داروی پیروکسیکام Piroxicam و خواص ضد التهابی آن

احتمالا برای همه ی ما در طول زندگیمان پیش می آید که به دلیل برخی حرکات ورزشی و یا حرکات سریع بدنی دچار درد و التهاب مفاصل شویم و بدون شک یکی از اولین پیشنهادها برای درمان این عارضه داروی پیروکسیکام است. اسم داروی پیروکسیکام برای افرادی که از روماتیسم و التهاب مفاصلی و استخوانی هم رنج می برند بسیار آشنا است که این دارو نوعی ضد التهاب مفاصلی و داروی درمان نقرس محسوب می شود، پزشکان برای موارد دیگری نیز داروی پیروکسیکام را تجویز می کنند. اما به طور کلی خاصیت ضد درد و مسکن مانند این دارو بیش از همه مورد توجه می باشد. ما تصمیم گرفته ایم در ادامه ی این مطلب از عملکرد و چگونگی نحوه ی صحیح مصرف داروی پیروکسیکام بیشتر صحبت کنیم.

داروی پیروکسیکام

مشخصات کلی داروی پیروکسیکام

داروی پیروکسیکام (Piroxicam) که با نام های تجاری و اختصاری Pirozip ،Feldene ،Brexidol هم در داروخانه ها برای فروش به چشم می خورد، در دسته دارویی داروهای ضد التهاب و داروی بیماری نقرس قرار می گیرد. همانطور که در مقدمه هم گفتیم داروی پیروکسیکام برای کاهش میزان درد و تسکین و درمان التهاب مفاصل و خشکی آن و درمان بیماری های روماتیسمی و استخوانی مفاصل کاربرد ویژه ای دارد. علاوه بر موارد ذکر شده بسیاری از پزشکان برای درمان بیماری نقرس و همچنین دردهای ناشی از زخم و جراحت های ورزش و یا پس از عمل های جراحی نیز داروی پیروکسیکام را تجویز می کنند. شایان ذکر است که داروی پیروکسیکام به اشکال قرص، شیاف، ژل و کپسول بسیار رایج است و بنابر گفته ی محققان بهترین زمان مصرف این دارو به شکل کلی ۱ الی ۳ بار در روز و میان غذا و با مقدار آب کافی می باشد و همچنین میزان دوز مجاز مصرفی ۱۰ الی ۴۰ میلیگرم در روز توصیه شده است که البته این مقدارها بنا به شرایط بدنی فرد و تشخیص پزشک مقداری قابل تغییر می باشد. طبق گزارش مجله پزشکی آسان طب بر اساس گفته ی پزشکان میزان خطرات ناشی از مصرف بیش از حد داروی پیروکسیکام بسیار زیاد و اعتیاد به آن کم اعلام شده است. حتما داروی پیروکسیکام را با نسخه ی پزشک و از داروخانه های معتبر تهیه کنید.

چگونگی تأثیر دارو

داروی پیروکسیکام

داروی پیروکسیکام یکی از قوی ترین مهار کننده های آنزیم سیکلواکسیژناز محسوب می شود و در ادامه هم باعث کاهش میزان تولید پروستاگلاندین شده و از درد جلوگیری می کند. اثرات کامل درمانی این دارو در بیماری های مفاصل معمولا در طول مدت ۳ تا ۴ ساعت و همچنین اثرات کلی و مفید ضد التهابی داروی پیروکسیکام در طول ۲ تا ۴ هفته پس از شروع درمان ظاهر می شوند. این اثرات معمولا به مدت ۲ روز و گاهی برخی از اثرات آن ۷ تا ۱۰ روز بعد از قطع مصرف در بدن دوام خواهند داشت. توجه داشته باشید که اگر از داروی پیروکسیکام برای درمان کوتاه مدت استفاده می کردید می توانید بعد از احساس بهبودی آن را قطع کنید اما در صورت مصرف طولانی مدت آن و همچنین ایجاد احساس تنگی نفس، خونریزی و ایجاد جوش حتما با پزشکتان مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف داروی پیروکسیکام

به طور کلی هر نوع داروی شیمیایی ممکن است در برخی افراد با بروز عوارضی همراه باشد که در این دارو سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ، خارش و بروز حساسیت و کهیر گزارش شده است که برخی از این علایم با گذشت زمان در مصرف این دارو از بین می روند.

نکات احتیاطی مهم در خصوص مصرف داروی پیروکسیکام

داروی پیروکسیکام

حتما در صورت مبتلا بودن به عارضه های زیر قبل از شروع مصرف داروی پیروکسیکام با پزشک معالجتان مشورت کنید.

√ اگر به زخم معده، سوء هاضمه و یا زخم های گلو مبتلا می باشید و از داروهای دیگری نیز استفاده می کنید.

√ اگر از سنگ مثانه و یا مشکلات کبدی و کلیوی رنج می برید.

√ اگر دچار فشار خون بالا و یا انواع نارسایی های قلبی می باشد.

√ اگر به بیماری آسم مبتلا می باشید و یا مصرف آسپرین حساسیت و آلرژی دارید.

√ مصرف دارو برای زنان حامله: اغلب مجاز نیست زیرا باعث زایمان دیر هنگام می شود و روی رشد بچه تاثیر می گذارد.

√ مصرف دارو برای زنان شیرده: به دلیل ترشح در شیر مادر و تاثیر روی نوزاد با پزشک مشورت شود.

√ مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: با کاهش دوز مصرفی همراه باشد و در کودکان زیر ۶ سال ممنوع است.

 مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال: به دلیل اینکه پیروکسیکام موجب احساس گیجی و خواب آلودگی می شود باید از کارهای مخاطره آمیز مثل رانندگی اجتناب شود و به طور کلی دوز مصرفی کاهش داشته باشد.

√ نکته: مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است موجب زخم و خونریزی معده شود.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52