دلایل ایجاد کرمک و معرفی روش‌های درمانی آن

کرمک‌ها می‌توانند روده بزرگ و سایر بخش‌های آن را آلوده نمایند، افراد ممکن است در تمامی رده‌های سنی دچار عفونت‌های پوستی شوند اما بستگی به محیط‌هایی دارد که در آن به زندگی مشغول هستند. عفونت ناشی از کرمک یکی از شایعترین عفونت‌های موجود در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید، این بیماری مسری بوده و به سرعت قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از روش‌های درمانی کرمک بپردازیم.

کرمک

اطلاعاتی در رابطه با کرمک

عفونت کرمک زمانی اتفاق خواهد افتاد که کرمک در نزدیکی مقعد تخم گذاری کند، با این کار در بخش ذکر شده خارش‌های شدیدی شکل خواهد گرفت و غالبا در شب پدیدار خواهند شد. هنگامی که افراد به ناحیه آلوده دست بزنند و یا در صدد رفع خارش برآیند تخم‌ها بر روی انگشتان و زیر ناخن‌ها وارد خواهند شد، در این صورت امکان آلوده شدن وسایل و لباس وجود دارد. افرادی که در یک خانواده زندگی می‌کنند می‌توانند با تماس برقرار کردن با یکدیگر کرمک را دریافت نمایند.

درمان‌های خانگی برای رفع کرمک

به گزارش مجله پزشکی آسان طب افراد زیادی هستند که نسبت به داروهای خانگی علاقه زیادی دارند و با استفاده از آن‌ها به سراغ نابودی کرم روده می‌روند، توجه داشته باشید با آنکه داروهای خانگی از محبوبیت زیادی در نزد افراد مختلف برخوردارند اما شواهد علمی کمی از آن‌ها پشتیبانی به عمل می‌آورد. بهتر است افرادی که دچار عفونت‌های ناشی از کرمک هستند ابتدا به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروند و از درمان‌های خودسرانه اجتناب نمایند.

√ افسنتین: مطالعات حکایت از آن دارد که گیاه افسنتین می‌تواند به عنوان یک درمان برای کرمک‌ها به حساب آید، در حقیقت درمانی برای عفونت‌های انگلی که قطعا می‌تواند مورد توجه نیز قرار گیرد. افراد زیادی از این گیاه برای درمان استفاده می‌کنند و در زمینه‌های مختلفی نیز به اثبات رسیده است اما شواهد علمی زیادی از آن پشتیبانی نمی‌کند، برای تایید کامل این موضوع باید آزمایش‌های بیشتری صورت گیرد تا بتوان با خیالی آسوده به سراغ آن رفت.

√ سیر: یکی از گیاهانی که در زمینه داشتن اثرات ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچ زبان زد عام و خاص می‌باشد بدون تردید سیر نام دارد، افراد زیادی از سیر به عنوان مکمل برای درمان کرمک و عفونت‌های ناشی از آن استفاده می‌کنند و نتایج خوبی نیز داشته است. تمامی افراد و کسانی که قادر به مصرف سیر هستند می‌توانند آن را به صورت خام استفاده نمایند، در برخی موارد و بر اساس دستورات پزشک می‌توان سیر را با انجام بعضی از تغییرات به نزدیکی مقعد و روی پوست مالید تا به عفونت پایان دهد.

√ هویج: یکی از منابع غنی فیبر بدون شک هویج نام دارد که قادر است سیستم گوارش را سالم نگه داشته و به حرکات روده نظم دهد. محققان نمی‌دانند که آیا هویج قادر است به طور مستقیم در برابر کرمک‌ها واکنش نشان دهد یا خیر اما این امر محتمل است. اگر فردی حساسیت به هویج نداشته باشد می‌تواند آن را خام و به صورت خوراکی مصرف کند، برای پاک کردن باکتری و سموم دفع آفات بهتر است ابتدا هویج را با دقت بشویید.

کرمک

√ دانه کدو تنبل: بر اساس برخی از اطلاعات موجود مشخص شده است دانه کدو تنبل دارای ترکیبی می‌باشد که می‌تواند در برابر انگل داخلی موثر واقع شود، در ایالات متحده آمریکا طی سال‌های 1863 تا 1936 میلادی از این دانه برای درمان کرمک استفاده می‌کردند اما هم اکنون شواهد علمی از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

√ روغن نارگیل: اینطور که پیداست روغن نارگیل دارای طیف وسیعی از کاربردهای خانگی و بهداشتی می‌باشد، البته یک درمان بسیار خوب برای کرمک هم شناخته می‌شود. افراد زیادی بر این باورند اگر روغن نارگیل در اطراف مقعد مالیده شود کرمک‌ها قادر به تخمگذاری نخواهند بود، همانطور که در موارد پیشین هم گفته شد از روغن نارگیل و فواید آن برای درمان کرمک هیچ پشتوانه علمی وجود ندارد و نمی‌توان با قاطعیت مسئله‌ای را بیان کرد.

√ دانه‌های پاپایا: مطابق با مطالعات صورت گرفته در سال 2012 بر روی موش‌ها مشخص شده است که دانه‌های پاپایا می‌توانند عفونت‌های ناشی از کرمک را درمان نمایند، اما مسئله‌ای که مورد توجه است پشتیبانی نکردن آزمایش‌ها بر روی انسان می‌باشد.

درمان‌های پزشکی برای مشکل کرمک

اگر بخواهیم یک درمان استاندارد برای کرمک را بیان کنیم بدون شک مصرف برخی از داروها می‌باشد اما مردم نیز باید با پاک کردن محل موردنظر و همچنین رعایت مسائل بهداشتی به فکر باشند تا بتوان هم پیشگیری درستی انجام داد و هم به سراغ درمان رفت. همانطور که در بندهای قبلی گفته شد کرمک می‌تواند به راحتی و با سرعت از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود، بنابراین توجه داشته باشید که پزشکان همواره توصیه می‌کنند تمامی افراد یک منزل باید در یک دوره خاص مورد درمان قرار گیرند تا بتوان انتظار به دست آمدن نتیجه خوب را داشت. برخی از داروهایی که معمولا توسط پزشکان برای مقابله با کرمک تجویز می‌گردد عبارتند از:

  • ماندندازول
  • آلبندازول
  • پیرانتل پاموآت

مصرف این داروها با یک دوز اولیه شروع خواهند شد و ادامه آن دو هفته پس از مصرف بار اول آغاز می‌شود. مصرف داروها باید به دستور پزشک صورت گیرد تا بتوان از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری به عمل آورد. یکی از نکاتی که لازم است در طول درمان مورد توجه قرار گیرد تمیز نگه داشتن منزل از نظر بهداشتی می‌باشد، برخی از شیوه‌های تمیز نگه داشتن خانه را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • شست و شوی مرتب تخت، لباس خواب، حوله و وسایل شخصی در آب گرم
  • تمیز کردن فرش‌ها و کفپوش‌ها
  • به طور مرتب دستان خود را بشویید، خصوصا پس از حمام، تعویض پوشک و یا قبل از مصرف غذا
  • تمیز کردن و تمیز نگاه داشتن سطوح آشپزخانه و حمام به صورت روزانه
  • کوتاه کردن ناخن‌ها به صورت مرتب
  • حمام کردن روزانه
  • تغییر لباس زیر به صورت روزانه

چشم‌اندازی در رابطه با کرمک

کرمک

عفونت‌های پوستی غالبا موجب ایجاد عوارض شدید نمی‌شوند اما می‌توانند اختلالاتی را به وجود آورند و به ترتیب بر روی کیفیت زندگی اثر بگذارند. برخی از مردم ممکن است برای درمان کرمک به سراغ روش‌های خانگی بروند اما اگر نشانه‌ها ادامه داشتند باید به پزشک مراجعه کرد تا بتوان با راهکاری علمی مشکل موردنظر را پایان داد. این عفونت‌های ناشی از کرمک را می‌توان با دارو و رعایت بهداشت درمان کرد. برای جلوگیری از ایجاد مجدد عفونت لازم است تمامی افراد خانواده تحت درمان قرار گیرند.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا