فوت و فن‌های پرورش گل پرنده بهشتی، از کاشت بذر تا گلدهی

گل پرنده بهشتی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین گل‌هایی است که در تمام گل فروشی‌ها می‌توان آن را دید. نگهداری از گل پرنده بهشتی در خانه هم ممکن است، اما فضای باز برای رشد آن بهتر است. تمام گونه‌های این گل، دائمی و همیشه سبز هستند و نسبت به سرما حساسیت دارند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی شیوه‌های نگهداری از گل پرنده بهشتی بپردازیم تا شما نیز بتوانید این گل زیبا را پرورش دهید.

گل پرنده بهشتی

آشنایی با گل پرنده بهشتی

خواستگاه این گل که تنها پنج گونه دارد، جنوب آفریقا است. گونه های مختلف گل پرنده بهشتی همگی دائمی هستند و سرما آن ها را اذیت می کند. ارتفاع این گل تا یک متر می رسد و در نواحی که آب و هوای معتدل دارند باید برایش شرایط گلخانه ای فراهم شود.

برگ های این گل زیبا نسبتا روشن هستند و دمبرگ درازی به اندازه چهل و پنج سانتی متر قرار دارند. علت نام گذاری این گل به گل پرنده بهشتی آن است که این گل پس از این که کاملا باز می شود شکلی شبیه یک پرنده در حال پرواز به خود می گیرد.

تکثیر گل پرنده بهشتی

گل پرنده بهشتی از این شیوه ها تکثیر می شود: کاشت بذر، تقسیم ریزوم و جداسازی پاگیاه. در میان این روش ها تقسیم پاگیاه بهترین گزینه است. بذرهای گل پرنده بهشتی در بهار کشت می شوند و پایه های بذری در 11 تا 13 ماه نخست در گلدان نگهداری می شود. از سومین سال رشد، گیاه زندگی در محل اصلی (باغ یا باغچه) را شروع می کند. بهتر است خاکی که گیاه قرار است در سال سوم در آن قرار داده شود خاکی سبک و غنی باشد. با کاشت از طریق بذر، گیاه پس از 4 تا 7 سال گلدهی را آغاز می کند.

بهترین زمان برای تقسیم ریزوم ها اواسط مرداد ماه است. هر بوته مادری می تواند ده تا دوازده گیاه جدید تولید کند، در این میان باید بهترین گیاهی که تولید شده انتخاب شود و مابقی حذف شوند. پاجوش ها پس از دو تا سه سال گلدهی را شروع می کنند.

به گزارش آسان طب بهتر است بهترین محدوده مکانی برای کاشتن گل پرنده بهشتی را با حفر چاله هایی با ابعاد شصت در شصت سانتی متر ایجاد کنید و پس از کاشت آن را با کود حیوانی و خاک پر کنید. 2 گیاه در هر متر مربع بهترین تراکم برای رشد مناسب گل پرنده بهشتی است و باعث می شود گل در نخستین سال محصول دهی بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

گل پرنده بهشتی

شرایط محیطی و نیازها

√ دما: برای این که گل های پرنده بهشتی تشکیل شوند دمای پایین نیاز دارند. اما دمای هوای کمتر از 13 درجه سانتی گراد هنگام گلدهی باعث کاهش یافتن سرعت تولید برگ ها و رشدشان خواهد شد. با این تفاسیر می توان اینگونه گفت که دمای مناسب برای گلدهی سریع و یکنواخت این گل، دمای بین 17 تا 27 درجه است، دمای 10 تا 13 درجه سانتی گراد در شب و دمای 20 تا 22 درجه در روز بهینه است. در کل پرنده بهشتی به سرما حساس است و در مناطقی که آب و هوای معتدل دارند، می تواند در گلخانه رشد کند. 

√ نور: اگر شدت نور کم باشد (که معمولا حاصل سایه دهی است) گلدهی این گیاه را کاهش می دهد و باعث سقط شدن گل و از بین رفتن گل های تکامل یافته خواهد شد.

√ خاک: پرنده بهشتی خیلی نسبت به خاک حساس نیست. در اوایل تیر ماه نیاز به کود دهی دارد. اگر کمپوست، کود دامی و آبیاری حدودا یک بار در ماه در طی فصل تابستان انجام شود نتیجه خوبی خواهد داد. کود موثر، N-P-K با نسبت 5-3-1 به علاوه 3 گرم نیترات پتاسیم است که باید با یک لیتر آب، هر ده روز یک بار، به مدت سه ماه به گل داده شود.

√ آبیاری: گل پرنده بهشتی به آبیاری زیاد نیازمند است، به جز یک دوره استراحت که در مرداد ماه است و در آن مدت نباید آبیاری گردد.

گلدهی پرنده بهشتی

گلدهی پرنده بهشتی در اغلب نواحی فصلی است، گیاه شناسان بر اساس تجربه دریافته اند که عملکرد پرنده بهشتی با افزایش سن آن رابطه مستقیم دارد، یعنی هر چه سن گیاه افزایش پیدا کند عملکرد آن نیز بهتر می شود. همچنین تجربیات نشان می دهد که گلدهی این گیاه از چهار تا شش سالگی وارد مرحله زایشی می شود.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫5/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52