفتگی گوش مربوط به تغییرات حاصل شده از ارتفاع باشد می‌توان با جدیت گفت که با خارج شدن از حد نرمال علائم مربوطه نیز به اتمام خواهد رسید و ایجاد علائم بیشتر منطقی نخواهد بود اما اگر این مورد اتفاق بیفتد باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد. در برخی از موارد گرفتگی ملایم گوش با نشانه‌های زیر مواجه هستیم:

  • مشکل شنوایی و یا کم شنوایی
  • احساس سرگیجه
  • احساس ناراحتی کلی در گوش

در موارد شدیدتر و جایی که مشکل توسط افراد مورد پیگیری و درمان قرار نگیرد احتمال بروز نشانه‌های زیر وجود خواهد داشت، این موارد عبارتند از:

  • آسیب رساندن به گوش، حلق و بینی
  • خونریزی در گوش
  • افزایش درد ناشی از فشار گوش
  • داشتن احساسی همچون زیر فشار آب بودن گوش
  • کاهش سطوح شنوایی

این موارد و نشانه‌ها از گرفتگی گوش باید مورد پیگیری قرار گیرد، در غیر این صورت امکان ایجاد صدمات جبران‌ناپذیر وجود خواهد داشت، مشکلاتی که حقیقتا می‌تواند برای فرد ناراحت‌کننده باشد.

مدت زمان ایجاد گرفتگی گوش

گرفتگی گوش

به گزارش مجله پزشکی آسان طب اگر برای یک شخص گرفتگی گوش در حد خفیف ایجاد گردد به طور معمول با گذشت چند دقیقه رفع خواهد شد اما در موارد شدید امکان دارد فرد نیازمند درمان باشد، خب مسلما زمان بازیابی هم به شدت علت اصلی آن بستگی دارد.

شیوه تشخیص مشکل باروتروما گوش

در بسیاری از موارد دیده شده که علائم گرفتگی گوش خیلی زودتر از آنکه نیاز به مراجعه پزشک باشد تشخیص داده می‌شود، در صورتی که درد شدید و دائمی باشد فرد مبتلا باید به پزشک مراجعه نماید، البته بد نیست بدانید که ممکن است خونریزی هم ایجاد شود. یک پزشک ابتدا گرفتگی گوش را بررسی خواهد کرد که آیا مربوط به تغییرات فشار هوا می‌باشد یا خیر، در صورتی که تغییر فشار هوا علت اصلی نباشد به سراغ عفونت در گوش خواهد رفت. مراجعه به پزشک برای درمان، راه‌حل بسیار مناسبی است زیرا با بررسی‌های دقیقی که انجام می‌دهند بهترین گزینه‌های درمانی را به کارگیری خواهند کرد، باز هم تاکید می‌کنیم که پیگیری‌ها را در صورتی انجام دهید که دچار درد شدید و یا علائم طولانی شده باشید.

واکنش‌های مناسب و پیشگیری از گرفتگی گوش

همانطور که گفتیم در اغلب موارد گرفتگی گوش پس از گذشت یک دوره کوتاه بدون مراجعه به پزشک حل خواهد شد اما می‌توان در موارد خاص با انجام برخی کارها ورودی گوش را باز کرد و با اینکار تعادل صورت خواهد گرفت. برخی از این روش‌ها را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • استفاده از آدامس
  • خمیازه کشیدن
  • مصرف داروهای ضد انعقاد بینی
  • استفاده از قطره مربوط به گوش

یکی از مواردی که باید برای رفع گرفتگی گوش به کار گرفته شود زدودن آلودگی از آن بوده زیرا با انجام این کار مانع از ایجاد عفونت خواهید شد، اگر وجود عفونت تایید شود نیاز به درمان و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها وجود دارد. نکته‌ای که باید در نظر داشت انجام جراحی‌های احتمالی است، با اینکه در برخی موارد می‌توان از این روش استفاده کرد اما پزشکان اغلب برای باروتروما گوش از جراحی استفاده نخواهند کرد. افراد قادر هستند خطر ابتلا به گرفتگی گوش ناشی از پرواز را با مصرف یک ضد انعقاد و یا آنتی هیستامین کاهش دهند، البته باید هنگام غواصی و پرواز هم مواردی را رعایت کرد.

مروری کوتاه بر مقاله گرفتگی گوش

گرفتگی گوش

در اغلب موارد گرفتگی گوش وضعیتی خوش‌خیم دارد و بدون نیاز به مراجعه پزشک رفع می‌شود، این مسئله را باید بسیار مهم دانست زیرا در بسیاری از موارد مشاهده شده است که افراد خودشان وضعیتشان را دچار نابسامانی خواهند کرد، در صورتی که علائم حکایت از مشکلات بیشتری داشته باشند باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد تا بتوان از این طریق دلیل اصلی گرفتگی گوش را دریافت و برای درمان اقدامات لازم را انجام داد. توجه داشته باشید که پس از مراجعه به پزشک و طی کردن مراحل درمانی دیگر نباید علائمی وجود داشته باشد و در صورتی که غیر از این رخ دهد باید پیگیری‌های بیشتری صورت گیرد تا بتوان علت اصلی را پیدا کرد.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا