Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
قرص پراواستاتین Pravastatin کاهنده‌ی چربی خون – مجله آسان طب

قرص پراواستاتین Pravastatin کاهنده‌ی چربی خون

چربی خون بالا یا همان کلسترول بالا یکی از مهمترین علت های بروز سکته های قلبی و مغزی به شمار می آید که معمولا در کشورهایی که تغذیه ناسالم و تحرک کمی دارند بیشتر به چشم می خورد و باید گفت ایران هم یکی از این جوامع می باشد. داروهای بسیاری برای جلوگیری از کلسترول بالا در داروخانه ها یافت می شود که قرص پراواستاتین یکی از آن هاست. قرص پراواستاتین یک نوع مهار کننده ردوکتاز و یا استاتین به شمار می آید که باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL و یا VLDL) و همچنین میزان تری گلیسیرید در خون می شود و همین امر موجب کاهش میزان خطر سکته قلبی و مغزی خواهد شدT البته این دارو کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم. ما این مطلب را به چگونگی عملکرد قرص پراواستاتین در بدن و کاهش چربی خون اختصاص داده ایم.

قرص پراواستاتین

مشخصات قرص پراواستاتین

قرص پراواستاتین (Pravastatin) که با نام تجاری و اختصاری Lipostal نیز در داروخانه ها و بازارهای آزاد دارو به فروش می رسد را در دسته ی دارویی کاهش دهنده چربی خون قرار می دهند. همانطور که در مقدمه هم گفتیم وظیفه ی اصلی قرص پراواستاتین کاهش چربی خون و درمان کلسترول بالا در افراد مبتلا می باشد اما از این دارو برای درمان بیماری های قلبی هم استفاده می شود. قرص پراواستاتین با بلوکه کردن نوعی آنزیم که تولید کلسترول را بر عهده دارد سبب کاهش چربی و کلسترول می شود که از این طریق از انواع بیماری های قلبی نیز جلوگیری می کند. بر اساس گزارش مجله پزشکی آسان طب و طبق گفته ی متخصصان به طور کلی بهترین زمان مصرف قرص پراواستاتین یکبار در روز و در هنگام شب است و همچنین اندازه ی دوز مصرفی مجاز دارو ۱۰ تا ۴۰ میلی گرم در شبانه روز اعلام شده است. یادآور می شویم که خطرات مصرف این دارو در دوز بالا بسیار زیاد است اما میزان اعتیاد به آن کم می باشد و همچنین شما برای تهیه این دارو از مراکز معتبر حتما نیاز به نسخه پزشکتان دارید.

چگونگی تأثیر قرص پراواستاتین

قرص پراواستاتین

در متن بالا هم اشاره کردیم که قرص پراواستاتین از ترشح آنزیمی که کلسترول خون را تولید می کند، جلوگیری و در ادامه باعث کاهش خطرات بیماری های قلبی و عروقی می شود. شایان ذکر است که برخی از اثرات قرص پراواستاتین بعد از ۲ هفته نمایان می شود اما اثرات مفید و کامل آن در حدود ۱ ماه بعد از شروع مصرف دارو ظاهر می شوند و ضمنا این اثرات تا ۲۴ ساعت بعد از قطع مصرف این دارو در بدن انسان دوام خواهند داشت. نکته ی بسیار مهم در خصوص مصرف قرص پراواستاتین این است که حتما باید به همراه یک رژیم غذایی ضد چاقی استفاده شود زیرا تاثیر این دارو را چندین برابر می کند. دقت داشته باشید که هرگز مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشکتان و به طور ناگهانی قطع نکنید زیرا این عمل باعث بدتر شدن بیماریتان می شود.

عوارض جانبی مصرف قرص پراواستاتین

قرص پراواستاتین هم نوعی داروی شیمیایی است و عوارض خاص خود را دارد که خستگی و کوفتگی، سردرد و تهوع بارزترین آن هاست و با گذشت زمان کم کم برطرف می شود، اما اگر در طول مصرف قرص پراواستاتین دچار ضعف عضلات، دردهای شکمی، یرقان و یا جوش شدید مصرف آن را قطع و به پزشکتان مراجعه کنید.

نکات احتیاطی مهم مصرف قرص پراواستاتین

قرص پراواستاتین

اگر قبل از شروع مصرف این دارو و مبتلا بودن به بیماری های زیر با پزشکتان مشورت کنید از خطرات احتمالی جلوگیری کرده اید.

√ در صورتی که از مشکلات کبدی رنج می برید و یا داروهای دیگری نیز استفاده می کنید، قبل از شروع مصرف با پزشکتان بازگو کنید.

√ مصرف دارو برای زنان حامله: ممنوع است و توصیه نمی شود.

√ مصرف دارو برای زنان شیرده: متاسفانه هنوز مفید بودن این دارو در دوران شیردهی به اثبات نرسیده است و به همین دلیل نظر پزشکتان مهم است.

√ مصرف دارو برای کودکان و اطفال: مجاز نمی باشد.

√ مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال: بلامانع است. به دلیل اینکه مصرف طولانی مدت این دارو روی کبد اثرات منفی دارد باید به شکل مکرر آزمایشات مخصوص کبد و عضلات را انجام دهند.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52