شیوه‌های تشخیص و درمان سندرم شوگرن

سیستم ایمنی بدن یک شخص سالم همواره نسبت به باکتری و ویروس‌هایی که وارد بدن می‌شوند حالت تهاجمی دارند و با حملاتی که ترتیب می‌دهند آنها را نابود خواهند کرد، این یک بحث مشخصی است اما در برخی مواقع اتفاق عجیبی رخ می‌دهد و آن چیزی نیست جز حمله سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم افراد که در اثر یک اشتباه پیش می‌آید. در این اختلال سیستم ایمنی بدن بر این باور است که موادی خارجی وارد بدن شده‌اند که اینطور نیست و همین مسئله می‌تواند به بافت‌های بدنتان صدمه بزند، در علم پزشکی به این مشکل اختلال خودایمنی گفته می‌شود، سندرم شوگرن نیز نوعی اختلال خود ایمنی است که بر غدد بزاقی تاثیر می‌گذارد.

سندرم شوگرن

اطلاعاتی در رابطه با سندرم شوگرن

همانطور که گفته شد سندرم شوگرن یک اختلال خود ایمنی بوده که عمدتا بر روی غدد بزاقی و بزاق تاثیرگذار است، وظیفه اصلی این غده‌ها ایجاد نوعی رطوبت در چشم و دهان می‌باشد، افراد مبتلا به سندرم شوگرن قادر به تولید رطوبت مورد نیاز بدن نخواهند بود. بر اساس اطلاعات موجود این سندرم یک اختلال مزمن و سیستمیک بوده که در ایالات متحده آمریکا توانسته بر روی یک الی چهار میلیون نفر اثر بگذارد. سندرم شوگرن غالبا دارای شرایط اولیه و ثانویه است، در حالت اولیه هیچگونه بیماری خود ایمنی دیگری در افراد وجود ندارد و در حالت ثانویه اختلال خود ایمنی دیگری وجود دارد. اینطور که پیداست سندرم شوگرن تمایل زیادی به هجومی بودن دارد و می‌تواند منجر به ایجاد خشکی بیشتری نسبت به نوع ثانویه گردد. سندرم شوگرن بر اساس آمار و تحقیقات صورت گرفته در زنان بیشتر از مردان شایع است اما می‌تواند مردان را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد، جدا از اینکه آنها از چه نژادی هستند.

علائم مربوط  به سندرم شوگرن

خشکی دهان یکی از شایعترین نشانه‌هایی است که می‌تواند به سندرم شوگرن مربوط باشد، این نوع از خشکی می‌تواند مشکلاتی را در زمینه تکلم ایجاد نماید، یکی از راه‌هایی که برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌گردد جویدن آدامس و یا مکیدن آب نبات است. خشکی چشم نیز اتفاقی است که می‌تواند در اثر این سندرم ایجاد شود و احساسی همچون سوزش و یا بودن یک شی در چشم را ایجاد نماید. سندرم شوگرن قادر است بر تمام بخش‌های بدن تاثیر بگذارد، البته این سندرم قادر خواهد بود التهاب‌هایی را در کلیه و ریه ایجاد نماید. در صورتی که افراد دچار التهاب‌های مداوم هستند پزشکان می‌توانند داروهایی را برای پیشگیری از آسیب‌های اندام تجویز نمایند، مصرف داروهای مناسب می‌توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند تا از حملات بی اساس جلوگیری کند و در نتیجه دیگر چنین مشکلاتی ایجاد نخواهد شد. در حالت کلی علائمی همچون خشکی دهان، زخم‌های دهانی، پوسیدگی دندان، برفک، دیسفاژی، رفلاکس معده به مری و تورم غدد پاروتید و یا تحت فکی می‌توانند نشانه‌ای از سندرم شوگرن محسوب شوند.

عوامل خطرناک در زمینه این نوع از سندرم

توجه داشته باشید که هیچگونه عامل خطرناکی برای سندرم شوگرن وجود ندارد، زنان بعد از یائسگی احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به این نوع سندرم را دارند. یکی از تحقیقاتی که در حال حاضر انجام می‌شود مربوط به استروژن و ارتباط آن با بیماری شوگرن می‌باشد. اختلالات خود ایمنی اغلب وجود دارند اما سابقه خانوادگی نیز در ایجاد چنین وضعیتی بدون تاثیر نیست و حتی می‌تواند احتمال مبتلا شدن افراد به سندرم شوگرن را نیز افزایش دهد.

معرفی شیوه‌های تشخیص سندرم شوگرن

سندرم شوگرن

به گزارش مجله پزشکی آسان طب هیچگونه آزمایشی برای تشخیص این نوع سندرم وجود ندارد و همین مسئله می‌تواند موجب افزایش میزان ابهامات گردد، بر اساس مطالعات صورت گرفته بیشتر علائم مربوط به سندرم شوگرن علائم عمومی می‌باشند و پزشکان آزمایش‌های متعددی را برای تشخیص مشکل از طریق مشاهده علائم عمومی انجام خواهند داد. آزمایش‌های فیزیکی و همچنین سوابق پزشکی ممکن است کافی نباشند و پزشکان برای اطمینان حاصل کردن از مشکل آزمایش خون را نیز تجویز نمایند تا بتوانند از این طریق آنتی بادی‌های مرتبط با سندرم شوگرن را تشخیص دهند. افراد باید در صورت مصرف مکمل و دارویی خاص سریعا مراتب را به پزشک خود اطلاع دهند، عوارض جانبی برخی از داروها شباهت بسیار زیادی به علائم سندرم شوگرن دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، اگر نسبت به این موضوع پزشکان بی توجه باشند و یا اطلاعی نداشته باشند مسلما در تشخیص اشتباه صورت خواهد گرفت. یکی دیگر از روش‌های تشخیص این سندرم بیوپسی غدد بزاقی کوچک است، البته خشکی چشم به مدت طولانی و داشتن نوعی احساس همانند وجود داشتن گرد و خاک در چشم نیز می‌تواند به عنوان یک نشانه برای تشخیص محسوب شود.

معرفی شیوه‌های درمانی این مشکل

هیچگونه درمانی برای سندرم شوگرن وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که درمان صورت نگیرد، این سندرم قابل درمان است. سندرم شوگرن و درمان‌های مربوط به آن از بین بردن علائم را در بر دارد. قطره‌هایی همچون قطره چشم و یا لوسیون توسط پزشکان تجویز می‌گردد تا بتوانند جایگزینی مناسب برای رطوبت باشند، در برخی مواقع دیده شده است که داروهای ضدالتهابی استروئیدی نیز برای درمان تجویز می‌شود که البته هر کدامشان به نوعی می‌توانند در رفع مشکل موردنظر تاثیرگذار باشند. افرادی که علائم بسیار شدیدی از سندرم شوگرن را در خود احساس می‌کنند و یا پزشکان تشخیص می‌دهند که وضعیت بیمار وخیم است می‌توانند از داروهای ضد افسردگی و کورتیکواستروئیدها نیز استفاده نمایند. توجه کنید که استراحت کردن و مصرف رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش خستگی کمک کند، این دو مورد اگر توسط افراد جدی گرفته شود می‌تواند نتایج بسیار خوب و مثبتی را ایجاد نماید.

سندرم شوگرن و بررسی عوارض احتمالی

سندرم شوگرن

عوارض احتمالی سندرم شوگرن را می‌توان افزایش خطر ابتلا به لنفوم که نوعی سرطان سیستم لنفاوی است دانست، این مورد با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد. افراد مبتلا باید دقت داشته باشند که اگر غده بزرگی را مشاهده کنند که به نظر نوعی تورم نیز بود باید سریعا مراتب را به پزشک گزارش دهند، موارد زیر نیز می‌توانند نشانه‌ای از لنفوم باشند:

  • تعریق شبانه
  • داشتن تب
  • احساس خستگی
  • کاهش وزن ایجاد شده در افراد به دلایل نامعلوم

در صورتی که هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده کردید باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید، با اینکار می‌توانید از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آورید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52