معرفی علائم و روش درمان تاول دهان یا هرپانژین

هرپانژین یا تاول دهان نوعی بیماری دردناک دهانی است که موجب بروز زخم بر روی سقف دهان و پشت گلو خواهد شد. این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانان رواج دارد و از علائم آن می‌توان به تب ناگهانی، گلو درد، سر درد و درد گردن اشاره کرد. بیماری هرپانژین توسط ویروس‌های کوکساکی ایجاد شده و ممکن است با شرایطی همچون آفت، گلو درد استرپتوکوکی یا تبخال اشتباه گرفته شود.

هرپانژین

معرفی علت و نشانه‌های بیماری هرپانژین

علائم این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است و در این قسمت قصد داریم تعدادی از نشانه‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم:

  • شروع ناگهانی تب
  • گلو درد
  • سر درد
  • گردن درد
  • تورم غدد لنفاوی
  • دشواری به هنگام بلعیدن غذا
  • از دست دادن اشتها
  • استفراغ

زخم‌های کوچک در پشت دهان و گلو معمولا دو روز پس از عفونت اولیه ظاهر شده و حدودا طی هفت روز بهبود می‌یابند. افراد باید به محض بروز هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه نمایند:

  • تب بالا و طولانی مدت
  • زخم دهان و گلو دردی که بیش از پنج روز طول بکشد
  • خشکی دهان
  • خشکی اشک چشم
  • خستگی
  • کاهش تولید ادرار
  • تیره بودن رنگ ادرار
  • گودی چشم

بررسی دلایل ایجاد تاول دهان در افراد مختلف

همانطور که گفته شد این بیماری معمولا توسط  گروه A ویروس کوکساکی ایجاد می‌شود اما می‌تواند به وسیله گروه B ویروس کوکساکی، انترویروس و اکوویروس نیز به وجود آید. این ویروس‌ها بسیار مسری بوده و به راحتی می‌توانند بین افراد انتقال یابند، از این رو انتقال آن‌ها در مناطق شلوغ راحت‌تر خواهد بود. در نظر داشته باشید افرادی که به ویروس هرپانژین آلوده هستند، در طول هفته اول ابتلا به عفونت، بیشتر در معرض شیوع قرار دارند. این بیماری معمولا از طریق تماس با قطرات عطسه یا سرفه به افراد منتقل می‌شود، از این رو لمس اجسام آلوده شده ممکن است شما را به این بیماری مبتلا سازد، این ویروس‌ها می‌توانند بر روی سطوح یا اشیاء تا چند روز زنده بمانند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر قرار دارند؟

هرپانژین

به گزارش مجله پزشکی آسان طب بیماری هرپانژین می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر خود قرار دهد اما عموما در کودکان 3 تا 10 ساله رخ خواهد داد. این وضعیت در مدارس، مهد کودک‌ها و سایر مراکز مراقبتی کودکان شایع‌تر است، از این رو باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشید. در نظر داشته باشید افرادی که دست خود را به طور مرتب شستشو نمی‌دهند نیز بیشتر در معرض ابتلا قرار خواهند گرفت. در ایالات متحده، خطر ابتلا به این بیماری در تابستان و پاییز به مراتب بیشتر است.

راه‌های تشخیص و درمان بیماری هرپانژین

زخم‌های ناشی از هرپانژین کاملا منحصر به فرد می‌باشند، به همین خاطر پزشکان اغلب با انجام یک معاینه فیزیکی، این وضعیت را تشخیص می‌دهند، آن‌ها همچنین می‌توانند علائم و تاریخچه پزشکی فرد را به منظور تشخیص دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهند و معمولا نیازی به آزمایش‌های تشخیصی دیگر نمی‌باشد. هدف اصلی درمان این بیماری، کاهش علائم خصوصا درد می‌باشد و انجام این کار بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن، علائم و تحمل فرد در قبال مصرف داروهای خاص دارد. همانطور که گفته شد بیماری هرپانژین یک عفونت ویروسی می‌باشد، بنابراین مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای درمان آن موثر نیستند و پزشک ممکن است مصرف موارد نامبرده شده زیر را به بیمار توصیه کند:

√ ایبوپروفن یا استامینوفن: مصرف این داروها می‌توانند تب و درد فرد را تا حدودی کاهش دهند. توجه داشته باشید که هیچگاه از آسپرین برای درمان علائم عفونت ویروسی در کودکان یا نوجوانان استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند موجب ایجاد سندرم ری در کودکان شده و باعث تورم و التهاب ناگهانی در کبد و مغز گردد که بسیار خطرناک بوده و تهدید کننده زندگی فرد می‌باشد.

√ بیهوشی موضعی: بعضی از داروهای ضد درد مانند لیدوکائین می‌توانند به درمان گلو درد و سایر دردهای دهانی مرتبط با بیماری هرپانژین کمک نمایند.

√ افزایش مصرف مایعات: در زمان بهبودی باید از مایعات زیادی استفاده کنید که در میان آن‌ها شیر و آب سرد اهمیت ویژه‌ای خواهند داشت. خوردن سیب‌زمینی نیز می‌تواند تا حدی گلو درد را کاهش دهد، همچنین بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های گرم و آب مرکبات نیز اجتناب ورزید زیرا ممکن است موجب بدتر شدن علائم شوند.

√ غذاهای غیرقابل تحمل: برخی از غذاها می‌توانند زخم دهان و گلو را تحریک کنند مانند غذاهای گرم، سرخ شده، تند، شور و مرکبات. میوه‌های غیرمرکباتی نظیر موز و همچنین سبزیجات، لبنیات و سایر غذاهای تسکین دهنده گزینه‌های بهتری برای درمان این بیماری محسوب می‌شوند. با انجام مراحل درمانی و نکات گفته شده، معمولا علائم طی 7 روز ناپدید شده و اثری از آن‌ها بر جای نخواهند ماند.

جلوگیری از بیماری هرپانژین با رعایت برخی نکات

هرپانژین

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این بیماری، رعایت بهداشت می‌باشد. افراد باید همیشه دست‌های خود را به ویژه قبل از غذا و بعد از رفتن به دستشویی بشویند، همچنین مهم است که دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه کردن به منظور جلوگیری از گسترش میکروب‌ها، با دستمال پوشش دهند. والدین باید به هنگام بروز چنین شرایطی نکات فوق را انجام دهند تا فرزندان نیز از آن‌ها یاد بگیرند. توجه داشته باشید که به هنگام مراقبت از یک کودک مبتلا به بیماری هرپانژین باید شستن دست را انجام داد، خصوصا هنگام تعویض پوشک و یا تماس دست با ترشحات کودک که نیاز به دقت بیشتری دارد. تمامی سطوح و اشیاها مانند اسباب بازی باید به طور کامل ضدعفونی شوند، زیرا در غیر این صورت میکروب‌ها از بین نمی‌روند. توجه داشته باشید که به منظور جلوگیری از گسترش عفونت به دیگران، باید به مدت چند روز کودک خود را از رفتن به مدرسه یا مهد کودک بازدارید.

چشم‌اندازی از مقاله بیماری هرپانژین

این بیماری اگرچه بسیار مسری می‌باشد اما معمولا یک وضعیت خفیف بوده که ظرف مدت 7 تا 10 روز از بین می‌رود. شایع‌ترین عارضه این بیماری کمبود آب بدن است که این مورد نیز با مراقبت مناسب در منزل قابل حل می‌باشد و عوارض دیگر آن بسیار نادر است. در این بیماری مرگ و میر گزارش شده است اما بسیار نادر بوده و به طور عمده در نوزادان زیر یک سال رخ می‌دهد. هرپانژین در بزرگسالان رایج نیست اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند در صورتی که زنان باردار آن را تجربه نمایند بیشتر در معرض خطر پیامدهای حاملگی نظیر کاهش وزن نوزاد هنگام تولد، کوچک بودن نوزادان و زایمان زودرس قرار خواهند گرفت.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫4.5/5 ‏‫(2 نظر)‬

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35