بررسی ویژگی‌های درمانی چای گایوسا

گایوسا نوعی گیاه خودرو و وحشی است که با نام علمی Ilex guayusa شناخته می‌شود. این گیاه که به خانواده خاس تعلق دارد، در جنگل‌های بارانی آمازون رشد می‌کند. برای قرن‌ها بومی‌های این جنگل‌ها از جمله برزیلی‌ها از چای گایوسا برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات در طب سنتی استفاده می‌کرده اند. در سال‌های اخیر دانشمندان از سراسر دنیا تحقیقات گسترده‌ای بر روی خواص و ویژگی‌های درمانی این گیاه انجام داده‌اند که ما در این مقاله شما را با نتایج برخی از مهم‌ترین آنها آشنا می‌کنیم تا به صورت کامل از ویژگی‌های درمانی چای گایوسا اطلاع به دست آورید.

چای گایوسا

خواص چای گایوسا

همان طور که اشاره کردیم از این نوشیدنی برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شده است. این گیاه از نظر قبایل بومی آمریکای جنوبی ارزش بسیار بالایی دارد و از همین رو در بسیاری از مناسک مذهبی خود از این نوشیدنی استفاده می‌کنند. دانشمندان برزیلی بر این باور هستند که بیشتر ویژگی‌های درمانی این گیاه ناشی از کافئین موجود در آن می‌باشد. علاوه بر این، چای گایوسا در خود آنتی اکسیدان های قدرتمندی نیز دارد که می‌توانند به بخش‌های مختلفی از بدن کمک کنند. با این حال باید در خوردن این چای احتیاط کرد چرا که مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند برخی از مشکلات و عوارض جانبی را ایجاد کند.

کاهش وزن

این نوشیدنی مانند چای سبز می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. دانشمندان باور دارند که استفاده از این چای به صورت مؤثری می‌تواند سطح انرژی را در شما افزایش بدهد و به همین دلیل شما می‌توانید به راحتی حرکات ورزشی خود را انجام بدهید بدون این که به سرعت خسته شوید. علاوه بر این، جالب است بدانید که مواد موجود در چای گایوسا قادر هستند تا بر روی ترشح برخی از هورمون‌ها تأثیر بگذارند. از جمله مهم‌ترین این هورمون‌ها می‌توان به گرلین اشاره کرد که از آن به عنوان هورمون گرسنگی یاد می‌شود. وقتی شما از این چای استفاده می‌کنید، ترشح این هورمون کاهش پیدا می‌کند و از همین رو شما دیرتر احساس گرسنگی می‌کنید.

کمک به دستگاه گوارشی

از دیگر خواصی که به این نوشیدنی نسبت داده‌اند، تقویت دستگاه گوارشی می‌باشد. در این زمینه آزمایش‌های گسترده‌ای انجام شده که نتایج نشان می‌دهد مصرف این چای می‌تواند به افزایش ترشح آنزیم‌های گوارشی منجر شود. این آنزیم‌ها به بهبود هضم کمک می‌کنند و در نتیجه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، نفخ و زخم معده کاهش پیدا می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارشی مانند کولون و سرطان معده در ارتباط هستند.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

چای گایوسا

بومی‌های آمریکایی اعتقاد دارند که مصرف این نوشیدنی می‌تواند شما را در مقابل شیاطین در امان نگه دارد. خب، مسلماً صحبت کردن در مورد شیاطین در تخصص ما نیست اما این را می‌توانیم به شما نوید بدهیم که این نوشیدنی می‌تواند شما را در مقابل بیماری‌ها ایمن کند. ترکیبات ساپونین و پلی فنیک موجود در این چای قادر به محافظت در برابر بیماری‌های مزمن هستند، در حالی که سایر آنتی اکسیدان های گایوسا آسیب‌های استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد را به حداقل می‌رسانند. آزمایش‌های اخیر نشان می‌دهد که این چای اثر ضد التهابی نیز دارد.

تقویت سیستم عروقی بدن

یکی از ترکیبات منحصر به فرد موجود در این چای، تئوبرومین است که در شکلات تیره نیز یافت می‌شود. این ماده می‌تواند به صورت مؤثری سلامت دستگاه عروقی شما را تضمین کند. دانشمندان اعتقاد دارند که مصرف این ماده می‌تواند از تجمع پلاک‌ها در شریان‌های حیاتی شما جلوگیری کند. این موضوع باعث می‌شود تا عبور خون از میان رگ‌های شما تسهیل شود. اگر پلاک‌ها باعث سخت شدن حرکت خون شوند، بیماری‌های خطرناکی مانند حملات قلبی، سکته مغری و تصلب شراین ایجاد می‌شود. به بیان دیگر می‌توان گفت مصرف این چای رگ‌های شما را گشاد می‌کند.

سلامت دهان و دندان

برخلاف سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، این چای نه تنها بعد از مصرف بر روی دندان‌های شما هیچ لکه‌ای ایجاد نمی‌کند، بلکه قادر است به صورت مؤثری سلامت دهان و دندان شما را تقویت کند. مهم‌ترین عاملی که باعث صدمه به دندان‌ها می‌شود، باکتری‌های دهانی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در چای گایوسا قادر هستند بیشتر این باکتری‌ها را از بین ببرد. این موضوع می‌تواند به درمان عفونت‌های دهانی نیز منجر شود.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا