Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
معرفی 7 مورد از مزایای بی‌نظیر آب زنجبیل – مجله آسان طب

معرفی 7 مورد از مزایای بی‌نظیر آب زنجبیل

هزاران سال است که مردم از زنجبیل به عنوان طعم دهنده غذاها و یک درمان طبیعی برای شرایطی مانند درد و تهوع استفاده می‌کنند. گیاه زنجبیل غنی شده از مواد طبیعی بوده که می‌تواند سلامت افراد را ارتقا بخشد. یکی از شیوه‌های استفاده از این گیاه، آب آن می‌باشد که مزایای بالقوه‌ای را به خود اختصاص داده است. آب زنجبیل را می‌توان به راحتی در خانه تهیه کرد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای زنجبیل، خطرات موجود، بررسی شواهد علمی برای صحت این موضوع و چگونگی تهیه آب زنجبیل در منزل بپردازیم.

آب زنجبیل

فواید آب زنجبیل برای سلامتی

مطالعات کثیری در رابطه با مزایای زنجبیل انجام گرفته و فواید آن به اثبات رسیده است اما با این حال تحقیقات محدودی در رابطه با آب زنجبیل وجود دارد. به طور کلی زنجبیل و آب زنجبیل می‌توانند برای شرایط نامبرده شده زیر مفید باشند:

1. خاصیت ضد التهابی

همانطور که می‌دانید میکروب‌ها، مواد شیمیایی و رژیم غذایی ضعیف می‌توانند سبب التهاب بیش از حد و آسیب به بدن شوند. التهاب برای بسیاری از افراد یک تجربه رایج بوده و برای مبارزه با التهاب مزمن تغییر در رژیم غذایی و تغذیه‌ای امری ضروری محسوب می‌گردد. مصرف زنجبیل می‌تواند تا حدودی به جلوگیری و التیام زخم کمک کند، همچنین یک مطالعه نشان داد که زنجبیل واکنش‌های آلرژیکی را که در آن‌ها التهاب نقش مهمی ایفا می‌کند، کاهش خواهد داد. نتیجه یک مطالعه دیگر بر این پایه استوار بود که مصرف مکمل‌های زنجبیل به صورت روزانه سبب کاهش درد عضلانی ناشی از التهاب خواهد شد.

2. درد

آب زنجبیل می‌تواند به کاهش برخی از دردها کمک نماید. محققان از آب زنجبیل برای درمان دردهای میگرنی 60 نفر استفاده کردند که طبق آمار بهتر از داروهای ضد درد عمل نمود.

3. حالت تهوع

برخی از افراد آب زنجبیل را برای درمان حالت تهوع خود استفاده می‌کنند که طبق بررسی‌های انجام شده در سال 2015 این کار موجب کاهش تهوع و استفراغ در افراد خواهد شد.

4. سطح کلسترول

طبق مطالعات انجام شده بر روی یک موش صحرایی مشخص شد که زنجبیل می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. محققان طی انجام آزمایش‌هایی متوجه شدند که آب زنجبیل باعث جلوگیری از کلسترول بالا در جریان خون خواهد شد. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آب زنجبیل به منظور کاهش سطح کلسترول در انسان مورد نیاز است.

5. کنترل قند خون

آب زنجبیل ممکن است به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. طبق بررسی‌های انجام شده کاهش قند خون در افرادی که از آب زنجبیل برای درمان خود استفاده کردند بسیار موثرتر از دارو‌های شیمیایی بود.

6. کاهش وزن

آب زنجبیل ممکن است در مدیریت وزن نقش بسزایی داشته باشد و مطالعاتی در جهت اثبات این موضوع انجام شده و به نتیجه رسیده است اما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آب زنجبیل

7. خاصیت آنتی اکسیدانی

خواص آنتی اکسیدانی آب زنجبیل می‌تواند به جلوگیری از موارد قید شده زیر کمک نماید:

  • بیماری قلبی
  • بیماری‌هایی مثل پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون
  • سرطان
  • علائم پیری

بدن هر فرد به طور طبیعی ROS (گونه‌های فعال اکسیژن) تولید می‌کند اما برخی از شیوه‌های زندگی مانند مصرف زیاد الکل، سیگار کشیدن یا استرس مزمن می‌تواند باعث ایجاد ROS بیش از حد شود، از این رو خوردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی آنتی اکسیدان مانند آب زنجبیل می‌تواند به جلوگیری و مبارزه با عوارض جانبی ROS کمک کند. آب زنجبیل همچنین می‌تواند در کاهش نارسایی کلیه، کند کردن رشد تومورها و کنترل انواع سرطان نقش بسزایی ایفا نماید.

ارتباط آب زنجیل با سم‌زدایی بدن

برخی افراد از آب زنجبیل مخلوط با آب لیمو به عنوان یک سم‌زدا استفاده می‌کنند. از آنجایی که زنجبیل می‌تواند با میکروب‌ها، بیماری، التهاب و مولکول‌های ایجاد کننده سرطان مبارزه کند، مصرف مقدار اندکی از آن به صورت روزانه تا حدی سلامت کلی شما را تضمین خواهد کرد. همانطور که می‌دانید زنجبیل یک ریشه طبیعی می‌باشد بنابراین نوشیدن آب آن نیز به جذب مواد مغذی کمک فراوانی خواهد کرد.

طریقه تهیه آب زنجبیل در خانه

ریشه تازه زنجبیل بهترین منبع برای تولید آب آن می‌باشد و آماده‌سازی آن آسان است. ریشه تازه این گیاه را می‌توان از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرد. یک روش رایج برای تهیه آب زنجبیل در زیر آورده شده است که به آن می‌پردازیم:

مواد لازم:

1.5 قاشق زنجبیل تازه

4 لیوان آب جوش

طرز تهیه:

زنجبیل را به آب اضافه کنید و آب را از روی گاز بردارید. اجازه دهید که زنجبیل به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد، سپس تکه‌های زنجبیل را از آب خارج کنید و پس از خنک شدن میل نمایید. همانطور که می‌دانید زنجبیل طعم تندی دارد، از این رو اضافه کردن مقداری عسل یا لیمو می‌تواند طعم آن را بهبود بخشد.

خطرات و عوارض جانبی استفاده از آب زنجبیل

آب زنجبیل

نوشیدن آب زنجبیل برای بسیاری از افراد بی‌خطر است اما با این حال ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که بهتر است فرد قبل از مصرف با پزشک مشورت نماید. عوارض جانبی مصرف آب زنجبیل نیز بسیار نادر است اما اگر بیش از حد مصرف شود می‌تواند علائم زیر را برای فرد به همراه داشته باشد:

توجه داشته باشید که روزانه بیش از 4 گرم زنجبیل مصرف نکنید، همچنین مصرف آن برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سنگ‌های صفراوی باید قبل از مصرف زنجبیل به عنوان یک مکمل، با پزشک خود مشورت نمایند. افراد لازم است جهت مصرف این گیاه در دوران بارداری، شیردهی و حتی پس از عمل جراحی نیز پزشک خود را در جریان بگذارند. تحقیقات بسیاری مبنی بر درمان تهوع و استفراغ زنان باردار با استفاده از آب زنجبیل انجام شده است و شواهد اثربخشی زنجبیل را برای درمان تهوع حاملگی تایید می‌کند اما همانطور که گفته شد باید قبل از مصرف حتما با پزشک خود در این باره مشورت نمایید. 

مروری کوتاه بر مقاله آب زنجبیل

مصرف زنجبیل می‌تواند تا حدودی در سلامتی مفید باشد و به درمان بسیاری از مشکلات کمک نماید. نوشیدن آب زنجبیل نیز یک راه عالی برای حفظ آب بدن می‌باشد که برای سلامت کلی امری مهم محسوب می‌شود. تهیه آب زنجبیل در خانه بسیار ساده می‌باشد اما بهتر است قبل از تهیه و مصرف آن با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52