فلج بلز چیست و چه ارتباطی با سینکینزی دارد؟

عصب صورت وقتی از مغز بیرون می‌آید به 12 شاخه تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها مربوط به یکی از اعضای صورت است. دچار عارضه شدن هر کدام از این اعصاب می‌تواند زندگی شخص را دچار اختلال کند. فلج بلز، فلج عصب هفتم مغزی (عصب فاشیال) است که یکی از این اعصاب دوازده گانه به حساب می‌آید. این عصب عامل انتقال دهنده دستورات مربوط به حرکات صورت است. در این مقاله قصد داریم تا بدانیم که بیماری فلج بلز چیست و چه ارتباطی با سینکینزی دارد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

فلج بلز یا فلج بل

فلج بلز

فلج بل یک بیماری خود ایمنی است که در بدن اتفاق می افتد. معمولا بیمارانی که دچار فلج بلز می شوند از دو هفته تا یک ماه قبل از آن سابقه عفونت ویروسی، سرماخوردگی یا سینوزیت را در مجاری فوقانی و تنفسی دارند که بدن وقتی بر علیه آن ویروس واکنش نشان می دهد، این واکنش ها بر جداره عصب هم تاثیر می گذارد و آن را دچار التهاب می کند. عصب، جایی که در کانال استخوانی از استخوان تمپورال خارج می شود، ملتهب می گردد و بیمار به سرعت دچار فلج نیمه صورت می شود. اگر کسی دچار فلج بلز شود یک طرف صورتش عملا افتادگی پیدا می کند، نمی تواند آب دهانش را قورت دهد، مزه ها را احساس نمی کند، پلک یک طرف صورت را نمی تواند تکان دهد و …

چرا فلج بلز ایجاد می­‌شود؟

این فلج عامل خاصی ندارد و یک دفعه اتفاق می افتد، افتراق آن از تومورهای خلفی مغز مهم است. تومورهای خلفی مغز هنگامی که از ساقه مغز بیرون می آیند این عصب را درگیر می کنند و باعث ایجاد این فلج می شوند.

چگونگی درمان فلج بلز

فلج بلز

به گزارش آسان طب برای پاسخ به این سوال که درمان فلج بلز چیست، ابتدا باید دانست که فلج بلز دارای درجه شدید و خفیف است، هر چه خفیف تر باشد طول دوره بهبودی کوتاه تر است. اگر مریض ها در همان فاصله که این حالت ایجاد می شود به پزشک مراجعه کنند پزشکان درمان های دارویی را برای آن ها تجویز می کنند تا التهاب عصب کم شود. استفاده از دارو برای 10 روز اول بیماری است و پس از آن تنها فیزیوتراپی تجویز می شود.

فیزیوتراپی ها بلافاصله پس از مراجعه به پزشک شروع می شوند تا بیمار بتواند هر چه سریعتر و کاملتر توانایی های از دست رفته اش را باز گرداند. درمان فیزیوتراپی به اشکال مختلفی انجام می شود که به شدت علائم فلج بلز، میزان تاثیر عارضه بر صورت و نرخ بهبودی بستگی دارد.

طب سوزنی نیز برای درمان این بیماری انجام می شود. به شکلی که توسط سوزن بخشی از عصب ها و عضلات خاص تحریک می گردند، این عمل علاوه بر تسکین درد باعث می شود که حالت طبیعی عضلات چهره حفظ شود و تنش های بین عضلات کم شوند. استفاده از طب سوزنی شدت آسیب عصب ها را کاهش می دهد.

تحریک الکتریکی نیز از جمله اعمالی است که برای حفظ حالت طبیعی صورت و کاهش آسیب به عصب ها انجام می شود. تحریک الکتریکی کارایی عضلات را بهبود می بخشد و تحلیل رفتن عضلات را کاهش می دهد. در این روش یکسری سیگنال های عصبی مشابه سیگنال های الکتریکی که عصب سالم به عضلات صورت می فرستد به سمت عضلات ارسال می شود. به این روش تحریک نوروتروفیک هم گفته می شود.

ورزش دادن عضلات صورت به شکل ملایم و مداوم باعث حفظ کشیدگی و حالت طبیعی نیمه فلج شده خواهد شد. گاهی تحت نظر فیزیوتراپ از کیسه های داغ که روی نیمه صورت می گذارند استفاده می شود که این امر باعث بهبود گردش خون در اطراف اعصاب و عضلات می گردد.

فلج بلز و سینکینزی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

فلج بلز

فلج بلز در اغلب موارد به صورت کامل درمان می شود اما بعضا مواردی از بی حسی همچنان باقی می ماند، این شرایط می تواند سینکینزی باشد. سینکینزی یعنی حرکت جمعی یا غیر ارادی عضلات صورت. مثلا هنگام پلک زدن دهان هم به سمت بالا کشیده می شود. اغلب، بیماری سینکینزی 6 ماه پس از فلج بلز نمود پیدا می کند. با فیزیوتراپی می توان به صورت اختصاصی این بیماری را درمان نمود.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا