لکه‌های روی قرنیه تا چه حد می‌توانند نگران کننده باشند

چشم انسان دارای اجزای متعدد و گوناگونی است که هر کدام از آن‌ها مکمل دیگری است و وجودشان برای این که ما بتوانیم ببینیم ضروری است. قرنیه هم یکی از این اعضاست که اگر کدر شود، دید انسان از بین خواهد رفت. اگر تمام اجزای چشم هم سالم باشند وقتی قرنیه کدر باشد، روی دید تاثیر گذاشته و باعث رنجش ما می‌شود. قرنیه بخش دایره‌ای شکل بی‌رنگی است که قسمت جلوی چشم ما می‌باشد و اطرافش را بخش سفید چشم یا صلیبیه فرا گرفته است. در این مقاله قصد داریم تا به بیان علت لکه های روی قرنیه بپردازیم.

لکه های روی قرنیه

علت ایجاد لکه های روی قرنیه

قرنیه حالتی مانند یک شیشه‌ی کاملا شفاف دارد. گذر زمان می تواند این شیشه صاف را دچار تاثیراتی کند. اگر لکه ها روی قسمت مرکزی قرار بگیرند، باعث کم شدن بینایی و حساسیت به نور می شوند. این مورد معمولا بر اثر یک حادثه یا عفونت قرنیه به وجود می آید.

شایعترین علتی که برای کدر شدن قرنیه ذکر کرده اند تبخال بر روی قرنیه است، عامل به وجود آورنده این تبخال یک ویروس خارجی است. وقتی این ویروس تبخال را ایجاد می کند، فرد گمان می کند که جسمی خارجی در چشم او هست، این حالت بعد از مدتی خوب می شود.

وقتی تبخال تکرار می شود این بار لکه ایجاد شده و نهایتا قرنیه کدر خواهد شد. علائم این تبخال احساس شن رفتگی در چشم و درد چشم است، توصیه آسان طب این است که اگر این علائم را احساس کردید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات بعدی پیشگیری نمایید. علاوه بر تبخال، حوادث، تصادفات، آسیب دیدن چشم، ضربه خوردن چشم و پارگی قرنیه هم در صورت عدم پیگیری و درمان کامل می توانند به ایجاد لکه در چشم ختم شوند.

برای درمان لکه های روی قرنیه چه اقداماتی نیاز است؟

لکه های روی قرنیه

اگر قرنیه دچار لکه شد برای درمان آن نیاز به عمل جراحی برای پیوند قرنیه است. این عمل برای کسانی انجام می گیرد که تنها مشکل چشمشان کدر بودن قرنیه است. پیوند قرنیه چشم بدون محدودیت سنی انجام می شود و از نوزاد شیر خواره تا پیرمرد 90 ساله می توانند تحت این عمل جراحی قرار بگیرند.

برای پیوند قرنیه حتی می توان از قرنیه انسان مرده هم استفاده کرد. قرنیه انسان تا 6 ساعت (یا کمتر) پس از مرگ هم قابل استفاده است. قرنیه پیوند زده شده رگ ندارد و از این رو بدن آن را به عنوان یک عضو ناشناخته به حساب نمی آورد و آن را پس نمی زند. این مسئله علاوه بر مزیتی که گفته شد یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم این است که می توان آن را از هر مرده ای با هر گروه خونی گرفت.

پیوند قرنیه چگونه انجام می‌شود؟

لکه های روی قرنیه

پزشک جراح، قرنیه پیوندی را با قطر 7 یا 8 میلی متر به شکل دایره از چشم مرده خارج می سازد و در مرحله بعد با 16 بخیه آن را به چشم مورد نظر پیوند می زند. بخیه ها آن قدر ریز هستند که دیده نمی شوند و بیمار حسشان نمی کند. این عمل با تیغ های یک بار مصرف انجام می گردد و دقت بسیار بالایی لازم دارد تا قرنیه به صورت کج و نامنظم قرار نگیرد. قرنیه از شخص اهدا کننده بیشتر برداشته می شود تا به طور کامل روی چشم بیمار جا بیفتد و محکم باشد.

آیا همه لکه های روی قرنیه خطرناک است؟

اما لکه هایی که در اطراف قرنیه به وجود می آیند، یعنی جایی که سیاهی و سفیدی چشم به هم می رسند، در اثر گذر زمان به وجود می آیند. یعنی هر چه سن بالاتر برود شانس اینکه این بیماری به وجود بیاید بیشتر می شود. اینگونه لکه ها اثر سوء بر بینایی نمی گذارند و ابتلا به آن ها جای نگرانی ندارد.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫3.5/5 ‏‫(2 نظر)‬

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا