بررسی دلایل ورم سینه در مردان یا ژنیکوماستی

بزرگ شدن پستان در مردان با افزایش غده پستان ایجاد می‌شود، این حالت را ژنیکوماستی می‌نامند. این مشکل می‌تواند در اوایل دوران کودکی، بلوغ و یا سنین بالاتر از 60 سال رخ دهد که یک تغییر طبیعی به حساب می‌آید. مردان به علت تغییرات هورمونی و یا عوارض جانبی داروها امکان دارد به ژنیکوماستی مبتلا شوند، این مشکل امکان دارد در یک طرف سینه و یا هر دو طرف ایجاد شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل ژنیکوماستی یا همان ورم سینه در مردان بپردازیم.

ژنیکوماستی

ارائه اطلاعاتی در رابطه با ژنیکوماستی

بهتر است بدانید که در اکثر موارد، افراد مبتلا به ژنیکوماستی نیازی به درمان ندارند اما به دلیل زیبایی یا شرایطی همچون کاهش اعتماد به نفس که موجب دوری از اجتماع می‌شوند، این دسته از افراد مبتلا ممکن است رو به درمان بیاورند. روش‌های درمانی می‌توانند شامل دارو، جراحی و یا جلوگیری از مصرف برخی مکمل‌های غیر قانونی احتمالی شوند.

معرفی نشانه‌های ورم سینه در مردان

هر مشکلی دارای نشانه‌هایی است و ورم سینه در مردان نیز از این قاعده مستثنی نیست، در این قسمت برخی از علائم ژنیکوماستی را بیان خواهیم کرد که عبارتند از:

  • سینه‌های متورم
  • حساسیت‌های احتمالی در سینه

با توجه به علت‌های ایجاد ورم سینه در مردان امکان بروز علائم دیگری هم وجود دارد. در صورتی که شما دارای نشانه‌های ورم سینه هستید بهتر است به پزشک مراجعه کرده و مسئله را به طور کامل با پزشک در میان بگذارید، پزشکان سعی خواهند کرد تا علت ایجاد ژنیکوماستی را مورد بررسی قرار دهند و در ادامه روش‌های درمانی مناسب را تجویز کنند.

علت‌های ایجاد کننده ورم سینه در مردان

ژنیکوماستی

کاهش هورمون تستوسترون معمولا با افزایش هورمون استروژن باعث می‌شود تا سینه مردان متورم شود. توجه داشته باشید که این مسائل و نوسانات هورمونی همواره و در تمامی مراحل زندگی وجود دارند که البته امری طبیعی به حساب آمده و حتی قادر به تاثیرگذاری بر روی نوزادان، کودکان و افراد مسن نیز می‌باشند.

√ آندروپوز: این مورد یک مرحله از زندگی همانند یائسگی در زنان است، در طول آندروپوز تولید هورمون‌های جنسی مردانه به ویژه تستوسترون در طول چند سال کاهش خواهد یافت. این مشکل معمولا در سنین متوسط رخ خواهد داد و عدم تعادل هورمونی امکان دارد موجب کم کاری تیروئید، ریزش مو و حتی بیخوابی شود.

√ بلوغ: با اینکه پسرها آندروژن یا هورمون‌های جنسی مردانه ترشح می‌کنند اما ما شاهد هورمون استروژن نیز هستیم. مردانی که وارد سن بلوغ می‌شوند امکان دارد استروژن بیشتری نسبت به آندروژن تولید نمایند، این مسئله می‌تواند موجب ژنیکوماستی شود. دقت کنید که چنین وضعیت‌هایی عادی بوده و به مرور سطوح هورمونی در تعادل قرار می‌گیرند.

√ شیر مادر: نوزادان در طول مصرف شیر مادر امکان دارد که دچار ژنیکوماستی شوند و دلیل آن هم وجود مقادیر زیاد استروژن در شیر مادر است.

√ دارو: داروهایی همانند داروهای استروئیدی یا آمفتامین می‌توانند سطح استروژن را کمی افزایش دهند، این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد ورم سینه در مردان شود.

√ سایر شرایط پزشکی: علت‌هایی که کمتر شایع هستند شامل تومورهای بیضه، نارسایی کبد (سیروز)، هیپرتیروئیدی و نارسایی مزمن کلیه می‌باشند که امکان دارد بر روی ورم سینه در مردان تاثیرگذار باشند.

شیوه‌های تشخیص مشکل ژنیکوماستی

پزشکان برای آنکه علت تورم در سینه‌ها را تشخیص دهند در ابتدا از افراد سوالاتی را درباره تاریخچه پزشکی خود و خانواده مطرح خواهند کرد، آنها حتی ممکن است به صورت فیزیکی سینه و اندام تناسلی شما را مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که علت بیماری مشخص نباشد پزشکان شما می‌توانند آزمایش‌های خون را برای بررسی میزان هورمون و حتی یک ماموگرام یا سونوگرافی را برای بررسی بافت سینه و هرگونه علائم غیرطبیعی تجویز نمایند که می‌تواند کمک بسیار بزرگی در رابطه با تشخیص مشکل باشد. در برخی موارد که مشکل افراد حاد است آزمایش‌هایی همچون MRI، سی تی اسکن، اشعه ایکس و یا بیوپسی نیز امکان دارد که ضرورت داشته باشند.

برخی از روش‌های درمانی ورم سینه مردان

ژنیکوماستی

به گزارش مجله پزشکی آسان طب ورم سینه در مردان غالبا نیازی به درمان نداشته و همانطور که گفته شد به مرور زمان رفع می‌شود اما اگر به دلایلی همچون وضعیت پزشکی ایجاد شده باشد قطعا نیاز به درمان خواهد داشت. در برخی موارد که این ورم سینه در مردان منجر به دوری افراد از اجتماع شود امکان عمل جراحی و یا دارو درمانی وجود دارد.

√ عمل جراحی: بهتر است بدانید که عمل جراحی می‌تواند برای حذف بیشتر بافت چربی و غدد لنفاوی مورد استفاده قرار گیرد. در برخی موارد که احتمال سرطانی بودن بافت وجود داشته باشد پزشکان ماستکتومی را پیشنهاد می‌دهند که برای حذف بیش از حد بافت‌های سینه به کار می‌رود.

√ داروها: داروهایی همانند تاموکسیفن و رالوکسیفن که می‌توانند بر سطح هورمون بدن افراد تاثیرگذار باشند نیز ممکن است به کارگیری شوند، البته بهتر است بدانید که باید از مصرف خودسرانه هرگونه دارو خودداری کنید، زیرا امکان آسیب بیشتر وجود خواهد داشت.

√ مشاوره: همانطور که گفته شد ژنیکوماستی می‌تواند موجب ایجاد احساسی همچون خجالت و گوشه‌گیری شود، اگر احساس می‌کنید که این مشکل موجب افسردگی شده است باید هر چه سریعتر علاوه بر مراجعه به پزشک، یک مشاور نیز می‌تواند خدمات مهمی ارائه دهد. صحبت کردن با سایر مردانی که دچار ورم سینه هستند هم می‌تواند کمک بسیار بزرگی محسوب شود، برخی از این مردان ممکن است مراحل اولیه را طی کرده باشند و بتوانند راهنمایی‌های لازم را برای رویارویی با این مشکل ارائه دهند.

چکیده‌ای در رابطه با مشکل ژنیکوماستی

این ورم سینه می‌تواند در پسران و مردان در تمامی رده‌های سنی ایجاد شود و هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد. مراجعه به پزشک و در میان گذاشتن مشکل قطعا می‌تواند منجر به پیدا شدن علت ایجاد آن شود که پس از این مرحله درمان‌های مناسب را تجویز خواهند کرد. با توجه به علت ایجاد ورم سینه در مردان گزینه‌های درمانی متعددی وجود خواهند داشت، توجه کنید که باید از مصرف هرگونه دارو به صورت خودسرانه جلوگیری به عمل آورید، برخی از داروها دارای عوارض گوناگونی هستند و در صورت مصرف می‌توانند مشکلات زیادی را به وجود آورند، بهترین کار مراجعه به پزشک بوده و مصرف تمامی داروها نیز باید به دستور و تشخیص پزشک انجام شود تا بتوان از مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫4/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35