خواص بی‌نظیر گل ساعتی از تسکین درد تا درمان استرس

گل ساعتی که آن را با نام پیچ ساعتی نیز می‌شناسیم یکی از گل‌هایی است که علاوه بر ظاهر زیبا و فواید زینتی دارای خواص زیادی نیز هست. این گل از آن رو که شباهت زیادی به ساعت دارد به گل ساعتی معروف شده است. نام انگلیسی این گل Passion flower است و از گونه گیاهان گلدار به حساب می‌رود. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی گل ساعتی بپردازیم.

آشنایی با گل ساعتی (پیچ ساعتی)

گل ساعتی

این گل بیشتر در نواحی آمریکای جنوبی رشد می کند. ساقه هایی بلند و رشدی سریع دارد، وجود ساقه های بلند باعث می شود قلمه گرفتن از آن کار چندان سختی نباشد. این گیاه که یک گل زینتی به حساب می آید، بوته بلند و برگ های بیضی مانند دارد و از تیره موردی هاست. گل های گل ساعتی به رنگ های ارغوانی، قرمز، آبی و بنفش هستند. علت اینکه این گل را گل پیچ ساعتی نیز می نامند، این است که ساقه آن به اشیاء اطراف می پیچد و بالا می رود.

خواص گل ساعتی:

گل ساعتی

به گزارش آسان طب میوه سبز و زرد رنگ این گیاه حاوی اسید سیتریک، پرولین، مالتول و اتل مالتول است. از این گیاه استفاده های دارویی زیادی می شود. طبیعت گل ساعتی گرم و خشک است و یکی از مهمترین خواص عصاره گل ساعتی، ضد اضطراب و آرامبخش بودن آن است. از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایین آورنده فشار خون
  • ضد درد
  • درمان استرس
  • خواب آور
  • برطرف کننده عوارض یائسگی مانند گر گرفتگی
  • ضد سرطان
  • تقویت کننده قلب
  • ضد یبوست

البته از گفتن این نکته هم نباید غفلت کرد که مصرف بیش از حد گل ساعتی مانند هر گیاه دارویی دیگر می تواند عوارضی را در پی داشته باشد. از جمله عوارضی که در پی مصرف نادرست یا بی رویه گل ساعتی ممکن است پیش بیاید می توان به اسهال اشاره کرد. همچنین گل ساعتی می تواند باعث خواب آلودگی شود. مصرف گل ساعتی به زنان باردار و شیرده و همچنین کودکان زیر سه سال توصیه نمی شود.

شرایط محیطی و نیازهای گل ساعتی

گل ساعتی

نور: گل ساعتی آفتاب کامل را تحمل می کند و به نور زیادی احتیاج دارد تا جایی که اگر نور کافی به آن نتابد گلدهی را آغاز نمی کند.

دما: از فروردین تا مهر درجه حرارت مناسب برای این گیاه حرارت 24 درجه سانتی گراد است. در پاییز و زمستان دمای مطلوب برای آن حدودا 15 درجه سانتی گراد است. در زمستان خشک می شود و دوباره در بهار می روید. برای حفظ رطوبت مناسب بهتر است تابستان ها هفته ای دو تا سه بار با آب بدون املاح و سبک غبارپاشی شود.

نکته: در زمستان و هنگام تابش آفتاب بهتر است غبار پاشی انجام نشود.

آبیاری: آبیاری مناسب در رشد خوب این گل نقش موثری دارد. طی فصل تابستان بهتر است هر دو روز یکبار آبیاری شود تا رطوبت خاک حفظ گردد. اگر درجه حرارت از 24 درجه سانتی گراد بیشتر شد، آبیاری باید به صورت روزانه انجام شود. آبیاری در زمستان باید زمانی انجام شود که خاک خشک شده باشد، در این صورت آبیاری به صورت هر 10 روز یک بار الزامی است.

خاک: بهترین خاک برای رشد گل ساعتی، خاکی متشکل از دو قسمت خاک، یک قسمت شن درشت و دو قسمت پیت است.

هرس: برای هرس این گیاه پیش از این که در بهار جوانه ها باز شوند، ساقه اصلی به یک سوم ارتفاع و دیگر شاخه ها به یک دوم ارتفاع کاهش داده می شود. شاخه های فرسوده و خشک را می توانید قطع نمایید.

نکته: برای تمیز کردن برگ های این گل زیبا بهتر است به جز غبار پاشی از روش دیگری استفاده نشود. به خصوص از استفاده از مواد شیمیایی براق کننده پرهیز نمایید.

تکثیر و افزایش:

برای قلمه زدن گل ساعتی در اوایل تابستان قلمه ها از ساقه هایی به اندازه 10 سانتی متر تهیه می شوند و برگ های پایینیشان جدا می شود. قسمت انتهایی قلمه را معمولا در هورمون ریشه زایی فرو می برند و در گلدانی با اندازه متوسط که حاوی کمپوست بذر و قلمه است می کارند. پس از کاشته شدن گیاه با یک پوشش پلاستیکی شفاف پوشانده می شود.

گلدان های حاوی گیاه (پس از قلمه زده شدن) باید در دمای 18 تا 20 درجه نگهداری شوند و این دما باید تا زمان ریشه دهی که حدودا یک ماه طول می کشد حفظ شود. آبیاری بهتر است به میزانی باشد که علائم کم آبی و خشکی در گیاه ایجاد نشود.

منبع: https://mag.asanteb.com   

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا