انجیر خشک و موارد استفاده از آن در طب سنتی

انجیرها میوه‌ای خوشمزه هستند که از درختانی به اسم Ficus carica به عمل می‌آیند. تا به حال بیش از 600 گونه مختلف انجیر در دنیا به ثبت رسیده است که مهم‌ترین آنها انجیر سیاه و زرد هستند. افراد زیادی انجیرها را پرورش می‌دهند ولی بسیاری از گونه‌های این میوه به صورت وحشی می‌رویند. درختان این میوه تقریباً در تمام قسمت‌های دنیا وجود دارند اما با این حال دانشمندان اعتقاد دارند آسیای مرکزی زیستگاه بومی انجیر می‌باشد. یکی از سنتی‌ترین فراورده‌هایی که با استفاده از این میوه تولید می‌شود، انجیر خشک است. انجیر خشک تمام خواص انجیر تازه دارد و می‌توانند برای ماه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اگر دوست دارید بیشتر با خواص و فواید انجیر خشک آشنا شوید، با ما در ادامه همراه باشید

انجیر خشک

خواص انجیر خشک

همان طور که اشاره کردیم، تمام فواید انجیر تازه در انجیر خشک نیز یافت می‌شود. دانشمندان اعتقاد دارند انجیر خشک حاوی مقادیر قابل توجه مواد تغذیه‌ای، از جمله سطح بالای پروتئین، کربوهیدرات‌ها، کلسیم، ویتامین K، پتاسیم، آهن و منیزیم است. از نظر فیبر رژیمی، انجیر خشک دارای محتوای بالاتری نسبت به هر میوه دیگری است. 1/2 فنجان از این انجیر، که حدود 9 میوه خشک است، حاوی کمتر از 200 کالری می‌باشد و تقریباً بدون چربی محسوب می‌شود. همچنین شما با مصرف این میوه می‌توانید از سطح بالایی آنتی اکسیدان و ترکیبات طبیعی بهره ببرید.

سلامت پوست

در انجیر خشک مواد زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در تقویت سلامت پوست کمک کنند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به مواردی مانند ویتامین E، ویتامین C و کلسیم اشاره کرد. این مواد فعال به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و می‌توانند تاثیرات منفی رادیکال‌های آزاد مانند آسیب‌های استرس اکسیداتیو را کاهش بدهند. این موضوع می‌تواند منجر به جلوگیری از مشکلاتی مانند پیری زودرس، چین و چروک، لکه‌های سنی و اگزما شود. همچنین دانشمندان ژاپنی اثبات کرده‌اند که این میوه می‌تواند انعطاف پذیری پوست را بهبود بخشد. این موضوع باعث می‌شود تا شما جوان‌تر بمانید.

افزایش تراکم استخوان

طیف متنوعی از مواد معدنی مغذی در این میوه‌های خشک وجود دارد که می‌تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که می‌خواهند چگالی استخوان خود را حفظ کنند. با افزایش سن، بدن مواد معدنی مورد نیاز خود را از استخوان‌ها استخراج می‌کند. این امر باعث می‌شود تا استخوان‌ها و مفاصل شما ضعیف‌تر شوند و احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش پیدا کند. متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که بیش از 35 درصد کهن سالان با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. استفاده از مواد مغذی مانند انجیر خشک می‌تواند تراکم استخوان را تقویت کرده و شما را در مقابل چنین بیماری‌هایی ایمن کند.

کاهش فشار خون

انجیر خشک

فشار خون بالا یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مزمن است چرا که تشخیص آن بسیاری سخت است. متأسفانه این بیماری هیچ گونه نشانه‌ای ندارد و به همین دلیل پزشکان به آن لقب قاتل خاموش را داده‌اند. از جمله موادی که می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند، پتاسیم است. این عنصر توانایی گشاد کردن رگ‌ها را دارد. گشاد شدن رگ‌ها باعث می‌شود تا قلب برای پمپاژ خون به خود فشار بالاتری بیاورد. این موضوع باعث می‌شود نا شانس ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شراین به شدت کاهش پیدا کند.

بهبود هضم

با شروع قرن 21 نرخ بیماری‌های گوارشی به شدت افزایش پیدا کرده است. این موضوع بدون شک ریشه در تغییر عادت‌های سالم غذایی دارد. به عنوان مثال، تعداد فست فود‌های نیویورک در قرن 21، 4 برابر شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که مردم از چنین غذاهایی بیشتر استفاده می‌کنند. متأسفانه این امر به به وجود مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، سرطان معده و سندرم روده تحریک پذیر کمک می‌کند. از آنجا که انجیر خشک سرشار از فیبر می‌باشد، می‌تواند به صورت مستقیم به تمام این مشکلات کمک کند. فیبرها باعث می‌شوند تا باکتری‌های مفید روده تقویت شوند و حرکات مواد غذایی در بدن با سهولت بیشتری صورت بگیرد.

کاهش وزن

اگر دوباره نگاهی به مواد موجود در این میوه بیندازید متوجه می‌شوید که مصرفش می‌تواند به کاهش وزن منجر شود چرا که اول از همه دارای مقادیر بالایی فیبر می‌باشد. فیبرهای رژیمی بسیار دیرهضم هستند و به همین دلیل شما با مصرف آنها تا مدت‌ها احساس گرسنگی نخواهید کرد. در 100 گرم انجیر بیش از 200 درصد نیاز روزانه شما فیبر رژیمی وجود دارد. علاوه بر این، میزان کالری موجود در انجیر خشک نیز بسیار پایین است و به همین دلیل شما می‌توانید با خیال راحت از این میوه استفاده کنید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا