داروی پروکلوپرازین Prochlorperazine و کنترل تهوع

خوشبختانه امروزه توجه به بیماری ها و اختلالات روحی و روانی بیشتر شده است و دیگر به اینگونه عوارض، بیماری های خاموش گفته نمی شود زیرا درک و آگاهی مردم در این خصوص بالاتر رفته و هنگامی که احساس حالات ناخوشی روحی به آن ها دست می دهد اغلب افراد به روانشناس و راونپزشک ها مراجعه می کنند. در برخی مواقع با صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فرد متخصص این عوارض بهبود می یابد اما در موارد دیگر ممکن است برای درمان این اختلالات نیاز به مصرف دارو باشد. متخصصان در این امور از انواع داروها برای رفع این حالات روحی استفاده می کنند که داروی پروکلوپرازین یکی از انواع این داروها است. داروی پروکلوپرازین یکی از انواع کمتر شناخته شده ی داروهای روانی و ناهنجاری های رفتاری می باشد که از آن در درمان تهوع ناشی از عوامل دیگری مثل بیماری های گوش داخلی و غیره نیز استفاده می شود. ما تصمیم گرفتیم به دلیل بالا بردن آگاهی از مشخصات و عملکرد این دارو این مطلب را به داروی پروکلوپرازین اختصاص دهیم.

داروی پروکلوپرازین

مشخصات کلی داروی پروکلوپرازین

داروی پروکلوپرازین (Prochlorperazine) که با نام های اختصاری و تجاری Steretil ،Preziere ،Buccaster نیز در داروخانه های معتبر و بازارهای آزاد دارو به فروش می رسد را در دسته دارویی درمان بیماری های روانی و داروی ضد استفراغ و تهوع طبقه بندی می کنند. مصرف داروی پروکلوپرازین در دوزهای پایین تر باعث کنترل و رفع تهوع و استفراغ در بیماران درمان شده با دارو و یا رادیوتراپی می شود  و ضمنا اگر فرد از تهوع ناشی از دوران سر و بیماری های مزمن گوش درونی رنج ببرد این دارو بسیار مفید عمل می کند. مصرف داروی پروکلوپرازین در دوزهای بیشتر و بالاتر به درمان اختلالات روانی و ناهنجاری های روحی و رفتاری مثل جنون، شیزوفرنی و بیماری های دیگر کمک بسیاری می کند. قابل توجه است که داروی پروکلوپرازین در اشکال قرص، آمپول، شیاف و محلول مورد استفاده قرار می گیرد و به گزارش مجله پزشکی آسان طب و بر اساس گفته ی متخصصان بهترین زمان مصرف این دارو در نوع قرص، شیاف و آمپول آن ۲ تا ۳ بار در روز اعلام شده است و همچنین دوز مجاز مصرفی آن به طور کلی در کنترل و رفع حالت تهوع از ۲۰ میلی گرم و سپس ۱۰ تا ۵ میلی گرم در روز و در بیماری های روانی ۱۵ الی ۴۵ میلی گرم در روز تایید شده است. شایان ذکر است که میزان وابستگی به این دارو زیاد نیست اما خطر مصرف بیش از حد آن بسیار زیاد است.

چگونگی تأثیر داروی پروکلوپرازین

داروی پروکلوپرازین

اطلاعات زیادی از نحوه ی عملکرد دقیق این دارو در دست نیست اما می دانیم که اثرات مفید داروی پروکلوپرازین در نوع خوارکی و شیاف معمولا بعد از گذشت ۶۰ دقیقه و اثرات نوع تزریقی آن بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پس از مصرف در بدن فرد نمایان می شود و همچنین این اثرات معمولا به مدت ۳ تا ۶ ساعت بعد از قطع کردن مصرف دارو هم در بدن دوام خواهند داشت. نکته اینجاست که اگر شما از این دارو برای کنترل و رفع حالت تهوع خود استفاده می کردید به محض احساس بهبودی می توانید مصرف آن را قطع کنید اما اگر به مدت طولانی و برای درمان بیماری های روحی و روانی از داروی پروکلوپرازین استفاده می کردید حتما هنگام قطع دارو با پزشکتان مشورت کنید تا روش صحیح قطع کردن آن را به شما تذکر دهد زیرا در صورت قطع ناگهانی آن ممکن است علایم بیماری شما دوباره عود کند.

عوارض جانبی مصرف داروی پروکلوپرازین

در مورد اصلی ترین عارضه ی مصرف داروی پروکلوپرازین می توان به عوارض پارکینسونی در دوزهای بالا که به دلیل تغییر در توازن مواد و ترکیبات شیمیایی مغز رخ می دهد اشاره کرد و همچنین ایجاد حالات ضعف و بیحالی، سرگیجه، خشکی دهان و خواب آلودگی از عوارض معمول مصرف این دارو به حساب می آید. توجه داشته باشید که در صورت بروز یرقان، تب، خشکی و سفتی گردن و زبان و ایجاد جوش سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

نکات احتیاطی مهم در خصوص استفاده از داروی پروکلوپرازین

داروی پروکلوپرازین

حتما اگر از عارضه های زیر رنج می برید قبل از شروع مصرف این دارو با پزشک خود در میان بگذارید.

√ اگر نارسایی قلبی دارید و یا از بیماری های مزمن کلیوی و کبدی رنج می برید.

√ اگر به صرع و یا بیماری های پارکینسونی دچار می باشید.

√ اگر دارای غده تیرویید فعال هستید و یا مشکلات مثانه دارید.

√ اگر به آب سیاه چشم مبتلا هستید و یا داروهای دیگری هم مصرف می کنید.

√ مصرف دارو برای زنان حامله و شیرده: متاسفانه هنوز مفید بودن این دارو در دوران حاملگی و شیردهی به اثبات نرسیده پس با پزشکتان صحبت کنید.

√ مصرف دارو برای کودکان و اطفال: کاهش دوز مصرفی اجباریست و اگر کودکی زیر ۱۰ کیلوگزم وزن دارد استفاده از داروی پروکلوپرازین ممنوع است.

√ مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال: کاهش دوز مصرفی از بروز عوارض جانبی جلوگیری می کند.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35